Byta gaffel på HT MTB.

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
FOX-gaffeln på min TREK gick sönder i våras (eller var det i vintras?) Nåja. Nu har jag fått tummen ur och ska väl göra nått åt det. Vill ju kunna cykla ute även om vintern.

Jag gör en tråd för att samla lite info och så att alla kan lägga in tips och hejarop :D Som plus i kanten så sätter det lite press på mig att faktiskt byta.

Så här ser gaffelbrottet ut.

IMG_3273.JPG

Cykeln är köpt 2012 så garantin har gått ut (har hört med handlare) och jag har dessutom köpt cykeln begagnad och papperna har kommit bort i någon flytt.

Men shit happens. Saker går sönder. Dags att byta gaffel således.

Vad behöver jag tänka på?

Den ska ju vara oljedämpad och jag tror 100 mm (får kolla hemma).
29" hjul iaf och för diskbroms.

Funkar denna tex? (första bästa träff vid googling) https://www.bikester.se/rockshox-30...7_pla&ef_id=WNUtlwAAANnTCKBC:20170919104937:s

Kan även tänka mig en beggad (cykeln är ju ändå några år gammal. MTBn används bara till träning och rekreaktion så det måste inte vara nån superdupertopoftheline-dämpare.

Eller är det bättre att bara skita i det och köpa ny hoj?

mikipedia_

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Det ser väll ok ut, kanske lite tung jämfört med en reba tex. Har du koniskt på befintliga gaffeln får du köpa ett annat crownrace för att kompensera att det är rakt styrrör på rs gaffeln du länkar.

David_J

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Du bör ha koll på vilken hjulaxel du har.
Jag hade kikat efter något lite lättare med luftfjäder. Tex en Reba (enl ovan) eller SID kan du hitta för samma pengar begagnad.

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
mikipedia_ sa:
Det ser väll ok ut, kanske lite tung jämfört med en reba tex. Har du koniskt på befintliga gaffeln får du köpa ett annat crownrace för att kompensera att det är rakt styrrör på rs gaffeln du länkar.

Ok.... Länk till någon bra reba? Hur ser man skillnad på konisk (Och ickekonisk). Vad är ett crownrace?

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
David_J sa:
Du bör ha koll på vilken hjulaxel du har.
Jag hade kikat efter något lite lättare med luftfjäder. Tex en Reba (enl ovan) eller SID kan du hitta för samma pengar begagnad.

Det är bredden på hjulaxeln du menar?

Tänkte på att jag behöver veta diametern på gaffelröret oxå, så klart.

Kan det vara olika längd (höjd?) på gafflar?

mikipedia_

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Jenny W sa:
mikipedia_ sa:

Ok.... Länk till någon bra reba? Hur ser man skillnad på konisk (Och ickekonisk). Vad är ett crownrace?

Crownrace är den biten som ligger mellan styrlagret och gaffeln, en lagerbana typ.

Om du kollar på bilden på länkade gaffeln så är det övre röret rakt, alltså det som går genom din ram och som styrstammen späns fast i. Hade det varit koniskt hade det varit vidare nertill.

mikipedia_

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Bredden är nog enkel då det är en gammal cykel, dvs högst troligt 100mm bred. Dia på styrröret är 31,8, standard.
Jag tror han ovan syftar på vad för hjulinfästning du har tex 9mm qr, 15mm thrue axel lr 20mm thrue axel.

David_J

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
mikipedia_ sa:
Bredden är nog enkel då det är en gammal cykel, dvs högst troligt 100mm bred. Dia på styrröret är 31,8, standard.
Jag tror han ovan syftar på vad för hjulinfästning du har tex 9mm qr, 15mm thrue axel lr 20mm thrue axel.

Japp, stämmer bra! :)
Denna kanske? https://www.bike-discount.de/en/buy...ml15-matt-neongreen-with-remote-option-416861
Om 120mm fjädringsväg skulle passa, hjulaxeln stämma och koniskt rör funka. Och sist men inte minst färgen... :)

EDIT, ser nu att den inte längre finns.... sorry

Senast ändrad:

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
mikipedia_ sa:
Jenny W sa:
mikipedia_ sa:

Crownrace är den biten som ligger mellan styrlagret och gaffeln, en lagerbana typ.

Om du kollar på bilden på länkade gaffeln så är det övre röret rakt, alltså det som går genom din ram och som styrstammen späns fast i. Hade det varit koniskt hade det varit vidare nertill.

Aha. Enligt minnesbild så ska det isf vara ett rakt rör men minnet kan svikta. Jag får kolla när jag kommer hem.

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Checklista.

Typ: Konisk eller rakt gaffelrör. Kolla.
Hjulstorlek: 29"
Skivbroms. Finns det för olika diameter på skivor?
Axel: Snabbspänne.
Diameter gaffelrör: 31,8 mm (dubbelkolla men högst troligt)
Diameter axel: Måste kolla
Monteringsbredd axel: 100 mm (Högst troligt. Kolla upp?)
Fjädringväg: 100 mm (Spelar det stor roll?)
Typ: Hydralisk (Brukar det vara det?) Luftdämpad?
Lockout: Bör ha
Justerbar rebound: Bör ha

E: Lager?

