Byta hjul CAAD5?

fiskarn

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
Cyklar på en Cannondale CAAD5 som jag köpte begagnad för 3 eller 4 år sen för 4000. Jobbar alltså med annan budget än många här. Har i princip aldrig cyklat på en annan racer. Har storlek 56 och 130 mm styrstam (tror jag). Har fått för mig att den passar mig rätt bra ändå men vet egentligen inte. Kör på Continental Grand Prix 4000S II. Hjulen.. ser enkla ut, låg profil.

Hur mycket missar man genom att cykla på en såpass billig cykel? Hur mycket snabbare blir man av en annan cykel? Vill egentligen mest bli snabbare.. Är det värt att byta hjul? Snittar 31 på min 45 km referensrunda. Hur mycket snabbare kan man bli med annan cykel? hjul? Har bara 9-delat nu. Kan man uppgradera till 10-delat?

Edit: är 181 cm

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
fiskarn sa:
Cyklar på en Cannondale CAAD5 som jag köpte begagnad för 3 eller 4 år sen för 4000.
....
Hur mycket missar man genom att cykla på en såpass billig cykel? Hur mycket snabbare blir man av en annan cykel? Vill egentligen mest bli snabbare.. Är det värt att byta hjul? Snittar 31 på min 45 km referensrunda. Hur mycket snabbare kan man bli med annan cykel? hjul? Har bara 9-delat nu. Kan man uppgradera till 10-delat?
Hustrun cyklade tidigare på en CAAD4, om jag kommer ihåg rätt var skillnaden minimal mot CAAD5, det var en bra cykel som hon trivdes bra med. Men den såldes efter att jag hade köpt en kolfiberracer till henne. På hennes CAAD4 bytte jag både hjul och grupp, till 10-delad.
Så samma borde gå att göra på din CAAD5. Hjulen är VÄLDIGT beroende på budget. Vad gäller gruppen kanske jag har ngt intressant att erbjuda, men det tar jag via PM.

Cyklar du så pass snabbt som 31km/h i snitt så kommer du inte att bli särskilt snabb genom att byta till lättare prylar,
utan det är bättre aerodynamik som kommer att göra dig snabbare.
Inte bara hjul då utan även sådant som sittställning och ffa ett smalare styre, ett två(2)cm smalare styre kan "spara" 15W vid 45km/h, läs mer här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3243439/3244574#msg-3244574
Riktigt bra aerohjul, typ de de snabbaste Zipp o likn, kan "spara" upp till ~10W.

Tyvärr har jag inga mer konkreta tips än så att komma med.

/Håkan

Singular

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
Vill du behålla bruksdugligheten (alltså inte gå loss med kolfiberhjul) men ändå vill vinna fart kan nog standardtipset vara att kika på en uppsättning hjul med Kinlins utmärkta XR31-fälgar, som också finns omdöpta till diverse andra varumärkesnamn; aluminiumfälgar (med tillhörande bromsförmåga och värmetålighet) med generös modern bredd, riktigt vass aeroprofil och en inte helt tokig vikt. Finns dessutom som asymmetrisk för bakhjulet. Gruppen vinner du inget speciellt på (men det är ju alltid kul med kul prylar...).

Bengt-re

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
Bra däck och att justera sittställninheb Aero som möjligt. Möjligen optimera drivlinan så att du får så små steg som möjligt, men ändå Range så att det räcker till där du cyklar.

d_anders

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
Köp rejält tajta kläder och en bra hjälm. Har du pengar över sen så köp en effektmätare. Med den blir det roligare att ta i även på dagar med motvind och annat som håller snitthastigheten nere. Cykla lugnt ibland och rejält hårt ibland och då "ryckigt" (intervaller anpassade efter vägen).

LesGrossman

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
fiskarn sa:
Cyklar på en Cannondale CAAD5 som jag köpte begagnad för 3 eller 4 år sen för 4000. Jobbar alltså med annan budget än många här. Har i princip aldrig cyklat på en annan racer. Har storlek 56 och 130 mm styrstam (tror jag). Har fått för mig att den passar mig rätt bra ändå men vet egentligen inte. Kör på Continental Grand Prix 4000S II. Hjulen.. ser enkla ut, låg profil.

