[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius

Imponerande jobb redan! Skall du strippa ramen så kör glittrande silver lack (Visst lack väger, men detta va väll inget lätt bygge :D ) samt svarta dekaler.

De tycker jag hade stått ut och varit något som ingen annan gjort. Svart ram finns ju redan! Du är i framkant och alltid ett steg före !

Dr_Rydell sa:
Har nya ramarna mera lack? Jag har en Scale från 2015 och tycker det ser tunt ut, men skenet kan bedra. Men med den klarlacken på dina SL-ramar kan man ju nästan se att det är tjockt?.

Vilken morakniv är bäst för ändamålet då? Det lär väl finnas mer än den med röda trähandtaget som poppar upp från minnet när jag var liten?

Du gör rätt som skrapar av ramen. Kommer bli utställningsex av denna också som dina andra. På ett sätt coolare kan jag tycka, att du kommer ha en Genius som väger mindre än en lätt XC-hoj. En ny standard föds på något sätt.
Är nog ganska lika, men tjockleken i sig är inte riktigt något problem utan hur hårt lacken sitter fast på ramen. På vissa ställen, där det är mindre primer och mest "bara" färg så släpper det rätt fint men är det mycket primer är det slit att få det helt rent eftersom den fäster bättre. Blir intressant att se hur det släpper på Geniusen eftersom det är rätt stora partier som bara har klarlack.
Morakniv har några modeller med gummihandtag som är skapligt billiga och bra, tror ena hette Companion. Men funkar ju med det mesta såklart, även om det kändes lättare att arbeta med en "bättre" kniv med kraftigt blad då nån billig variant jag körde flexa rätt mycket i bladet.

Jobbigt med dräkten bara om man trasslar in svansen i bakhjulet!

happymtb.fr sa:
Var det mycket jobb att polera dämparen? Jag undrar eftersom Rémy Absalon har en dämpare med piggyback på sin Scott! Syns här https://www.instagram.com/p/BgRXkVSjvVM/
;-)
Frågan är om det där är en SR Suntour utan remote?

GlennJohansson sa:
Imponerande jobb redan! Skall du strippa ramen så kör glittrande silver lack (Visst lack väger, men detta va väll inget lätt bygge :D ) samt svarta dekaler.

De tycker jag hade stått ut och varit något som ingen annan gjort. Svart ram finns ju redan! Du är i framkant och alltid ett steg före !
Tack! Har dock eventuellt tänkt mig rätt skrikigt, även om jag inte riktigt är helt klar på vad det blir. Den här hojen kommer nog få vara med på en hel del foto-turer i skogarna så schysst med något som syns, plus att det känns kul att göra något "nytt" jämfört med de förra hojarna.

Här är bakdämparen, verkligen nöjd med resultatet! Bara att hoppas att den inte exploderar nu då. ;)

p5pb15706192.jpg

fhloston sa:
Jag tror att du kommer att skapa en ny trend!
Snyggt!

+1 tycker dock som vissa ovan, dissa originalfärgen. Problemet blir ju att hitta en kulör som harmoniserar m silver/polerad metal (annat än svart då... ;)

EDIT: Vilk du skapa en unik hoj så kan du ju alltid kroma ramen: http://www.hydrokrom.se/
Iof en risk för att du blir tråkad för stålwannabie... ;)

Senast ändrad:
Är faktiskt en del folk som hör av sig och har/ska polera upp prylar så lite kul. Och skulle inte förvåna mig om det på sikt blir mer silver/polerat från tillverkare också, helsvart samt anodiserat i regnbågens färger har ju rullat på bra länge nu så 80/90-tals-blänket lär väl komma tillbaka snart haha.