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Byta gaffel på HT MTB.
Skivans diameter spelar ingen roll, men det finns två sorters fäste för bromsoket i gaffeln. Post Mount (gängade hål i gaffeln) och IS (ogängade hål, gängan sitter i adaptern). Smidigt att ha samma men du löser det med en adapter för ca 200 kr om det skiljer.

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Jag fattar inte vilken tur jag har. Jag har fått en FOX-gaffel av en kollega som lagret (eller packningen?) (troligtvis) har skurit på. Han orkar inte serva/laga den så jag fick den :D Det råkar vara en likadan nästan som jag har. Bara att montera av ytterbenen och byta, eller? Kan ju vara lika bra att köpa nya packningar, tänkte jag när jag ändå håller på? Hittar inte i sevicekit-djunglen. Är det likadana packningar på alla Fox-gafflar?

Den jag har står det FOX racing shox 32 evolutoin på.

IMG_5628.JPG

Den jag har fått står det FOX Racing Shox på:

IMG_5627.JPG

Alla mått på utsidan är samma och de ser väldigt lika ut i övrigt. På gaffeln som jag fått är ett av de inre benen skadat. Troligtvis är denna lite nyare än den jag har.

IMG_5629.JPG

Vilket servicekit ska jag köpa? Passar detta tex? https://www.bikester.se/fox-racing-shox-wiper-gaffeltillbehoer-32mm-svart-515558.html

Hur vet jag hur mycket olja jag ska fylla på?

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Det var ju värst vad ni var svårtflirtade. Jag får väl öppna och se hur det ser ut i gafflarna då...
Det är ju ff det där med hur mycket olja man ska fylla på... Går det bra med magura suspension blood type 5? Det är det jag har hemma.

MatteXC

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
oklart om det passar, enda sättet är att gå in på FOX hemsida och knappa in gafflarnas ID.
Ska stå någonstans, brukar stå typ "C2EB" eller liknande

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Ah! Tack!
Har inte kvar Manualen. Den måste ha kommit bort i någon flytt eller nått. Serienumret, som man behöver för att söka på hemsidan, står i manualen.
... men jag hittade nummer på undersidan av gaffelrören, på båda gafflarna, vilket tyder på att de är nyare än 2008, men inget 4-siffrigt IDnr på gaffeln, vilket tyder på att de är äldre än 2013

Exempelbild från hemsidan
Capture.JPG

Min gaffel
IMG_5642.JPG

På den jag fått
IMG_5640.JPG

ejma

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Float fluid tror jag inkluderas i service kitet, men Wt10 och 20 måste du köpa. Ja, det är inte billigt att serva dämpare. Du har inte någon kompis med Fox som kan dela inköpet?

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
ejma sa:
Float fluid tror jag inkluderas i service kitet, men Wt10 och 20 måste du köpa. Ja, det är inte billigt att serva dämpare. Du har inte någon kompis med Fox som kan dela inköpet?

Äh fan oxå. har ju precis tryckt på köpknappen :( Ingen olja med de packningarna som jag köpte.

tmalm

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Gaffelolja kan du köpa på biltema i större förpackning, det går ändå åt när man ska serva var 25e timme eller vad det är.

/T

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
tmalm sa:
Gaffelolja kan du köpa på biltema i större förpackning, det går ändå åt när man ska serva var 25e timme eller vad det är.

/T

Men kan man köpa det på BT så kan man väl använda nått man har hemma? Duger inte nått av dessa? Vad ska jag fråga efter på BT annars? Kör förbi imorn.
image.jpg

Sixten Fors

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Jenny W sa:
tmalm sa:

/T

Men kan man köpa det på BT så kan man väl använda nått man har hemma? Duger inte nått av dessa? Vad ska jag fråga efter på BT annars? Kör förbi imorn.

Gaffelolja, finns SAE 5 och 10 för 90 kr/l.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Gaffelolja-SAE-5-2000022969/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Gaffelolja-SAE-10-2000022968/

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Sixten Fors sa:
Jenny W sa:
tmalm sa:

/T

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Gaffelolja-SAE-5-2000022969/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Gaffelolja-SAE-10-2000022968/

Tack.
Kan du förklara för mig vad det är för skillnad mellan SAE 5 och Type 5
Olja? Vad händer om det är fel?
Tog stopp innan jag knappt började här. Saknar hylsnyckel 26 mm och nej det går inte bra med skiftnyckel model stor.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    138.1 KB · Besök: 52

ejma

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Det brukar stå i serviceinstruktionerna vilka verktyg som behövs. Tråkigt om det inte går att ta isär grejerna eller värre, montera dem som tänkt.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
En tunnare/lättare olja förflyttar sig lättare genom gaffelns hål/konstruktion/shims för dämpning, alltså mindre dämpning. Man kan alltså laborera med olika viskositet för olika egenskaper för dämpning. Tunnare => mindre dämpning, tjockare => mer dämpning.

