Byta från sram xx1 till Shimano. Scott spark

jh.holmgren

Ny medlem
Har en scott spark 900 rc 2015. Sitter 1x11 sram xx1 på den.
Men jag tycker bättre om shimanos växlar. Vill byta till xtr eller xt.
Frågan är bara om det är möjligt att byta ut allt rakt av!?

Kanske finns någon som är intresserad av ett byte med??

Senast ändrad:
köp ett nytt xt/xtr packet och sälj delarna! Du kommer tjäna på det. Jag kan tänka mig visa av delarna om du gör det

Räcker att byta reglage och bakväxel om det är känslan i reglaget du gillar.
Om det är ett mindre spann på bak kassetten du vill ha får du byta body och kassett.

jh.holmgren sa:
Just kassetten på sram xx1 kostar väldigt mycket mer att byta än tex xtr. Därför vill jag även byta denna.

En ny XTR-kassett lär väl kosta mer än vad du kan sälja din XX1-kassett för, och då är det väl bättre att köra slut på den först. Vill du byta kassett måste du byta body också.

Egentligen lär det väl räcka att byta växelreglage och bakväxeln? XX1 vevarna funkar fint med XTR på övrigt.

Senast ändrad:
Absolut.. Tanken är att 1, byta med någon. 2, att köra slut på dessa xx1 delar och när det väl är dags att byta så ville jag byta till Shimano.
Men min undran var om det gick att byta rakt av. Nu har jag fått svar att bodyn måste bytas med.
Stort tack för så snabbt svar.

Är du medveten om vilka nackdelar du kommer att få om du byter från XX1 till XT/XTR?

Att gå från en utväxling på 10-42 i XX1 till 11-40 för XTR gör svårare att klara sig på 1x fram. Du tappar en hel del i antingen toppfart eller klättringsförmåga. Ett alterantiv är att skaffa en framväxel och köra 2x11 men det komplicerar saker. Det andra alternativt kan du använda en XT-kassett som har 11-42. Du tappar fortfarande i räckvidd och kassetten är MYCKET tyngre jämfört med både XTR och XX1.

Sen så missar du möjligheten att använda gripshift för Shimano har inte det.

Så tänk noga igenom ditt val innan du gör det.

Det finns en orsak till varför så många toppåkare kör SRAM XX1. Det är jäkligt bra.

Senast ändrad:
Fulkinesen sa:
marran sa:
Fulkinesen sa:

Överväger man byte till Shimano är man nog inget fan av gripshift :)

Är man inte ett fan av gripshift så kan den enda möjligheten vara att man inte provat gripshift ;)

Hade det på en cykel när jag var liten! ;) nä det är säkert jättebra.

Även om friktionsförlusten är stor på 10drevet så är det kanon!

Rompa sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Rompa sa:
Shimano är säkert 400gr tyngre skulle jag tippa på.

Jag har för mej att XTR reglage och växel är lättare än XX1.

Det beror helt på vilken årsmodell av xtr.

Jag bytte från full xtr grupp på en epic sworks -14 till xx1 och lättade 580gr. Iofs så fick bromsarna stanna kvar då.
Du måste ha gått från framväxel till singelklinga om du lyckades tappa 580 gram, och det är inte riktigt jämförbart. XTR M9000 växelreglage + bakväxel är lättare än SRAM XX1, det är kassetten som SRAM har lyckats bra med viktmässigt. Lättaste setup'en är med andra ord XX1/X01 kassett och XTR-växel + reglage.

Fulkinesen sa:
Är du medveten om vilka nackdelar du kommer att få om du byter från XX1 till XT/XTR?

Att gå från en utväxling på 10-42 i XX1 till 11-40 för XTR gör svårare att klara sig på 1x fram. Du tappar en hel del i antingen toppfart eller klättringsförmåga. Ett alterantiv är att skaffa en framväxel och köra 2x11 men det komplicerar saker. Det andra alternativt kan du använda en XT-kassett som har 11-42. Du tappar fortfarande i räckvidd och kassetten är MYCKET tyngre jämfört med både XTR och XX1.

Så tänk noga igenom ditt val innan du gör det.

Det finns en orsak till varför så många toppåkare kör SRAM XX1. Det är jäkligt bra.

Det är ju den största anledningen att köra shimano, att slippa dem glesa kassetten med alldeles för stor spridning på för Sverige.
Själv kör jag 1×11 med 11-36 kassett på 90% av loppen i Sverige.

NickPick sa:
Även om friktionsförlusten är stor på 10drevet så är det kanon![/

Och ändå kan jag inte avgöra skillnad i watt nellan 10 & 12:an när jag kör utomhus. Mer än att kadenshoppet blir stort. Men som internetcyklist verkar det stort.

Senast ändrad:
hm sa:
Det är ju den största anledningen att köra shimano, att slippa dem glesa kassetten med alldeles för stor spridning på för Sverige.

Må vara att just du gör så, men det behöver inte vara optimalt för det. Hur väl presterar du?

Fulkinesen sa:
hm sa:

Må vara att just du gör så, men det behöver inte vara optimalt för det. Hur väl presterar du?

Ni är nog väldigt lika presterande skulle jag vilka säga.

Rompa sa:
Fulkinesen sa:
hm sa:

jag skulle säga att jag är lite bättre :)

hm sa:
Rompa sa:
Fulkinesen sa:
hm sa:

jag skulle säga att jag är lite bättre :)

Haha :) ni kör trots allt samma gubbklass oxå...

Tillbaka
Topp