Byta bromsar från Avid till Xtr

Tänkte uppgradera till Xtr, men jag undrar om infästningen av bromsskivan spelar ngn roll? Har ju vanliga 6 bults bromsskivor nu, funkar det med Xtr el måste man ha center lock el ngn typ av adapter?

Det finns adaptrar för 6-bultsskiva på centerlocknav.
Annars så bryr sig bromsoket oftast inte om hur skivan sitter fast. Som regel går det även bra att blanda fabrikat på broms och skiva så länge storleken är den rätta.

Avståndet till skivan är ju mer eller mindre standardiserat så hur skivan sitter fast kvittar, och så länge diametern är den samma så är det bara att hålla koll så de får rätt infästningar på adaptrarana IS eller PM.

Fast centerlock-skivor (som XTR är) fungerar inte på 6-bultsnav. Det finns vad jag vet inga adaptrar. Du kan dock köra med andra skivor gjorda för 6-bultsnav, till exempel Shimano XT. Skivornas tjocklek är ganska standard med vissa undantag (till exempel Magura) som har skivor som är typ 0.2mm tjockare.

Jag har XT fram och Slx bak. Bromsskivor är Hayes fram och Magura bak. Det fungerar utmärkt. Behåll dina gamla skivor om dom har rätt diameter.

Normalt sett ingår ju ändå inte skivorna i bromsköpet, så du är ju inga konstigheter att välja olika modell eller märke. Kolla bara upp att belagen som sitter i oket är kompatibla med skivorna du vill ha.

Undantaget är väl SRAM/Avids 185 mm skivor vs de flesta andras 180 mm.

Tillbaka
Topp