[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius

jfall649 sa:
AlfaAlfa sa:
jfall649 sa:
AlfaAlfa sa:
Cyklist sa:
durietz sa:
Som sagts tidigare: att försöka bygga världens snyggaste cykel, eller ens en snygg cykel, på en Scott-ram med originallack = inte möjligt. Det är jävligt synd för det gör att man helt missar att de faktiskt gör bra cyklar. Finns ju flera exempel på andra som koppar Scotts ramform men gör den med vettig lackering och vipps så är det helt plötsligt en riktigt snygg cykel (t.ex, TS tidigare Spark-bygge). Fattar inte att Scott själva inte fattar det och gör iaf en sober version varje säsong.

Du får ta och köpa värsta modellerna (eller de som förr om åren var Shimano-kittade vad de nu hette) så är det ofta mer eller mindre helsvart. ;) Men absolut, de kör ju på med sitt stilspråk generellt. Personligen tycker jag dock att det ofta blir bra bara man tonar ner komponenterna lite. Kör man stilrent svart/kolfiber/etc istället för färgmatchade (mot ram/gaffel) fälgar, sadelkombo och styrkombo som det ofta sitter original så blir det klart bättre.

Här är ett par till bilder att begrunda iaf!

Blir svinbra det där, tycker färgsättningen är skitsnygg!skulle ha matchat allt "nedanför" det orangea fältet på ramen i orange eller guldeloxerat och allt över det i liknande turkosa! Logiken blir, dina kontaktytor mot cykeln blir i turkost, cykelns kontaktdelar mot marken i orange. Skitenkelt. Tänk Pantone 17-5633 och Pantone 16-1459 så hamnar du rätt, Scott är helrätt ute med denna färgkombo, två av 2018 års trendfärger.

Och när jag säger det så är det 7 års sammanlagda studier i grafisk formgivning och industridesign, så jag har helt enkelt rätt.

När andra uttalar sig om design, färg och formgivning så är det ungefär som när jag uttalar mig om läkekonsten, jag har ingen utbildning, ingen aning och jag bör hålla käft.

;)

Med den stora skillnaden att det inom läkekonst finns vetenskapligt fastställda behandlingsmetoder och det inom design är mottagaren som avgör vad som är "rätt". Som designer i en kommersiell omgivning måste man ju därför tvärtemot lyssna på vad kunderna vill ha och till viss del själv "hålla käften"

Nu kanske vi inte ska ta diskussionen i den här tråden, säkert mitt fel.

Men jo, det finns absolut vetenskapliga förklaringar till vad som är snyggt, eller fult. Sen finns det massa faktorer runt det här som påverkar det, ett lands kultur och arv t.ex.

Att du som konsument tror att du vet vad du vill ha kan du glömma, du proppas dagligen omedvetet full med vad du ska köpa, hur du ska se ut, vilken musik du gillar samt vad du tycker är snyggt och framförallt, vad just du saknar i ditt liv. Det här kallas marknadsföring och köpbeteenden, de jobbar perfekt ihop. Det är därför du helt plötsligt en dag vill ha de där bruna manchesterbyxorna du hatade förra veckan och att du helt plötsligt faktiskt uppskattar att tillaga sous vide.

Självklart lyssnar man på köparen eller användaren av en produkt när man utvecklar produkter, men det är när man iaktar användaren med produkten vi ser vad du verkligen behöver.

Jag har all respekt för ditt yrke och vetnskapen som underbygger den. Jag menar bara att det inte finns kausala samband på samma vis. Inom säg fysiken så finns tyngdkraften oavsett vad vi som människor tycker om den. Inom design finns inte denna "ultimata sanning" utan tycker folk inte om den så har man inte lyckats, alltså har människor i allmänhet en stor del i att avgöra vad som är rätt. Det är så jag menar. Sen finns det såklart massor av lyckade och mindre lyckade försök att styra vad folk tycker om.

Jag håller med om att jag gjorde en dålig jämförelse, men jag la ju faktiskt till ett ";)" också!:)

Bra nu skakar vi hand och njuter av Cyklists stört balla bygge.

jfall649 sa:
AlfaAlfa sa:
Cyklist sa:
durietz sa:
Som sagts tidigare: att försöka bygga världens snyggaste cykel, eller ens en snygg cykel, på en Scott-ram med originallack = inte möjligt. Det är jävligt synd för det gör att man helt missar att de faktiskt gör bra cyklar. Finns ju flera exempel på andra som koppar Scotts ramform men gör den med vettig lackering och vipps så är det helt plötsligt en riktigt snygg cykel (t.ex, TS tidigare Spark-bygge). Fattar inte att Scott själva inte fattar det och gör iaf en sober version varje säsong.