Kul att se hela krom-processen, hade varit något att köra ram eller fälgar med det på passande framtida bygge. För tyvärr blir det lite too much att köra ramen den här gången har jag en känsla av.
Normalt sett så går ju krom/polerat väldigt bra med metallicfärger som djupröd, men tycker att det ofta kan se "tungt" ut på cyklar om ni förstår vad jag menar.
Har lite bilder i huvudet på kolfiber/vitt/neongult eller typ ljusare metallic-nyanser annars, men ska klura lite.

En till bonus med silver/polerat är att repor inte är lika tydliga. Har polerat gamla vevar som blir mycket bättre än orginala typiska svarta finishen. Sen när säsongen är slut kan man bara köra lite polish på de igen och de blir fina. Annars ser jag verkligen fram emot att se hur detta blir (säkert crazy snyggt), börjar påminna något på en gammal silvrig Nicolai:

Custom-Chrome-Fox-Fork-Nicolai-Ion-16.jpg

Ja jävlar, nog för att jag sett strippade och polerade gafflar förut men den där polerade CCDB-dämparen var ju något speciellt! Lyckades googla upp en bild till också, killen hade polerat en hel Shimano-växel också så snacka om att gå hela vägen.

Var någon som nyligen byggde upp en hoj med liknande silver-stuk, även det en Nicolai men med Intend usd-gaffel i silver etc.
Nog för att jag gillar båda två men det som kan vara lite svårt ibland, att hitta balans så det blir ett cleant bygge och man inte går för långt med matchandet "bara för att" så att säga. Hoppas hålla mig inom ramarna, annars får ni försöka bromsa mig haha...

Som vanligt när det ska byggas med lite eftertanke och emfas är det tre alternativ som funkar när man ska plocka ihop ett åk;

1. Allt svart!
2. Allt silver!
3. Allt raw!

”Enklast” är förstås alt 1 & 2 (även om man kan överkursa det till att matcha ex kolfiber i alt 1 eller finishering i alt 2).

Alt 3 är ju rätt läckert - jag måste ju en dag bygga nåt läckert med en klarlackad stålram och ex tidiga Zipp eller Bora (alltså blanka nav och ekrar mot kolfiberfälg).

För den här skogsmoppen? Rrrraw, men med en mysig throwbacklack på ramen!

marr: Nej det var någon som Cornelius la upp på Intends facebook eller instagram-sida har jag för mig.

Singular: Vi är inne på samma spår hör jag haha. Stålrams-projektet likaså, även om jag inte har något sånt på horisonten, men det stuket är helt klart en favorit!

larsaw sa:
fhloston sa:
Snyggt!

+1 tycker dock som vissa ovan, dissa originalfärgen. Problemet blir ju att hitta en kulör som harmoniserar m silver/polerad metal (annat än svart då... ;)

EDIT: Vilk du skapa en unik hoj så kan du ju alltid kroma ramen: http://www.hydrokrom.se/

Firetower-LT-Red3.4.png

FiretowerLT_WhiteInd.jpg

Röd och polerat tycker jag gör sig rätt bra faktiskt!

AX3L sa:
larsaw sa:
fhloston sa:
Snyggt!

Röd och polerat tycker jag gör sig rätt bra faktiskt!

+1

Eftersom gaffeln ser ut som en gammal Marzocchi Z1 tycker jag att ramen gärna får signalera tidigt 00-tal, och klarröd känns då helrätt. Tänk typ Kona Stab eller Intense M1.

Hightowern ovan ger mig förresten en idé. Nu när du de-brandat många komponenter: du ska inte göra en temahoj? De verken tycker jag ofta är de coolaste på American shoppers (går det ens längre?) och liknande program. Just exemplet ovan är SC som gör en temahoj till deras fire department. Kanske kan du tom få spons eller låta den stå som utställningsex nånstans?

Santa Cruzen är riktigt nice!

