Byta body Campagnolo

Byta body Campagnolo
Hej

Jag har ett par Bontager hjul som skall ersättas då dom är skrot. Jag har ev. kommit över ett par Campagnolo hjul.
Till min fråga,,
Kan jag flytta över bodyn/frihjulet ifrån mina befintliga hjul till Campagnolo hjulen?
Andra alternativ?
Idag har jag Shimano 105 på min Trek Domane 4.3

Byta body Campagnolo
Hej

Jag har ett par Bontager hjul som skall ersättas då dom är skrot. Jag har ev. kommit över ett par Campagnolo hjul.
Till min fråga,,
Kan jag flytta över bodyn/frihjulet ifrån mina befintliga hjul till Campagnolo hjulen?
Andra alternativ?
Antagligen inte om det inte är likadana nav. Standarden gäller profilen på kranskroppen och inte hur den i sin tur monteras på navet.
Men man kan ju ha tur. Fast fan tro’t.

Byta body Campagnolo
Hej

Till min fråga,,
Andra alternativ?
Om du har 11-delat kan du köra med vilken tillverkares kassett som helst, då slipper du byta body.

Byta body Campagnolo
Antagligen inte om det inte är likadana nav. Standarden gäller profilen på kranskroppen och inte hur den i sin tur monteras på navet.
Men man kan ju ha tur. Fast fan tro’t.
Okej. Hittade en sprängskiss och börjar förstå hur det hänger ihop..
Jag behöver alltså en "Frihjulskropp för Campagnolon-nav och Shimano-kassetter"
Misstänker att naven kan skilja sig mellan modellerna hos samma märke också?

Byta body Campagnolo
Miche har tidigare tillverkat kassetter med Shimano-delning men för Campa-body. Vet att de varit svåra att få tag på i perioder, men det skulle jag kolla som första alternativ. Enklare och billigare än att byta body.
Edit: eller har de bara haft kassetter för campa-delning men Shimano-body? Nu blev jag osäker.

Byta body Campagnolo
Till många Campagnolo hjul finns Shimano body. Alla Fulcrum hjul, som också är Campagnolo, finns båda med Shimano och Campagnolo body. Så chansen är stor att du kan köpa en Shimano body till hjulet. Frågan är dock om det är värt det (antar att det behövs speciell verktyg till byte) på begagnade hjul.

Byta body Campagnolo
Till många Campagnolo hjul finns Shimano body. Alla Fulcrum hjul, som också är Campagnolo, finns båda med Shimano och Campagnolo body. Så chansen är stor att du kan köpa en Shimano body till hjulet. Frågan är dock om det är värt det (antar att det behövs speciell verktyg till byte) på begagnade hjul.
Nej det behövs inte specialverktyg, om du inte menar att ringnyckel och insex är det.
Här kan du se hur man gör:

Byta body Campagnolo
Nej det behövs inte specialverktyg, om du inte menar att ringnyckel och insex är det.
Här kan du se hur man gör:
Hej

Jag kikade på hjulen igår och min axel ser inte ut som på videon.
Tips på hur detta löses?

Bilagor

• 12.webp
    12.webp
    146.1 KB · Besök: 42
Byta body Campagnolo
Ja, jag har provat. Hela axeln är slät inuti.
Mina Zonda från 2007 med 10-delat är som i videon.
Däremot mina Record-nav från 1995 för 8-delat är annorlunda. Om jag minns rätt så släpper man på låsmutter/kona och tar bort dem på icke-drivsida och tar sedan ut axel med body. Då kan man lossa låsmuttern som syns genom att hålla emot med nyckel på drivsidans kona. Men jag är inte helt säker. Det är ett tag sen jag meckade med dem.

Jag vet inte när de gjorde ändringen, men dina nav kanske är från före 2007 och då är det nog risk för att det är svårt att hitta passande Shimano-body.

Byta body Campagnolo
Mina Zonda från 2007 med 10-delat är som i videon.
Däremot mina Record-nav från 1995 för 8-delat är annorlunda. Om jag minns rätt så släpper man på låsmutter/kona och tar bort dem på icke-drivsida och tar sedan ut axel med body. Då kan man lossa låsmuttern som syns genom att hålla emot med nyckel på drivsidans kona. Men jag är inte helt säker. Det är ett tag sen jag meckade med dem.

