Byta gaffel på HT MTB.

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Lite morgonmeck. Oljan ute ur det högra benet.
IMG_5656.JPG

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Men NU fattar jag!
Det behövs ju 3 olika sorters oljor till gaffeln. *doh!* Inte undra på att jag inte fick ihop det ni skrev och inte fattade tabellerna.

Jag behöver alltså:
Capture3.JPG

10wt till "damper" (hur mycket står kanske i manualen?)
20wt till "damper side, oli bath" och "spring side" (30+30cl=totalt 60 cl)
float fluid till "air chamber" (5 cl)

Alltså, jag är så trög. Förlåt :)

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
En annan grej... Det ser ju inte riktigt lika dant ut inne i dämparna som det gör i manualerna och de två som jag har ser lite olika ut inuti. Kanske kan detta ställa till problem vid ihopmonteringen?

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Ifall någon undrar hur en dämpad gaffel ser ut inuti.
Att plocka isär brukar ju vara det lätta.

IMG_5665.JPG

Den som har öga för detaljer ser att det skiljer lite. Vet inte vad allt heter men den axeln som går inne i oljedämparen (mitten av bilden) är inte lika på de båda gafflarna.
Förutom ytterbenen bör jag väl flytta över de medföljande delarna från den gaffeln som jag fått till min trasiga?

xyz-saft

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Det är olika dämparkretsar på de två gafflarna. Fit är någon stängd historia med blåsa och RL är öppet bad, alltså oljan ligger och plaskar i gaffeln. Vilken som är bäst, och om de går att flytta hur som helst vågar jag inte svara på.

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
xyz-saft sa:
Det är olika dämparkretsar på de två gafflarna. Fit är någon stängd historia med blåsa och RL är öppet bad, alltså oljan ligger och plaskar i gaffeln. Vilken som är bäst, och om de går att flytta hur som helst vågar jag inte svara på.

Aha. Är det dämparkretsar de heter de där stängerna? Jag får helt enkelt prova och se.
När jag började hade jag två trasiga gafflar så jag har inte så mycket att förlora. Förutom lite läropengar, i värsta fall. I bästa fall för jag en fungerande gaffel. Väntar med att köpa olja tills jag monterat och tittat så att det passar. Hade förhoppning om att kunna cykla MTB i helgen men det kan jag nog inte. Det får väl ta lite tid det här då...

JLindh

Medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Vilken lärorik tråd! Det ser onekligen krångligt ut och jag har noll känsla för sånt här. Kudos till dig för att du testar och delar med dig av processen!

DarthVidar

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Jag har inget vettigt att tillägga annat än att denna tråden är väldigt spännande! Sen tycker jag spontant att open bath verkar mer tilltalande (som på den gaffeln du fick), men det är mer än känsla än en rationell tanke grundat på kunskap och erfarenhet :-)

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Tack för input och att ni skriver. Kändes lite som om det var svalt intresse för mitt projekt. Kan hända att det bara blir pannkaka av det hela men som de säger på jobbet: Det finns inga misslyckade försök, bara olika resultat.

ejma

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Har du lyckats upptäcka varför den skänkta gaffeln slutat fungera? Är packningarna slut eller är de inre gaffelrören repiga?
I mina ögon ser det ut som du skall kunna få ihop en fungerande gaffel.

Hur ser den gamla oljan ut? Smutsig?

toysc

Ny medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Jag följer men kan inte hjälpa,vart lite fundersam när jag läste denna rad (som de säger på jobbet: Det finns inga misslyckade försök, bara olika resultat.) Ha ha lycka till med gaffeln :)

tmalm

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Hur går det? Får du ihop den?
Gissar att båda dämparenheterna passar så du får pröva dig fram till vilken som är bäst :-)

/T

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
ejma sa:
Har du lyckats upptäcka varför den skänkta gaffeln slutat fungera? Är packningarna slut eller är de inre gaffelrören repiga?
I mina ögon ser det ut som du skall kunna få ihop en fungerande gaffel.

Hur ser den gamla oljan ut? Smutsig?

Det är repor på ena innerbenet på den gamla gaffeln och oljan var alldeles svart, så troligtvis är det packningarna som var slut på den :O

Provade att sätta den gamla gaffelns ytterben på min gaffels innerben och de passar jättefint. Kan nog välja vilken dämparkrets som helt. de passar bägge två.
Kommer få lite reservdelar över ifall någon är intresserad.

Hade det varit några år sen hade "cykeln i en påse" kunnat ingå i en mening man kunde ha kul åt...

IMG_5676.JPG

Senast ändrad:

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
toysc sa:
Jag följer men kan inte hjälpa,vart lite fundersam när jag läste denna rad (som de säger på jobbet: Det finns inga misslyckade försök, bara olika resultat.) Ha ha lycka till med gaffeln :)

;P
Jobbar med produktutveckling så jag kan inte misslyckas, bara hitta sätt fungerar eller sätt som inte fungerar.