Vanlig klarröd var faktiskt min allra första tanke i höstas, att man skulle bygga den så den typ matchar Sparken men med lite annan design. Men hade varit roligt att göra något nytt liksom.
Tanken dök dock upp igen när jag letade sadlar, hade varit nice med en röd Tune Speedneedle i jubileumsversion men är fortfarande lack de luxe på Tune så strök den tanken haha. Plus att det kan vara vettigt med någon lite mjukare sadel på denna kanske.

Kona Stab och Intense M1 - som man dreglade när det begav sig!

Temahoj hade egentligen varit superkul, tänk om man hade kunnat få det som betalt uppdrag liksom. Men frågan är ens i det här fallet när man står för grejorna själv - vem skulle nappa på något sånt?

Jag tror något klarblått, alternativt något åt Volvos Cyan-blåa (kör inte Volvo själv, ingen aning vad färgen heter, men ni fattar), vore fruktansvärt fräscht till det silverblanka. Men så tycker jag blått gör sig väldigt bra på cyklar också (och ändå ägar jag ingen som är blå själv..).

Cyklist sa:
Santa Cruzen är riktigt nice!

Vanlig klarröd var faktiskt min allra första tanke i höstas, att man skulle bygga den så den typ matchar Sparken men med lite annan design. Men hade varit roligt att göra något nytt liksom.
Tanken dök dock upp igen när jag letade sadlar, hade varit nice med en röd Tune Speedneedle i jubileumsversion men är fortfarande lack de luxe på Tune så strök den tanken haha. Plus att det kan vara vettigt med någon lite mjukare sadel på denna kanske.

Kona Stab och Intense M1 - som man dreglade när det begav sig!

Temahoj hade egentligen varit superkul, tänk om man hade kunnat få det som betalt uppdrag liksom. Men frågan är ens i det här fallet när man står för grejorna själv - vem skulle nappa på något sånt?

Cannondales röda de haft på senare år kanske, lysröd eller vad man ska kalla den. Poppar verkligen när man ser den. Svår att fånga bea på bild, vilket jag ju i och för sig tror är synonymt med neonfärger

Specialized har ju några med metallic som är riktigt snygga, jag säger röd metallic, stooora flakes.

Rödeloxerad aluminiumram hade varit tjusigt och antagligen lättare än färg. Vet att man kan låta eloxera på nån firma i Göteborg med valfri färg, morbror har gjort det med icke cyckelrelaterade aluprylar. Svårt att eloxera kolplast bara. Candy-apple med gräddvita detaljer är ju snyggt om man ska måla, borde finnas massor med raggare som vet hur man ska lägga på riktigt tjockt, blankt och snyggt.

Retrostuk...En modern version av Scott ultimate CST 1991 kanske?

Bilagor

• Scott ultimate CST 1992 1.jpg
    Scott ultimate CST 1992 1.jpg
    93.6 KB · Besök: 106
Cyklist sa:

Morakniv? Du är ju storkund :) Så kan du göra en YouTube video om hur du skrapar och hur bra Moraknivar är till det.

Eller så rippar du Santa Cruz rakt av färgmässigt, ändrar texten till Santa Claus och skaffar ett stort randoneur/Stockholms-skägg.

Med tanke på allt polerande ligger väl Mora Armatur/FMM nära till hands för en temahoj.

Sen slutar väl likheterna, en blandare kännetecknas ju inte direkt av låg vikt.
Och att få ramen att likna bakelitvreden på en kran känns kanske inte så coolt. Och komplettera det med ett rött och ett blått handtag för varmt eller kallt ?

Men det är klart, kolfiber, polerat, lite mässing och sen någon liten detalj i rött och blått kanske skulle kunna bli något i rätt händer.

Och de har ju en friskvårdsprofil som skulle kunna passa och VD:n cyklar tydligen mtb.
http://www.moraarmatur.se/teammoraone

Edit: info om cyklande vd

Senast ändrad:
Candy apple med silvriga eller vita dekaler? Kan ju bli sjukt porrigt! Jag röstar för en lite mörkare röd hur som! Eller varför inte lila!