En tjockare/trögare olja stannar lättare kvar där man vill ha den, ofta används inte supertunn olja för att smörja gaffelben, lower legs, och komponenterna på fjädersidan. Här kan variera viskositet beroende på temperatur, t.ex. +40°C => tjockare, -15°C => tunnare.

Grovt förenklat. En lista på lite olika oljor nedan:

Bilagor

• FF.png
    FF.png
    160.2 KB · Besök: 51

tmalm

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Jenny W sa:
Sixten Fors sa:
Jenny W sa:
tmalm sa:

/T

Tack.
Kan du förklara för mig vad det är för skillnad mellan SAE 5 och Type 5
Olja? Vad händer om det är fel?
Tog stopp innan jag knappt började här. Saknar hylsnyckel 26 mm och nej det går inte bra med skiftnyckel model stor.

Där kan du behöva fila ner hylsnyckeln- den muttern är låg, tunn och gjord av mjukost så bra grepp är superviktigt= fasningen på en hylsa måste slipas bort.
en 26mm ringnyckel av plåt typ pedalnyckel borde funka kanon.

/T

NickPick

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Din välsortade butik bör ha både olja och rätt servicekit på lager (nu var jag lite sent ute). Oljan brukar jag köpa "det som går åt" istället för att lämna in.

Den gaffeln du fick verkar vara vanvårdad :D

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Tack för alla goda tips. Har ff inte fått svar på varför jag inte kan använda Type 5 oljan. Är det bara viskositeten siffran anger är märket skit samma alltså, antar jag. Gaffeln kommer inte att explodera om jag använder det jag har. Packningar har jag redan beställt från Tyskland. De kommer väl förhoppningsvis i mitten av nästa vecka. Just nu saknar jag bara en nyckel 26 mm och precis som tmalm skriver är muttern väldigt låg och gjord av mjukost. Provat med skiftnyckel och polygrip men fick lägga ner då jag troligtvis bara hade haft sönder och runddragit muttern om jag tagit i. Ska förbi en vän imorn kväll och låna en hylsa 26 mm. Får se om den passar annars får jag köpa en och slipa ner den på verkstan på jobbet.
Köket ser ut som en cykelverkstad och jag är rätt pepp på att öppna gafflarna nu.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Jenny W sa:
Har ff inte fått svar på varför jag inte kan använda Type 5 oljan. Är det bara viskositeten siffran anger är märket skit samma alltså, antar jag.
Märket är skit samma. Om "Type 5" betyder viskositet runt 5 mätt i "centistroke" @ 100 C, så kan du välja godtycklig annan olja med liknande egenskaper. Vad som står på flaskan och oljans egenskaper är sällan 100% lika. Kolla min lista.

Testa! Att hälla i runt 1 dl olja i dämparsidan (eller hur mycket din gaffel nu vill ha), skruva på locket, testa om dämpning funkar tillfredsställande eller ej, är inte jättesvårt.

Har för mig att jag använder Biltema 5 för dämpning och en blandning av Biltema 5 och en trögare Öhlinsolja till smörjning av gaffelben, skumringar under dust seals.

Biltemas gaffelolja är en basic mineralolja, alltså billigare än syntetiska oljor från t.ex. Öhlins. Det är rimligt att en syntetiskt gaffelolja är 2-3 ggr dyrare än mineral.

Senast ändrad:

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Sixten Fors sa:
Jenny W sa:
Har ff inte fått svar på varför jag inte kan använda Type 5 oljan. Är det bara viskositeten siffran anger är märket skit samma alltså, antar jag.
Märket är skit samma. Om "Type 5" betyder viskositet runt 5 mätt i "centistroke" @ 100 C, så kan du välja godtycklig annan olja med liknande egenskaper. Vad som står på flaskan och oljans egenskaper är sällan 100% lika. Kolla min lista.

Testa! Att hälla i runt 1 dl olja i dämparsidan (eller hur mycket din gaffel nu vill ha), skruva på locket, testa om dämpning funkar tillfredsställande eller ej, är inte jättesvårt.

Har för mig att jag använder Biltema 5 för dämpning och en blandning av Biltema 5 och en trögare Öhlinsolja till smörjning av gaffelben, skumringar under dust seals.

Fantastiskt bra. Tack för svar.

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
sdx sa:

Tack. Ska läsa mer noga imorn. Verkar som om svaret på minnfrpga om oljan finns där.

Jag har fått låna en 26 mm hylsa och genom att lägga gaffeln på golvet och fixera den med ena knät så fick jag loss muttern rätt så lätt. Fastspänd i mekstället gav allt vika. Ingen bra metod. Nu är iaf muttern lös och med den segern tänkte jag ta kväll. Vilodagen imorn är räddad, hoppas jag.

IMG_5655.JPG

Senast ändrad:
Topp