Byta framgaffel efter krash?

Henrikjo

Medlem
Under årets sista lopp med racern så lyckades jag vurpa. Det hände nåt framför och folk bromsade och väjde. Killen som låg framför mig svängde vänster när jag låg utanför honom och han körde i princip undan mitt framhjul, PANG rakt ner i backen. Styret tog nog den värsta smällen och när jag tittade upp från backen så såg jag cykeln klota och sedan lägga sig till ro.
Frågan är nu om man borde byta framgaffeln efter krashen? Den är i kolfiber men jag kan inte se några direkta skador på den. Det vore ju rätt trist om det fanns nån spricka i den som inte syns och så går den av vid nästa pass.
Resultatet av krashen blev ett brutet nyckelben, operation och 2 dagar på tyskt sjukhus :-(

Det är lite vanskligt att sitta här och ge dig rådet att köra utan att ens ha sett gaffeln men jag kan väl göra ett försök ändå.

Personligen hade jag tagit av lagerbanan från gafeln och kollat efter sprickor. Om gaffeln ser ok ut så hade jag kört vidare på den. Om smällen dragit hjulet åt sidan har gaffeln förmodligen inte blivit så hårt belastad som om du hade kört in i något.

Styret däremot är kanske något att oroa sig för...

Att plocka av gaffeln är nog ett bra tips, det ska jag göra. Styret tror jag inte är skadat, vinkeln på styret var nog ca 45 grader när jag träffade backen, det är bara längst ut, nere i bocken som det är skrapat. Cykeln fick hämtas ut på en cykelaffär efter sjukhusvistelsen och killen där påstod iofs också att styret ev borde bytas.
Jag har kollat med försäkringsbolaget och de säger att man ska lämna in cykeln hos en cykelreparatör så får de avgöra vad som ska bytas, frågan är om de funderar i samma banor.

Tillbaka
Topp