jfall649 sa:
AlfaAlfa sa:
Cyklist sa:
durietz sa:
Som sagts tidigare: att försöka bygga världens snyggaste cykel, eller ens en snygg cykel, på en Scott-ram med originallack = inte möjligt. Det är jävligt synd för det gör att man helt missar att de faktiskt gör bra cyklar. Finns ju flera exempel på andra som koppar Scotts ramform men gör den med vettig lackering och vipps så är det helt plötsligt en riktigt snygg cykel (t.ex, TS tidigare Spark-bygge). Fattar inte att Scott själva inte fattar det och gör iaf en sober version varje säsong.
Du får ta och köpa värsta modellerna (eller de som förr om åren var Shimano-kittade vad de nu hette) så är det ofta mer eller mindre helsvart. ;) Men absolut, de kör ju på med sitt stilspråk generellt. Personligen tycker jag dock att det ofta blir bra bara man tonar ner komponenterna lite. Kör man stilrent svart/kolfiber/etc istället för färgmatchade (mot ram/gaffel) fälgar, sadelkombo och styrkombo som det ofta sitter original så blir det klart bättre.
Här är ett par till bilder att begrunda iaf!
Blir svinbra det där, tycker färgsättningen är skitsnygg!skulle ha matchat allt "nedanför" det orangea fältet på ramen i orange eller guldeloxerat och allt över det i liknande turkosa! Logiken blir, dina kontaktytor mot cykeln blir i turkost, cykelns kontaktdelar mot marken i orange. Skitenkelt. Tänk Pantone 17-5633 och Pantone 16-1459 så hamnar du rätt, Scott är helrätt ute med denna färgkombo, två av 2018 års trendfärger.
Och när jag säger det så är det 7 års sammanlagda studier i grafisk formgivning och industridesign, så jag har helt enkelt rätt.
När andra uttalar sig om design, färg och formgivning så är det ungefär som när jag uttalar mig om läkekonsten, jag har ingen utbildning, ingen aning och jag bör hålla käft.
;)
Med den stora skillnaden att det inom läkekonst finns vetenskapligt fastställda behandlingsmetoder och det inom design är mottagaren som avgör vad som är "rätt". Som designer i en kommersiell omgivning måste man ju därför tvärtemot lyssna på vad kunderna vill ha och till viss del själv "hålla käften"
Nu kanske vi inte ska ta diskussionen i den här tråden, säkert mitt fel.
Men jo, det finns absolut vetenskapliga förklaringar till vad som är snyggt, eller fult. Sen finns det massa faktorer runt det här som påverkar det, ett lands kultur och arv t.ex.
Att du som konsument tror att du vet vad du vill ha kan du glömma, du proppas dagligen omedvetet full med vad du ska köpa, hur du ska se ut, vilken musik du gillar samt vad du tycker är snyggt och framförallt, vad just du saknar i ditt liv. Det här kallas marknadsföring och köpbeteenden, de jobbar perfekt ihop. Det är därför du helt plötsligt en dag vill ha de där bruna manchesterbyxorna du hatade förra veckan och att du helt plötsligt faktiskt uppskattar att tillaga sous vide.
Självklart lyssnar man på köparen eller användaren av en produkt när man utvecklar produkter, men det är när man iaktar användaren med produkten vi ser vad du verkligen behöver.