Skillnaden på CAAD4 och CAAD5 är att 5:an har integrerat styrlager. Sedan vad som duger att cykla på och inte så tycker jag det är värt att ha i bakhuvudet att snabbaste etappen(masstart) på Tour de France gjordes av Mario Cipollini -99 på just en CAAD4. Rekordet står sig med andra ord efter nästan 20 år.

En 56a bör passa dig bra :)

fiskarn

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
HåkanC sa:
fiskarn sa:
Cyklar på en Cannondale CAAD5 som jag köpte begagnad för 3 eller 4 år sen för 4000.
....
Hustrun cyklade tidigare på en CAAD4, om jag kommer ihåg rätt var skillnaden minimal mot CAAD5, det var en bra cykel som hon trivdes bra med. Men den såldes efter att jag hade köpt en kolfiberracer till henne. På hennes CAAD4 bytte jag både hjul och grupp, till 10-delad.
Så samma borde gå att göra på din CAAD5. Hjulen är VÄLDIGT beroende på budget. Vad gäller gruppen kanske jag har ngt intressant att erbjuda, men det tar jag via PM.

Cyklar du så pass snabbt som 31km/h i snitt så kommer du inte att bli särskilt snabb genom att byta till lättare prylar,
utan det är bättre aerodynamik som kommer att göra dig snabbare.
Inte bara hjul då utan även sådant som sittställning och ffa ett smalare styre, ett två(2)cm smalare styre kan "spara" 15W vid 45km/h, läs mer här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3243439/3244574#msg-3244574
Riktigt bra aerohjul, typ de de snabbaste Zipp o likn, kan "spara" upp till ~10W.

Tyvärr har jag inga mer konkreta tips än så att komma med.

/Håkan

Styre har jag inte funderat på alltså. Kanske kan va värt att kolla upp. Brukar fundera på hur man ska hålla ibland. Har ibland tänkt att det vore bra att hålla båda händerna på ena sidan typ..

Budget för hjul tänker jag i så fall skulle va runt vad cykeln kostade.. dvs 4-5000.

Har nu 10-delat kassett men får inte i lägsta växeln vilket jag ibland saknar.

fiskarn

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
Singular sa:
Vill du behålla bruksdugligheten (alltså inte gå loss med kolfiberhjul) men ändå vill vinna fart kan nog standardtipset vara att kika på en uppsättning hjul med Kinlins utmärkta XR31-fälgar, som också finns omdöpta till diverse andra varumärkesnamn; aluminiumfälgar (med tillhörande bromsförmåga och värmetålighet) med generös modern bredd, riktigt vass aeroprofil och en inte helt tokig vikt. Finns dessutom som asymmetrisk för bakhjulet. Gruppen vinner du inget speciellt på (men det är ju alltid kul med kul prylar...).

Ok, kanske kan va intressant. Var kan jag hitta jag dessa?

fiskarn

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
d_anders sa:
Köp rejält tajta kläder och en bra hjälm. Har du pengar över sen så köp en effektmätare. Med den blir det roligare att ta i även på dagar med motvind och annat som håller snitthastigheten nere. Cykla lugnt ibland och rejält hårt ibland och då "ryckigt" (intervaller anpassade efter vägen).

Ja.. faktiskt beställt ett nytt ställ. Tröjor är ju inte alltid de sitter tajt vet inte om jag har någon riktigt bra egentligen. Effektmätare är man ju lite sugen på..
Vad det gäller träning finns det säkert mycket att göra.

Edit: Har hjälm från biltema.. Dock precis köpt en med mips-skydd på gekås.

Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
LesGrossman sa:
fiskarn sa:

Skillnaden på CAAD4 och CAAD5 är att 5:an har integrerat styrlager. Sedan vad som duger att cykla på och inte så tycker jag det är värt att ha i bakhuvudet att snabbaste etappen(masstart) på Tour de France gjordes av Mario Cipollini -99 på just en CAAD4. Rekordet står sig med andra ord efter nästan 20 år.

