Byta drev, får inte loss veven.

Hej

Jag har en Scott Spark och ska byta från 32t till 34t, men hur än mycket jag tar i så får jag inte bort vevarmen.
Sitter som berget. Har Srams XX1 dub vevar. Någon som har nåt tips på en bra lösning.

Lättast är sätta i en bra insex sen med förlängning typ järnrör ner mot golvet så veven står kl14 typ och insexnycklen kl16. Sen kan du stå på vevarmen så ska du se att den släpper.

Är bultarna loss? Annars är ju ett hett tips att de ska dras loss i motsatt riktning till hjulens riktning. Ena sidan är alltså gängad åt ”fel håll”.

På mina Sram Red vevar måste "förspänningsbrickan" sitta ganska hårt, man kan inte skruva loss den och sedan ta bort veven utan man måste för att kunna lossa vevarmen ha den kvar och den ska sitta ganska hårt.

Då är det först x+2mm för förspänningen och sedan x mm för själva veven, vet inte om DUB fungerar lika.

Ta i hårdare. Kolla först en Youtube så du gör rätt. Sen kör du nåt knep typ som liveforthis skriver ovan. Förlängare och benkraft, se till att insexan sitter stadigt i botten, så tar du i mycket hårdare än du tror är rimligt. Jag har aldrig varit med om maken när jag lossade mitt första DUB, men det ska tydligen va så.

Ta i hårdare. Kolla först en Youtube så du gör rätt. Sen kör du nåt knep typ som liveforthis skriver ovan. Förlängare och benkraft, se till att insexan sitter stadigt i botten, så tar du i mycket hårdare än du tror är rimligt. Jag har aldrig varit med om maken när jag lossade mitt första DUB, men det ska tydligen va så.
Precis så. Jag har väl lossat en så där 1000 dub vevar som cykelmek och hemma mek med dub vevparti och dom sätter sig som röva. Krävs la 250nm för och få loss dom för 120-130nm släpper man rätt lätt med typ förlängning (typ hjulbultar på bilen).

Tillbaka
Topp