Jag vet inte när de gjorde ändringen, men dina nav kanske är från före 2007 och då är det nog risk för att det är svårt att hitta passande Shimano-body.
Jag släppte axeln på ett par gamla skrotde hjul genom att hålla på muttern på motsatt sida och släppa hela axeln. Då kom lagerkulor och allt mjligt ut innifrån navet. Är det risk för det även på detta hjul? Här ser det mer ut som ett "komplett" lager i bodyn

Byta body Campagnolo
Jag släppte axeln på ett par gamla skrotde hjul genom att hålla på muttern på motsatt sida och släppa hela axeln. Då kom lagerkulor och allt mjligt ut innifrån navet. Är det risk för det även på detta hjul? Här ser det mer ut som ett "komplett" lager i bodyn
Ja, tar du bort låsning och kona och sen axel så kommer lagerkulorna ut. Gamla Campagnolonav har alltid lösa kulor och som jag skrev så har jag för mig att man måste plocka isär hela navet för att byta body på riktigt gamla nav. På de som är nyare (åtminstone 2007->) så gör man enligt videon ovan.
Vad är det för hjul/nav?
Hur gammalt är det?
Har du bilder från icke-drivsida?

Byta body Campagnolo
Ja, tar du bort låsning och kona och sen axel så kommer lagerkulorna ut. Gamla Campagnolonav har alltid lösa kulor och som jag skrev så har jag för mig att man måste plocka isär hela navet för att byta body på riktigt gamla nav. På de som är nyare (åtminstone 2007->) så gör man enligt videon ovan.
Vad är det för hjul/nav?
Hur gammalt är det?
Har du bilder från icke-drivsida?
Vet ej ålder.
Det är hjul enligt länk.

Byta body Campagnolo
Vet ej ålder.
Det är hjul enligt länk.
De är ju inte så gamla så då borde det vara enligt ovanstående video.
Här kan du kolla igenom tekniska manualer för Bullet-hjul:

Byta body Campagnolo
Tack, väldigt tydlig manual.
Men som sagt har mina hjul ingen insex invändigt..
vad händer om jag tar den fasta nyckeln och håller emot med en 17 nyckel på andra sidan? Blir det som på mina gamla?

Byta body Campagnolo
Tack, väldigt tydlig manual.
Men som sagt har mina hjul ingen insex invändigt..
vad händer om jag tar den fasta nyckeln och håller emot med en 17 nyckel på andra sidan? Blir det som på mina gamla?

Jag skulle säga att man har 50/50 chans att rätt mutter lossnar. Jag skulle tänka att den har industrilager, men jag är inte helt säkert.

Byta body Campagnolo
Jag skulle säga att man har 50/50 chans att rätt mutter lossnar. Jag skulle tänka att den har industrilager, men jag är inte helt säkert.

Det gick att byta på precis enligt en av de manualer som du länkade Mats65. "Removal and refitting the wheel rear hub (industrial bearing)"

Jag fick köpa denna: https://www.bike-discount.de/en/campagnolo-freehub-body-for-9/10/11-speed-shimano

Nu har jag fått monterat alltsammans och det passar fint på cykeln. Jag har inte hunnit prov cykla utan enbart trampat runt hjulet i luften. Kan tyvärr konstatera att det sköna klickljudet försvann med den nya bodyn..
Hur som.. Jag upplever lite motstånd i pedalerna då jag trampar igång hjulet och sedan låter det frirulla. Jag fåt liksom hålla emot pedalerna och släpper jag snurrar dem med, framförallt på hög växel.
Min fundering är om jag gjort något galet vind montering.
- För mycket eller för lite fett?
- Dragit något för hårt?
Eller kan det vara så att detta "slits" in när jag fått kört in det några mil?

Byta body Campagnolo
Det gick att byta på precis enligt en av de manualer som du länkade Mats65. "Removal and refitting the wheel rear hub (industrial bearing)"

Jag fick köpa denna: https://www.bike-discount.de/en/campagnolo-freehub-body-for-9/10/11-speed-shimano

Nu har jag fått monterat alltsammans och det passar fint på cykeln. Jag har inte hunnit prov cykla utan enbart trampat runt hjulet i luften. Kan tyvärr konstatera att det sköna klickljudet försvann med den nya bodyn..
Hur som.. Jag upplever lite motstånd i pedalerna då jag trampar igång hjulet och sedan låter det frirulla. Jag fåt liksom hålla emot pedalerna och släpper jag snurrar dem med, framförallt på hög växel.
Min fundering är om jag gjort något galet vind montering.
- För mycket eller för lite fett?
- Dragit något för hårt?
Eller kan det vara så att detta "slits" in när jag fått kört in det några mil?
Bra att du fick till det. Verkar vara lite knöligare att byta body när hjulen har industrilager.
Min gissning är att du har lagt i lite onödigt mycket fett på ”pawlsen”. Då blir det tystare klickljud och fettet kan nog göra att bodyn snurrar trögare relativt resten av navet vilket får bodyn att snurra med när du frihjular. Effekten från det avtar troligen med tiden.
Bodyns lager är kanske också fulla med fett som gör att de inte snurrar lika lätt heller i början.
Du får se till att trampa mer och låta bli frihjulande så är det inget problem 😜.

Tillbaka
Topp