Du får ta och köpa värsta modellerna (eller de som förr om åren var Shimano-kittade vad de nu hette) så är det ofta mer eller mindre helsvart. ;) Men absolut, de kör ju på med sitt stilspråk generellt. Personligen tycker jag dock att det ofta blir bra bara man tonar ner komponenterna lite. Kör man stilrent svart/kolfiber/etc istället för färgmatchade (mot ram/gaffel) fälgar, sadelkombo och styrkombo som det ofta sitter original så blir det klart bättre.

Här är ett par till bilder att begrunda iaf!

Blir svinbra det där, tycker färgsättningen är skitsnygg!skulle ha matchat allt "nedanför" det orangea fältet på ramen i orange eller guldeloxerat och allt över det i liknande turkosa! Logiken blir, dina kontaktytor mot cykeln blir i turkost, cykelns kontaktdelar mot marken i orange. Skitenkelt. Tänk Pantone 17-5633 och Pantone 16-1459 så hamnar du rätt, Scott är helrätt ute med denna färgkombo, två av 2018 års trendfärger.

Och när jag säger det så är det 7 års sammanlagda studier i grafisk formgivning och industridesign, så jag har helt enkelt rätt.

När andra uttalar sig om design, färg och formgivning så är det ungefär som när jag uttalar mig om läkekonsten, jag har ingen utbildning, ingen aning och jag bör hålla käft.

;)

Med den stora skillnaden att det inom läkekonst finns vetenskapligt fastställda behandlingsmetoder

Vadå, finns det flera? Diklofenak + paracetamol är den enda behandlingsform som ordinerats mig vid de senaste 15 årens olika läkarbesök. Förstår inte att det skall behövas 5½ års utbildning för detta.

Kan ni inte bara sluta besudla denna tråd med något som är så långt från ontopic man kan komma. Vill ni prata läkemedel finns det en pm funktion eller så starta en egen OT tråd. Går inte in i denna tråd för att läsa en hel sida med dravel om läkemedel eller
någons kunna i något helt ovidkommande ?

Senast ändrad:
Riktigt snygg och originell färgkombo som Scott kommit på nu till sina 2017/2018 cyklar!

/Mvh, Santa Cruz Hightower 2016
laddaned.jpeg

Nej men allvarligt, tror detta blir fantastiskt snyggt! Styrets estetik är jag lite mer tveksam på, men det blir nog bättre i sitt sammanhang.

Senast ändrad:
durietz sa:
+1
Jag väljer också bort Scott i den mån jag kan, delvis pga. deras hemska färgval kombinerat med smaklös in-your-face-grafik och en hel uppsats skriven över ram och alla komponenter. Synd.

Jag tycker den är (precis som Higtowern) döläcker. Jag drar några hundra poäng marknadsföringish ur röven, backar AlfaAlfa och drar ett fullkomligt sant och lite skämmigt exempel;

Såg av någon anledning nyligen en typ tio år gammal tråd där någon ska renovera eller bygga om en åttiotalsracer som har en, i brist på bättre begrepp, mycket "tidsenlig" fade-lack (i två lika "tidsenliga" färger). Hjärnan börjar efter att ha bombats med goa customcyklar och trendiga throwbacklackeringar (antagligen på Radavist, komplett med uppånervända Chris King-lager och anodiserade Paul-prylar) tänka "fyfaaaan, vad läckert - en sån borde man ju ha och flyga runt i byn på!" och jag scrollar vidare. Efter lite goda råd i tråden kommer en jävla surpuppa och dödar stämningen med ett "skiiiit i cykeln, den är döful och kostar för mycket att lacka om!".

Det var jag.

Singular sa:
Jag tycker den är (precis som Higtowern) döläcker. Jag drar några hundra poäng marknadsföringish ur röven, backar AlfaAlfa och drar ett fullkomligt sant och lite skämmigt exempel;

Såg av någon anledning nyligen en typ tio år gammal tråd där någon ska renovera eller bygga om en åttiotalsracer som har en, i brist på bättre begrepp, mycket "tidsenlig" fade-lack (i två lika "tidsenliga" färger). Hjärnan börjar efter att ha bombats med goa customcyklar och trendiga throwbacklackeringar (antagligen på Radavist, komplett med uppånervända Chris King-lager och anodiserade Paul-prylar) tänka "fyfaaaan, vad läckert - en sån borde man ju ha och flyga runt i byn på!" och jag scrollar vidare. Efter lite goda råd i tråden kommer en jävla surpuppa och dödar stämningen med ett "skiiiit i cykeln, den är döful och kostar för mycket att lacka om!".