Jasså. Hur räknar man ett sånt rekord? Är det medelhastighet eller är sträckorna helt lika ibland?

drpepper82

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
Svårt att säga, men är de fina med bra lager så är det ju en kraftig uppgradering mot vilka standard hjul som helst.

Sedan kan du kanske inte jämföra dom mot ett par moderna typ enve hjul, men de har ju minst en etta framför i pris. Största skillnaden mellan dessa och ett par modernare hjul är att fälg bredden har ökat för att kunna ha bredare däck och vara stabilare i vind.

LesGrossman

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
fiskarn sa:
LesGrossman sa:
fiskarn sa:

Jasså. Hur räknar man ett sånt rekord? Är det medelhastighet eller är sträckorna helt lika ibland?

Medelhastighet över en dagsetapp. Skulle tippa på att de hade redigt bra med medvind!

https://www.velonews.com/2018/07/to...-records-to-beat-at-the-tour-de-france_471517

"Fastest average speed for a stage win: 50.355kph by Mario Cipollini in 1999 over 194.5 km"

bellasoda

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
Billigaste uppgraderingen för att höja medelhastigheten måste nog vara att skaffa tempopinnar. Ett par begagnade aluminiumpinnar för ett par hundralappar kan kanske höja din medelhastighet med 1-2km/h.

Byter du till aero-kolfibercykel, inklusive tajt sittande kläder och högprofilhjul så kan du nog tjäna 1-2km/h.

Kombinera dessa, då har du en tempocykel.

fiskarn

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
bellasoda sa:
Billigaste uppgraderingen för att höja medelhastigheten måste nog vara att skaffa tempopinnar. Ett par begagnade aluminiumpinnar för ett par hundralappar kan kanske höja din medelhastighet med 1-2km/h.

Byter du till aero-kolfibercykel, inklusive tajt sittande kläder och högprofilhjul så kan du nog tjäna 1-2km/h.

Kombinera dessa, då har du en tempocykel.

Tempopinnar har jag funderat på. Cyklar med andra ibland så vill i så fall ha något som är enkelt att ta på och av.

fiskarn

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
drpepper82 sa:
Svårt att säga, men är de fina med bra lager så är det ju en kraftig uppgradering mot vilka standard hjul som helst.

Sedan kan du kanske inte jämföra dom mot ett par moderna typ enve hjul, men de har ju minst en etta framför i pris. Största skillnaden mellan dessa och ett par modernare hjul är att fälg bredden har ökat för att kunna ha bredare däck och vara stabilare i vind.

Jo kan jag tänka mig att det skulle vara. Har väldigt dålig koll men ser ju att fälgarna är högre :)

Vad är nackdelarna med kolfiberhjul?

emmer

Ny medlem
Byta hjul CAAD5?
Det är gravt överdrivet. Det handlar om två hjulvarv (4,5 meter eller så) innan man gnott bort vattnet och fått upp tempen - sen bromsar det som vanligt ungefär...
(Ge och ta att fälgar och belägg var sämre förr.)

drpepper82

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
I Sverige där det knappt finns några backar så ser jag inget negativt med kolfiberhjul kontra aluminium.

Tempopinnar tycker jag du ska skippa å lära dig sitta aero i bocken istället, har du mycket mer glädje av när du ska cykla i klunga också.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
emmer sa:
Det är gravt överdrivet. Det handlar om två hjulvarv (4,5 meter eller så) innan man gnott bort vattnet och fått upp tempen - sen bromsar det som vanligt ungefär...
(Ge och ta att fälgar och belägg var sämre förr.)

Jag kan tycka det är gravt överdrivet att tycka det bromsar som vanligt ungefär.
Kör alltid Edco eller Black Prince och inte är det som med alu på nåt sätt. Då har man risiga till alu :)

Förutom på crossen där kör de gula dt - ja jag kör canti med kolfibertubhjul :)
Blir bättre tider när det inte går att sakta ner...

fiskarn

Aktiv medlem
Byta hjul CAAD5?
Samma fråga som sist.. Är detta ett vettigt köp om man vill testa nya hjul?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer