sdx sa:
xyz-saft sa:Det är olika dämparkretsar på de två gafflarna. Fit är någon stängd historia med blåsa och RL är öppet bad, alltså oljan ligger och plaskar i gaffeln. Vilken som är bäst, och om de går att flytta hur som helst vågar jag inte svara på.
ejma sa:Har du lyckats upptäcka varför den skänkta gaffeln slutat fungera? Är packningarna slut eller är de inre gaffelrören repiga?
I mina ögon ser det ut som du skall kunna få ihop en fungerande gaffel.
Hur ser den gamla oljan ut? Smutsig?
toysc sa:Jag följer men kan inte hjälpa,vart lite fundersam när jag läste denna rad (som de säger på jobbet: Det finns inga misslyckade försök, bara olika resultat.) Ha ha lycka till med gaffeln :)
DarthVidar sa:Vill bara påpeka att jag snurrade till det lite! Det var väl open bath på din gamla gaffel inte på den du fick! Jag vet inte om det är så men jag inbillar mig att open bath-gafflar är lättare att serva och har längre service-intervaller.
Den enda gaffeln jag servat var en open bath gaffel, av äldre och enklare modell förvisson, och den var ju en barnlek att serva.
Valfritt. Jag tycket att det är enklare med olika gafflar än att flytta samma gaffel mellan min HT och min FS beroende på vilken cykel jag väljer att använda just den dagen.marr sa:Har man olika gafflar på en HT och en FS?
Sixten Fors sa:Valfritt. Jag tycket att det är enklare med olika gafflar än att flytta samma gaffel mellan min HT och min FS beroende på vilken cykel jag väljer att använda just den dagen.marr sa:Har man olika gafflar på en HT och en FS?
toysc sa:Va ska du frakta glassboxen på en racer,det är nog så svårt att få med den lilla kartongen som ligger ovanpå ;)
Det är ingen bussningar utan en skrapning/p-box , och den skall ner i gafflen annars så kommer det att spruta olja om dig och hela cykeln.Jenny W sa:Tjahaaa. Fick bort bussningarna och skulle sätta dit de nya men de verkar inte passa. Enligt manualen ska jag ha PN 803-00-079 och det står att man ska trycka ner bussningarna med handkraft. Hittar inte de nuffrorna på påsen. Mätte innerdiametern i gaffelbenen och det är 38,3. Bussningens del som jag tror ska ner i gaffelröret är 40 mm
Har jag köpt fel påse eller ska de bara ligga utanpå?
Jenny W sa:Tjahaaa. Fick bort bussningarna och skulle sätta dit de nya men de verkar inte passa. Enligt manualen ska jag ha PN 803-00-079 och det står att man ska trycka ner bussningarna med handkraft. Hittar inte de nuffrorna på påsen. Mätte innerdiametern i gaffelbenen och det är 38,3. Bussningens del som jag tror ska ner i gaffelröret är 40 mm
Har jag köpt fel påse eller ska de bara ligga utanpå?
kolan sa:Har läst om en del som stoppar in dom i frysen innan så att dom krymper?!?!
sdx sa:Använd en lämplig hylsa funkar lika bra som en svindyrt specialverktyg.
Jenny W sa:Tusen tack alltså för alla inlägg. Har varit lite hektiskt i schemat sista dagarna så jag har inte hunnit svara.
Tog en titt i skrotbingen och har tillverkat ett specialverktyg. Tror ni om detta?