14568900188_2b90a82ea4_c.jpg

Bra med förslag nu på sistone! Fan det här kommer bli nästan det svåraste med hela bygget haha...
Även om jag nu inte kommer köra på Mora Armatur-varianten med rött och blått handtag så var det helt klart en fantastisk idé!

Idag skickas ett nytt customtillverkat styre till bygget, hoppas det dyker upp i början på nästa vecka. Frågan är ju nu vad man ska ha för styrstam bara. En Intend Trail i rå alu känns egentligen given, men inte leverans förrän slutet av maj samt kostar fläsk.

Hällreänbra: Beckers färgborttagning, fick köra två omgångar inlindat i plast men funkar fint.

Här är en Happy-exklusiv bild med gaffeln också.
Ju mer som blir polerat desto mer är det åt helvete med lacken, så blir nog en jobbig påsk det här haha...

p5pb15743706.jpg

p5pb15743709.jpg

Sjukt snyggt! En fråga dock, hur bra håller finishen? De delar jag polerat ser fräscha ut i några turer men sen inte lika bra. Kommer du klarlacka eller något för att skydda?

Cyklist sa:
Bra med förslag nu på sistone! Fan det här kommer bli nästan det svåraste med hela bygget haha...
Även om jag nu inte kommer köra på Mora Armatur-varianten med rött och blått handtag så var det helt klart en fantastisk idé!

Idag skickas ett nytt customtillverkat styre till bygget, hoppas det dyker upp i början på nästa vecka. Frågan är ju nu vad man ska ha för styrstam bara. En Intend Trail i rå alu känns egentligen given, men inte leverans förrän slutet av maj samt kostar fläsk.

Hällreänbra: Beckers färgborttagning, fick köra två omgångar inlindat i plast men funkar fint.

Sen när blev fläsk ett problem? ?. Va hände me iden om orginalstyret? Eller föll det på tänkt modd?

Cyklist sa:
Bra med förslag nu på sistone!

Men Scotts originalintegrerade styre/stam då? Funkar inte det?

Ja det blev fan bra det där! Visst, står man nära och kikar i rätt vinkel/ljus så är det lite streck i poleringen men ska jag få bort dem så måste jag hitta någon finare polerpasta att köra på med så det blir riktigt spegelblankt.

Angående hur bra det håller så har det varit över förväntan hittills på Scalen, egentligen både på aluminium och magnesium. Men hjälper ju att jag åtminstone oftast cyklar i skapligt väder samt att grejorna förvaras inomhus. Bakväxeln/drevet polerade jag inte på hela 2017 men ytterbenen får sig någon omgång ibland. Men var ändå bättre än vad jag kanske trodde, för när man försökte läsa på lite så lät det på folk ungefär som att det var 1cm oxidering om du tog en fikapaus och gick tillbaka till cykeln sen.

Kommer behålla Syncros-kombon och förmodligen köra den någon gång i framtiden bara för att den är jävligt cool, men Schmolke kunde specialtillverka ett styre åt mig förberett för intern Di2-dragning. På Syncros skulle jag varit tvungen att dra kabeln under handtaget och till änden av styret för känns inte så hett att borra där på ett styre som inte är byggt för det.
Men i just det här fallet så blir det nog riktigt bra, dels så matchar styret då mina andra cyklar samt att det blir snyggt att kunna ha en silver styrstam att matcha till gaffeln. Ser mer enhetligt ut då.

Några kanske jublar av lycka, andra kanske sliter sitt hår, men säger som Maximus i Gladiator - ARE YOU NOT ENTERTAINED?!

Synd man behöver en så skarp egg till detta, annars hade jag kunnat ta den rostiga jag brukar ha när jag dräper bjärn. ;)

?

Min sambo hade dödat mig om hon hade vetat vad jag gjorde med en ram för kostnaden av en resa till maldiverna deluxe.

Tillbaka
Topp