Det var jag.

Haha!
Sett från den ljusa sidan så ses det tydligen som ett tecken på intelligens att man kan byta åsikt :-)

/T

Utan att gå alltför långt från huvudämnet så kan jag väl flika in tre punkter om färger och formspråk.

- Väldigt många "svensson-cyklister", alltså inte nördar som vi som de flesta kan halva världens produktkataloger och hänger på Happy, tycker faktiskt om lite skrikiga dekaler och färgmatchade komponenter som Scott kör. Särskilt om man snackar lite lägre prisbild så är det klar majoritet av kunderna där jag bor som går in och kollar en "kaxig" Scott först.

- Den ungefär näst värsta modellen, som Tuned i det här fallet eller World Cup i Spark-serien, är den modell som de absolut flesta elit-motionärer samt hel- eller halvsponsrade åkare som syns på tävlingar och bilder kör. Så dessa brukar vara högljudda i färgerna. Är ju till exempel extremt bra reklam för Scott när TLD körde förstasidan-reklam på Pinkbike och det syns tre meter från skärmen att Brendog dessutom kör en Genius Tuned.

- Ju skrikigare desto mer hata eller älska. Vilket märks på kommentarer, då en del klart ogillar den men väldigt många tycker den är ungefär hur snygg som helst haha.

Vill man ha mer sobert finns ju den enklare 940 eller Ultimate om det ska vara riktigt svart.

Media-Days-SCOTT-END-2-1140x760.jpg

Idag tror jag bakväxeln kommer iaf, så man är ett steg närmare att klura ut den setupen!

Jag kastar in en "våga vägra svarta cyklar"-brandfackla här också. :D

Ska vi börja snacka estetiska riktlinjer här också så att allting går på röven med trådens egentliga syfte?

Alltså, antingen sober o diskret eller så fullt ut skrikig. Mitt imellan är ju tråkigt. Ska jag klaga på något ä det väll att scott har en förkärlek för massa smådekaler

Satt i dödsmaskinen pga hem från jobbet.

Denna låt kom på.

Tänkte på Cyklist då.

Fanan högt och gå din egna väg , Happy är med dig! ?

Haha härliga kommentarer på slutet!
Byggde faktiskt den här skapelsen (som var knallröd från början) för tio år sen så been there done that så att säga när det kommer till murdered out. ;)

p4pb1896163.jpg

Men, åter till nutid och det blev de hjulen jag kände mest för redan från början, otippat va?
Carbon-Ti X-Hub SP med nya 56T-drivningen, Sapim CX-Ray och Duke Fury Jack 32mm innerbredd fälgar. 32-ekrat och 1512g paret inklusive tejp och ventiler.
Måste dock försöka fixa någon film/andra bilder för de ser verkligen galet bra ut i verkligheten!

p5pb15588886.jpg

p5pb15588887.jpg

p5pb15588889.jpg

I övrigt så är det helt stiltje med byggande och beställande, kaos på jobbet och fullt upp i övrigt. Tankeverksamheten går istället på högvarv, och det håller i vanlig ordning på att spåra ur. Moraknivarna lockar mer och mer då jag börjar få en bild i huvudet av hur jag helst skulle vilja att cykeln ser ut komplett, och måste få hem mer prylar för att kunna göra lite olika tester men har idéer om att låta CNC-fräsa en egen remote med Di2-knappar integrerat. Ja ni hör ju...

Men som sagt, måste testa först att jag ens får allt att lira ihop så bli inte för besvikna om de allra galnaste idéerna inte blir verklighet. Men det finns potential här känner jag! Kanske innebär lite mindre budget till bilköp i vår men gissar att det här är sämsta tänkbara ställe att klaga över det. ;)

Det är få gånger jag vill att det spårar ur men i dina byggtrådar får det gärna spåra hur jävla mycket som helst!

Jag gillart!??

