Byta hela mittgrejen på kranken?

Men det är precis längden av vevaxlen det handlar om här ... Jag hade inte tittat på bilden av ditt nya vevpartiet. Du har köpt fyrkantsaxelversionen, det står 123 mm axellängd till den. Då kommer din 124 mm långa axel att passa bra, om längden på både sidorna stämmer överens med vad vevpartiet förväntar. Tyvärr finns det vevlager/axlar som är längre på högersidan, också längre på vänstersidan och lika lång ...
Hmm, ja ok. Får börja med att testa 124an då.

Men det är precis längden av vevaxlen det handlar om här ... Jag hade inte tittat på bilden av ditt nya vevpartiet. Du har köpt fyrkantsaxelversionen, det står 123 mm axellängd till den. Då kommer din 124 mm långa axel att passa bra, om längden på både sidorna stämmer överens med vad vevpartiet förväntar. Tyvärr finns det vevlager/axlar som är längre på högersidan, också längre på vänstersidan och lika lång ...
Nån som har en bra pressfit-bottom bracket/vevlager att rekommendera som går att köpa för en ok peng?

Biltemas är ju gängade men jag gissar att det kommer att vara lite förstörda gängor när jag får ut tvåan. Har fått ut den på ena sidan. Men den andra sitter som berget trots att jag har använt långa hävarmar mm. Och jag vet att jag ska skruva motsols på den här då den jag fått ut den andra som var på drivsidan.

Så om jag bestämmer mig för att såga och drilla ut det sista kan det nog bli lite gängmassaker. Så tips på ett fint pressfit-vevlager som fungerar med vevpartiet jag har postat i tråden tidigare uppskattas stort. Är inte väldigt kunnig angende mått och liknande rörande vevlager så om någon vet vad som passar med Shimano vevpartiet jag kommit över är det mycket uppskattat.

Nån som har en bra pressfit-bottom bracket/vevlager att rekommendera som går att köpa för en ok peng?

Biltemas är ju gängade men jag gissar att det kommer att vara lite förstörda gängor när jag får ut tvåan. Har fått ut den på ena sidan. Men den andra sitter som berget trots att jag har använt långa hävarmar mm. Och jag vet att jag ska skruva motsols på den här då den jag fått ut den andra som var på drivsidan.

Så om jag bestämmer mig för att såga och drilla ut det sista kan det nog bli lite gängmassaker. Så tips på ett fint pressfit-vevlager som fungerar med vevpartiet jag har postat i tråden tidigare uppskattas stort. Är inte väldigt kunnig angende mått och liknande rörande vevlager så om någon vet vad som passar med Shimano vevpartiet jag kommit över är det mycket uppskattat.
Vaddå pressfit? Du kan väl för fan inte trycka ett pressfitvevlager i en hylsa med gänga!
Oavsett. Du har kvar den oförstörda gängan på andra sidan.
Med lite försiktighet får du nog ut den trilskande skålen och sen lånar du gängtappar för BSA o fräschar upp gängorna.

Edit, det är väl inte så att du har en ram med italienska gängor där bägge är högergängade? Knappast troligt.
Det heter då krypolja och ett städ där du kan klämma fast den trilskande koppen och använda ramen som hävstång.

Senast ändrad:
Vaddå pressfit? Du kan väl för fan inte trycka ett pressfitvevlager i en hylsa med gänga!
Oavsett. Du har kvar den oförstörda gängan på andra sidan.
Med lite försiktighet får du nog ut den trilskande skålen och sen lånar du gängtappar för BSA o fräschar upp gängorna.

Edit, det är väl inte så att du har en ram med italienska gängor där bägge är högergängade? Knappast troligt.
Det heter då krypolja och ett städ där du kan klämma fast den trilskande koppen och använda ramen som hävstång.

Menar då något åt det här hållet som ovan. Ingen aning om det funkar? Eller om det heter pressfit. Men det står det.

Alltså.. jag har använt ganska mycket våld på min gänga :) :)
Så jag tror kanske jag ska ha något sånt redo i värsta fall ändå. Han kör något liknande i den här videon men jag vet inte om det är samma som press fit:

Nej det gör det inte. Av flera olika anledningar. Det är helt olika grejer. Till att börja med så är det 7 mm skillnad i invändig diameter på vevlagerhylsan. Och nej, det finns inget annat som passar heller. Pfaff har redan gett rätt svar
Den sitter så in i helvete. Funderar på att såga ut den. Var får jag tag i sådana?

Senast ändrad:
Nej det gör det inte. Av flera olika anledningar. Det är helt olika grejer. Till att börja med så är det 7 mm skillnad i invändig diameter på vevlagerhylsan. Och nej, det finns inget annat som passar heller. Pfaff har redan gett rätt svar
Det borde finnas någon form av vevlager som fungerar ungefär som de har på såna där mid drive motorer. Det vill säga att du pressar igenom en befintlig axel genom hålet och sedan boltar fast denna med boltar som biter fast den i ramen på andra sidan. Utan att egentligen gå vägen via den befintliga gängan på insidan av cykelramen. Samma princip borde fungera för ett vanligt vevlager gissar jag? Men det existerar alltså inte?

Jag får hoppas att allt löser sig. Men jag är fortfarande av åsikten att när det blir för mycket samtidiga reparationer på en cykel, så bör man ge upp och köpa en ny cykel. Jag hoppas att TS ror allt i land.

Mäktigt. Har beställt ett sånt. Tack för hjälpen
Jag ger inte många öre för det där. Jag misstänker att det kräver att man brotchar ur vevhuset till en hyffsat exakt tolerans mot det lagret. Såvida det inte har en markant mindre diameter och huvudsakligen håller ihop med gängningen mellan delarna och inte presspassningen, men det känns rätt osäkert.

En dyr ram som man verkligen vill rädda är det kanske en lösning på men en rostig pendlare, högst tveksamt. Men jag kanske får se mig överbevisad

Jag tror mer på att rädda så mycket gängor man kan, gänga upp det på nytt och sen montera ett vanligt lager med fyllande gänglås eller i värsta fall något epoxy som får hålla ett par år

Tillbaka
Topp