miyatafarfar
Aktiv medlem
Medvetet påkörd av bil
Låter väldigt old school. Jag tog körkort för kanske 5 år sedan nu? (Måste kolla upp) Men då var det mer fokus på planera sin körning, inte låta andra stressa en, att alltid vara förutsägbar (följa reglerna) och att förvänta sig att alla andra är idioter och att vad som helst kan hända.Minns fortfarande min första terorilektion när jag tog körkortet för över 30år sedan. Läraren inledde med "De två viktigaste reglerna i trafiken är... Du ska göra allt du kan för att underlätta för dina medtrafikanter och du ska alltid göra allt du kan för att undvika en olycka." Verkar inte som folk fattat detta. Och bilisten TS skrev om gjorde tvärt om. Han gjorde allt han kunde för att orsaka en olycka.
Tex högerregeln: Släpp alltid förbi, förvänta dig aldrig att du blir förbisläppt. Om du släpper förbi men dom inte kör så står du kvar tills dom kör. Skit i om någon bakom dig lägger sig på tutan och stressar.
Samma sak på motorväg. Du får inte köra över hastighetsgränsen ens när du ”bara ska köra om”. Lägg dig i högerfilen, håll hastighetsgränsen och låt andra köra om och göra fel om dom vill. Skit i om andra ligger nära bakom och tutar eller blinkar med ljusen.
Eller vid övergångsställen tex. Förvänta dig alltid att någon går över eller att cyklister plötsligt kör ut på övergångsstället utan förvarning. Och om du stannar för att släppa förbi en gående ska du absolut inte vinka fram denne, eller som gående vinka förbi en bilist för att vara snäll. Det skapar farliga situationer och ingen av er har rätt att bestämma över trafiken, det har bara polisen.
Såna grejer liksom. Mañana mañana..
Andra människor jag pratar med som tagit körkort för länge sedan pratar istället om att man ”måste följa flödet” gällande hastighet och att ”det är farligare att följa hastighetsgränsen och köra för långsamt” och andra myter. Tror det spiller över på det här med att vara ett så kallat ”hinder” i trafiken och att cyklister då inte skulle ha rätt att befinna sig på vägarna för att dom är långsamma i uppförsbacke eller nåt. Eller att man som cyklist ska ligga utanför vita linjen till höger så att bilisterna inte ska behöva byta fil för att köra om.
Ibland åker jag med förare som är tokrädda för att vara i vägen för andra i trafiken. People pleasers typ fast för bilar. Blir livsfarligt och oförutsägbart rätt ofta när hetsare får sin vilja igenom och andra rädda typer gör oförutsägbara och ibland olagliga manövrar för att vara andra till lags och som du säger ”underlätta” för andra.
Det finns en gräns liksom. Visst ”underlättar” det om jag på en 50-väg som går uppför gasar upp i 70 för att en lastbil ligger bakom som inte vill tappa fart, men spelar det någon roll egentligen om jag håller 50? Nej, det är bara chauffören bakom som blir förbannad av ingen anledning alls. Ska jag köra in på en ficka och stanna för att släppa förbi folk som vill hålla 70 på 40-väg för att ”inte hindra flödet”? Absolut inte. Och ja, folk körde regelbundet 70 på en 40-väg där jag bodde förut. Var alltid lika kul att sänka hastigheten precis innan skylten om någon låg bakom. Såklart via planerad körning och lugn inbromsning i god tid, ej någon idiotinbromsning i sista sekund. Folk blåste förbi för att markera men fastnade ändå vid rödljuset några hundra meter bort med mig sen..