Halkat efter lite med uppdateringar men gaffelprojektet är igång och växeln likaså även om jobbet med att få dit allt som jag vill återstår.

p5pb15609691.jpg

p5pb15609692.jpg

Ahh, jag röstar på den där råa finishen som är under lacken på gaffeln! Kommer matcha kashimacoatingen fint!

Den råa finishen ser helt klart bra ut faktiskt, men kommer ändå bli att poleras.
Dels för att matcha övriga delar bättre, och dels för att den faktiskt är rätt känslig (och kommer förändras med tid eftersom det är en magnesiumlegering som oxiderar lite snabbare än man vill) så på sätt och vis lättare att hålla gaffeln i skick som polerad. Bara att putsa på då liksom om den får sig någon skavank.

Blir den där sprintshiftern(?) bra på styret? Hur får du fast den? Någon speciallösning så du kan sätta fast på baksidan och sedan runt styret?
Kan du även sätta den på sadel och växla med...ja du vet vad? ?

Senast ändrad:
Dr_Rydell sa:
Blir den där sprintshiftern(?) bra på styret? Hur får du fast den? Någon speciallösning så du kan sätta fast på baksidan och sedan runt styret?

Det där är ju inte sprint shifters utan den för klättring. När man sitter med händerna uppe på styret. Alltså är dem avsedd att monteras på styret. Nu tror kag ju dock cyklist har nå annan montering i åtanke

Ok. Såg inte ut som sprintshift. Men skulle det inte gå att ha sprintshifters enbart? Det måste väl någon provat? I teorin så tänker jag att det vore hur bra som helst.

Dr_Rydell sa:
Ok. Såg inte ut som sprintshift. Men skulle det inte gå att ha sprintshifters enbart? Det måste väl någon provat? I teorin så tänker jag att det vore hur bra som helst.

Sprint knapparna ä just bara sprint knappt o kräver ett reglage att kopplas in i. Går inte koppla direkt till kopplingsboxen

Jag gillar att det är mycket action på dina byggen. Hade jag gjort alla dessa moment hade det tagit flera år. Superkul att följa.

Dr_Rydell sa:
Drömscenariot är att CNC-fräsa en helt ny Twinloc-remote med Di2-knapparna inbyggt, hade varit typ så cleant det bara kan bli och förmodligen bra ergonomiskt också. Hade tankar på sprintshifters först att gömma i handtagen, men beställde ett sånt här reglage lite på chans innan jag började labba med moderkort osv som Hacker-RockyM ovan (tack för tipsen btw). Visade sig faktiskt vara riktigt bra känsla i SW-R600 och placeringen känns lite mer rätt för min del så blir att köra på det.

jde19 sa:
Jag gillar att det är mycket action på dina byggen. Hade jag gjort alla dessa moment hade det tagit flera år. Superkul att följa.
Nu tog ju iof sig de andra cyklarna över ett år att få klart, men var inte riktigt mitt fel haha. Ändå kul att höra för själv tycker jag att det går i slowmotion, så tackar.
Hann iaf gå loss efter jobbet och skrapa bort sista färgen efter en andra omgång med färgborttagningsmedel. Från kronan lossnar det som smält smör men den orangea färgen blir mer gummiaktig och kräver lite mer jobb. Detta var ändå enkla biten, dags att säga hejdå till fingrarna och börja våtslipa snart!
(Det svarta på ytterbenen är gammal skidvalla btw, inget konstigare än så haha)

p5pb15611926.jpg

Snigelfart på tråden efter idiotveckor på jobbet och därefter knockad av influensa, men kommit så långt att det bara är finlir kvar med gaffeln nu iaf.

Ytterbenen har fått två omgångar sandpapper till sen bilden nedan och kronan är där redo för polering efter sista svängen med 1200-papper. Kommer bli grymt bra det här, snyggare än 32'an på Scalen eftersom den är så pass mycket grövre att både det polerade och kashima-benen gör sig ännu bättre.
Efter poleringen är det bara ett par kolfiber-detaljer kvar samt skruva dit Syncros-skärmen så är det klart.

p5pb15674859.jpg

p5pb15686711.jpg

Mkt tjusigt!
På tal om färgerna förresten så såg jag att SVT, ja alltså Sveriges television, hade samma gröna o orangea färg när de visade vad som skulle visas härnäst.
#sååå2018

/T

tmalm sa:
Mkt tjusigt!
På tal om färgerna förresten så såg jag att SVT, ja alltså Sveriges television, hade samma gröna o orangea färg när de visade vad som skulle visas härnäst.
#sååå2018

/T
Fan känner mig sjukt inne nu när jag läste det där!

jij sa:
Cyklist sa:
Tackar!
Här är kronan i färdigt skick. Inte helt 100% spegelfinish men bra nog.

