Byta från GX till XT

Healons

Aktiv medlem
Byta från GX till XT
Hej

Har en Slash 8 där nuvarande drivlina är rätt sliten. Den håller säsongen ut och tänkt köra den ”botten”. För sent att byta kedja då förra ägaren inte hållit koll. Den växlar fint men både kassett och klinga ser för jävliga ut. Kedjan är snart uppe i 1.0 slitage.

Är sugen på att byta drivpaket till XT nästa säsong.

Hur är det nu, är det olika body som kassetten sitter på? Är ett Bontrager Elite 30 bakhjul på ny. Är det bara att byta från XD body till microspline?

Annat att tänka på?

(Har Code bromsar nu men ska nog uppgradera till Magura MT7 nästa år också så kanske gör allt i samma veva för att slippa köpa olika adaptrar till broms/växel)

Byta från GX till XT
Eller kanske SLX tom. Skiljer kanske inte så mkt i prestanda?

Cykeln är en Slash 8 2020
XT’ns växelväljare har dubbla uppväxlingar, det har inte SLX. Annars tror jag inte att du märker någon skillnad. Dock en funktion som man lätt vänjer sig med och inte vill vara utan.

Ska du skaffa MT7 bromsar i samma veva så kan du skaffa Maguras shiftmix. Då monteras växelväljaren och dropperreglaget på bromshandtagen. Cleant ska det va

Byta från GX till XT
XT’ns växelväljare har dubbla uppväxlingar, det har inte SLX. Annars tror jag inte att du märker någon skillnad. Dock en funktion som man lätt vänjer sig med och inte vill vara utan.

Ska du skaffa MT7 bromsar i samma veva så kan du skaffa Maguras shiftmix. Då monteras växelväljaren och dropperreglaget på bromshandtagen. Cleant ska det va
Så XT växelväljare och SLX bakväxel är en billigare lösning men ändå få dubbel uppväxling?

Byta från GX till XT
Du behöver inte byta body heller. Du kan köra med antingen Sram-kassetter eller någon annan tillverkare för XD-body och 12 delat. Så byter du bara reglage + växel. Jag kör GX växel + reglage med Shimanokedja/kassett.

Personligen tycker jag Deore/SLX-bakväxlarna är rena mjukosten. Skulle köra på XT (om det nu är bättre).

Byta från GX till XT

Obs att aktuell version av Ispec är Ispec EV. Så man inte köper fel.

Tillbaka
Topp