Byta framhub 100 > 110?

Byta framhub 100 > 110?
Hej,

Skall uppgradera gaffeln på min Fuel Ex varav orginal Recon Silver kommer flyttas till sambons Merida Big Trail 200.
Big trail 200 har idag 100mm Shimano MT4xx hub medans Recon är anpassad för 110mm.

Är det möjligt att enbart byta hub till en 110 MT4xx med samma ekerhål eller behöver fälg/ekrar bytas?

Se bifogad bild för spec framnav.
Meridas värre Big trail 500 levereras med samma Recon gaffel som Fuel Ex men hjulet är samma för 200 och 500.

/Robin

Bilagor

• front hub.jpg
    front hub.jpg
    118.4 KB · Besök: 49
Byta framhub 100 > 110?
Lättast är att mata in existerande fälg och nav i en ekerlängdsberäknare online (exempelvis DT). Sen matar du in uppgifterna för det nya navet och ser om ekrarna passar.

Alternativt köper du ett 110mm nav med samma flänshåldiameter och flänsavstånd (och samma antal ekrar) så funkar det ju garanterat; om det går att hitta.

Är nipplarna av aluminium och hjulet gammalt kan det ha kärvat ihop men det märker du ju snabbt.

Byta framhub 100 > 110?
Det är ju inte lönt om varken nav eller eker passar. Vad är fälgarna värda? Sälj hjulet och köp en ny fälg för pengen.

Annars får man trixa. Skiljer väl några mm mellan 2 kors och 3 kors. Vet inte hur mycket 10mm bredd skiljer men det kollar man ju enkelt

Byta framhub 100 > 110?
Kollar jag snabbt på dt swiss random nav skiljer det 4mm på eker mellan 100 och 110mm.
Byter man till 2kors så blir ekern för lång istället.

Byta framhub 100 > 110?
Lättast är att mata in existerande fälg och nav i en ekerlängdsberäknare online (exempelvis DT). Sen matar du in uppgifterna för det nya navet och ser om ekrarna passar.

Alternativt köper du ett 110mm nav med samma flänshåldiameter och flänsavstånd (och samma antal ekrar) så funkar det ju garanterat; om det går att hitta.
I så fall är det bättre att använda en ekerlängdsberäknare där du kan sortera olika nav efter deras mått.
Jag tänker då naturligtvis på
Är nipplarna av aluminium och hjulet gammalt kan det ha kärvat ihop men det märker du ju snabbt.
+1

Byta framhub 100 > 110?
Senast ändrad:
Byta framhub 100 > 110?
På gränsen till "bodge", men kanske värt ett försök?
Man lägger en 5 mm distans på varje sida om hjulaxeln samt en 5 mm distans på insidan av bromsskivan.

Går även på centerlocknav med detta https://www.alltricks.com/F-41493-pieces-roues/P-634749-neatt_boost_conversion_kit_front_centerlock

Sån har jag kört med i snart två år på en av mina hojar, fungerar felfritt. Lite bökigt när hjulet ska av och på, men en bra och billig lösning ist för att börja byta hubbar eller hjul.

Byta framhub 100 > 110?
+1 på adapters. Har kört med det många år utan problem. Går ju alltid att limma fast om man störs sig på att brickorna är lösa. Jag upplever det dock inte som ett problem stort nog att åtgärda

Tillbaka
Topp