Jäkligt snygg! Men det är ju en T1000!

Går det inte att behandla den på nåt sätt nu så du slipper gnida på den?
Kronan är ju alu så skulle ju gå att anodisera, men är ärligt talat inte påläst om hur det funkar när det redan sitter gaffelben och styrrör där. Men är polerade ytterben som är ett problem, sjukt känsliga för vatten och skit.

Jag är brutal och ärlig nu. Av med färgen på ramen. Det passar inte med de där regnbågsfärgerna och silver. Svart hade gått. Dina andra hojar som är svarta efter skrapning är snygga med silverdetaljer. Gå loss med kniven igen så lyfter du den till en annan nivå. De är den värd. Den kommer alltid bli ”fula ankungen” annars?

Problemet är bara att det är så sjukt drygt att skrapa en ram haha. Men du behöver nog inte oroa dig, kommer med största sannolikhet göra det. Blir dock inte att köra helt "rå" isf utan kommer köra lite färg delvis.

Men som theBrand säger ovan så såg det faktiskt förvånansvärt bra ut när man fick upp den på hjul! Skulle helt klart vara nöjd att köra så med, är bara att känner jag mig själv rätt så kommer jag vilja göra något eget oavsett haha.

Tar och bombar på med lite updates som inte blivit postade här än.
Vill även tillägga att nog för att de flesta gissat det med seriöst alltså, ytbeläggningen på dämpare är inte bara hård utan ta mig fan stenhård. Oavsett om det var svart eller Kashima!

p5pb15698465.jpg

p5pb15698466.jpg

p5pb15700311.jpg

p5pb15698474.jpg

p5pb15698458.jpg

Säger det igen. Den blir brutal i svart ram. Blir ledig unikast och coolast Genius i världen??. Kan du inte leja någon som får "träna" på att ta bort lack på en ram, åtminstone delvis??
Jag börjar få lite tankar på att göra det på ett långsiktigt projekt, men blir skrämd när du säger hur lång tid det tar. Måste vara sandpapperet? Ser ju ut att gå hyfsat fort när du drar med kniven...

Men fyyyy fan.
I'm all about that chrome baby ??
Så jefla leckrt!!!!

#målbild
(Ja, en till som tröttnat på all blacked out)

Ska polera upp länkarmarna till svingen men efter det är det dags att i så fall sätta igång med ramen.
Men praktikant vore skönt, och nog för att jag själv började som det en gång i tiden men efter att ha tagit hand om några genom åren på jobbet så kan jag ju säga att risken för misstag är rätt hög så känns lite sketchy haha...

Raka rör går relativt snabbt, men tar ändå tid eftersom kniven tar så smalt samt att man sällan får till ett perfekt drag längs hela. Men det som tar tid är alla konkava ytor, som inne i svingen eller *ryser* baljan där dämparen sitter... Men nu när jag höll på med dämparen lyckades jag köra en enkel teknik för att göra sandpapper-bits till Dremeln i valfri grovlek så skulle nog med fördel kunna köra det på vissa ställen den här gången!

Tackar! Fick ihop dämparen senare och blev verkligen sjukt cool. Man är så van att se dämpare i svart eller Kashima att det nästan såg konstigt ut, men snyggt. Ska slänga upp bild imorrn.

marr sa:
Haha, det kommer sluta med kniven, du är sugen :p

Vet du hur jobbigt det är att inte bara sälja Mora-knivar på jobbet så man ser dem varje dag, utan dessutom ha fakking Morakniv Concept Store tvärs över gatan?!? Går förbi skyltfönstren varje dag nästan!

Har nya ramarna mera lack? Jag har en Scale från 2015 och tycker det ser tunt ut, men skenet kan bedra. Men med den klarlacken på dina SL-ramar kan man ju nästan se att det är tjockt?.

Vilken morakniv är bäst för ändamålet då? Det lär väl finnas mer än den med röda trähandtaget som poppar upp från minnet när jag var liten?

Du gör rätt som skrapar av ramen. Kommer bli utställningsex av denna också som dina andra. På ett sätt coolare kan jag tycka, att du kommer ha en Genius som väger mindre än en lätt XC-hoj. En ny standard föds på något sätt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp