Byta däck+slang på bakdäck 2-växlad

Nineplanets

Aktiv medlem
Hej!

Här kommer ett nybörjarproblem. Jag har fått punka och tänkte byta slang+däck på bakdäcket. Cykeln är en BikeId Diamond-2 från förra året. Det är en 2-växlad cykel där man växlar genom att försiktigt trampa bakåt, alltså ingen vajjer eller något som används för att växla.

Fråga 1:
Nu till frågan.. hur tusan tar jag loss bakhjulet? Jag har tagit bort de två muttrarna på vardera sida av hjulet, men eftersom kedjan sitter så hårt så går det ju knappt att röra bakhjulet. Som ni ser på bilderna så måste man dessutom dra hjulet "bakåt", och det är ju helt omöjligt med tanke på att det redan med kedjan sitter stenhårt. Det är ett S2C Sturmey Archer-nav. Har googlat som en dåre men alla exempel på att ta loss däcket visar antingen cyklar med utanpåliggande växlar eller cyklar med interna växlar (som jag har) fast där det går in en vajer in i navet (då man kan växla med handen). Detta är inte sådant, utan man växlar alltså genom att lätt sparka/trampa bakåt.

Fråga 2:
Fick punka påväg hem, som tur är så var det en snäll herre som fixade punkan genom att dra ut en bit av slangen och tejpa på sån där tejp speciellt gjord för punka. Hur länge tror ni detta kommer hålla? Kan man köra på detta eller är det bara tänkt som en temporär fix, och ny slang måste fixas?

Fråga 3:
Blev ett litet hål i däcket också. Räcker det med att jag byter slang, eller måste däcket bytas också?

ps.
Ursäkta att cykeln är så grisig. Ser värre ut på bilden än i verkligheten... blixt :)
ds.

Bilagor

• IMG_20190624_205756.jpg
    IMG_20190624_205756.jpg
    189.1 KB · Besök: 151
  • IMG_20190624_205830.jpg
    IMG_20190624_205830.jpg
    176.2 KB · Besök: 91
Du kanske kan få av kedjan framme vid drevet, alltså dra den åt sidan samtidigt som du vevar, då borde det bara behövas väldigt liten marginal.
Dubbelkolla kedjan så du inte ha någon master-link du kan ta isär, i värsta fall bli det nog att ta av kedjan och sätta dit en master-link efter så du kan ta isär i framtiden.

En lagning kan gå sönder nästa tur eller hålla till nästa hål, bäst är nog att byta så du kan vara säker när du är ute och cyklar.
Kom ihåg att dubbelkolla inuti däcket när du byter så det inte ligger någon sten eller är hål i själva däcket.

Tack för alla svar. Nu har jag lite mer att gå på nästa gång jag ska ge mig på att ta av bakhjulet. Jag kör på lagningen (lappen) tillsvidare och hoppas den håller :) Passar då också på att sätta in sån där fälgtejp eller vad det heter.

Mycket nytt :P

Tillbaka
Topp