DarthVidar

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Vill bara påpeka att jag snurrade till det lite! Det var väl open bath på din gamla gaffel inte på den du fick! Jag vet inte om det är så men jag inbillar mig att open bath-gafflar är lättare att serva och har längre service-intervaller.

Den enda gaffeln jag servat var en open bath gaffel, av äldre och enklare modell förvisson, och den var ju en barnlek att serva.

tmalm

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
DarthVidar sa:
Vill bara påpeka att jag snurrade till det lite! Det var väl open bath på din gamla gaffel inte på den du fick! Jag vet inte om det är så men jag inbillar mig att open bath-gafflar är lättare att serva och har längre service-intervaller.

Den enda gaffeln jag servat var en open bath gaffel, av äldre och enklare modell förvisson, och den var ju en barnlek att serva.

Mmmm, den gamla goda tiden!
Körde min gamla fox i 4 år utan service, nu ska RSen gullas med va 25e timme....

/T

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Jag trodde att jag fattade men det gör jag inte ?
I benen "Damper side" och "spring side", två olika ben, ett till höger och ett till vänster, där behöver jag 20wt-olja och uppe vid luftventilen behöver jag "float fluid", så det är tre ställen, två olika sorters olja. Men vad är/var sitter "damper" där man ska fylla 10wt (red)???

IMG_5684.PNG

Sixten Fors

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Nu var det många år sedan jag servade en Foxgaffel, men konceptet är väl detsamma som RockShox.

Tunnaste oljan 10wt i dämparkretsen, uppe/höger. Den oljans vikt/viskositet påverkar dämpningens kraft.

Tjockaste oljan Float Fluid i luftfjädringskretsen, uppe/vänster (i vissa gafflar används här fett istf. olja).

Mellantjocka oljan 20wt i båda undre benen, den olja som smörjer inre benen rörelse mot yttre, den olja du dränker skumringarna under skrapringar/packningar mellan underben och (de övre) innerbenen. Den olja som används vid endast "lower leg service".

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Fasen vad bra. Tusen tack för svar. Hade inte redat detta utan er hjälp.

Fick paket idag. Hade beställt packningar och ett nytt däck till min damcykel. Seriöst packet alltså :o Blev en intressant övning att få hem det på racern.

IMG_5685.JPG

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Tjahaaa. Fick bort bussningarna och skulle sätta dit de nya men de verkar inte passa. Enligt manualen ska jag ha PN 803-00-079 och det står att man ska trycka ner bussningarna med handkraft. Hittar inte de nuffrorna på påsen. Mätte innerdiametern i gaffelbenen och det är 38,3. Bussningens del som jag tror ska ner i gaffelröret är 40 mm

IMG_5711.JPG

IMG_5710.JPG

Har jag köpt fel påse eller ska de bara ligga utanpå?

sdx

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Jenny W sa:
Tjahaaa. Fick bort bussningarna och skulle sätta dit de nya men de verkar inte passa. Enligt manualen ska jag ha PN 803-00-079 och det står att man ska trycka ner bussningarna med handkraft. Hittar inte de nuffrorna på påsen. Mätte innerdiametern i gaffelbenen och det är 38,3. Bussningens del som jag tror ska ner i gaffelröret är 40 mm

Det är ingen bussningar utan en skrapning/p-box , och den skall ner i gafflen annars så kommer det att spruta olja om dig och hela cykeln.

Fredde78

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Jenny W sa:

Jag bytte dom på min förra gaffel, finns ett specialverktyg från fox för dom men gjorde ett eget av ett rör i rätt dimension. Jag tyckte inte dom var helt lätta att få i.

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Tusen tack alltså för alla inlägg. Har varit lite hektiskt i schemat sista dagarna så jag har inte hunnit svara.
Tog en titt i skrotbingen och har tillverkat ett specialverktyg. Tror ni om detta?

Bilagor

• IMG_5720.JPG
    IMG_5720.JPG
    393.9 KB · Besök: 38

Jenny W

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Men åh! Det var ju en bit kvar av skrapringen i gaffelröret. Inte undra på att det var omöjligt att få i den nya :) Fick bort den sista biten oxå men jag behöver ett rör med innerdiameter 38mm, ytter >40mm. Det verktyget jag tillverkade funkade inte. Började till och med snegla på dammsugarröret för att se om den kunde bli donator till ett fungerande pressverktyg men som tur var är det lite för litet i diametern :) Får ta en till titt i skrotbingen igen, annars var det väl någon som nämnde vvs-butik?

IMG_5728.JPG

IMG_5729.JPG

Edit: Bilder

Senast ändrad:

Sixten Fors

Aktiv medlem
Byta gaffel på HT MTB.
Ta bort stålfjäderspiralen innan, den blir lätt mosad när man monterar packboxarna. Sätt tillbaka när du är klar, packningen på plats.
Går det inte att bara trycka ner packningen med handkraft/tummen? Det gör jag på mina RockShox gafflar utan att förta mig direkt.

Topp