Byta integrerad stam och/eller D formad stolpe, går det?

johnboy

Aktiv medlem
Funderar på att köpa endurance från Rose. Tyvärr har den integrerad styrstam och en D-formad stolpe.
Inte omöjligt att jag behöver byta styrstam eller stolpe (för mindre setback)

Hur specifika är de integrerade stystammarna? Kan man köpa vadsomhelst?

D-formad stolpe? Är alla samma standard?

För den som har som yrke att cykla 3500 km med närmare 40 kmh i snitt är det säkert en fördel med aningen mindre luftmotstånd.
För vanligt dödliga är tilltaget ett sätt att låsa in köparen i egna standarder till ett högt pris.
Misstänker jag utan att veta om Roses nya giv är unikt.

Funderar på att köpa endurance från Rose. Tyvärr har den integrerad styrstam och en D-formad stolpe.
Inte omöjligt att jag behöver byta styrstam eller stolpe (för mindre setback)

Hur specifika är de integrerade stystammarna? Kan man köpa vadsomhelst?

D-formad stolpe? Är alla samma standard?

Den går att byta förstora bilden så ser man att kablarna ligger under stolpen sen har Rose kortare stolpar i sortimentet.

Tyvärr har den integrerad styrstam och en D-formad stolpe.
Den är inte integrerad, i meningen "kablar genom stammen". Sitter en täckplåt på undersidan som ger ett integrerat utseende. Mer störande är att Rose inte kunnat leverera ALR stammar på senare tid. Sist den var listad stod det 12 v på alla längder, sen togs den bort helt från hemsidan.

D-shape tycks ju vara poppis nu på cf sidan, bla Giant har ju samma sak. Bortsett från påstått bättre fjädrande egenskaper, är det väl tveksamt att lämna den gamla runda standarden, som gjort god tjänst så länge. I synnerhet för oss motionärer.

Den billigare alu Reveal:en har inte D-shape stolpe, och det skiljer inte jättemkt i vikt.

Kanske läge att förtydliga vad som är stam, stolpe och gaffelrör.
Stammen verkar inte ha integrerade kablar eller slangar.
Dock går nog kablar och slangar genom styrlager invid ett troligtvis D-format gaffelrör. Det kan göra lagerbyte omständligt.
Sadelstolpen ser ut att vara icke-rund (D-formad?) och troligen i proprietärt format.

Kanske läge att förtydliga vad som är stam, stolpe och gaffelrör.
Stammen verkar inte ha integrerade kablar eller slangar.
Dock går nog kablar och slangar genom styrlager invid ett troligtvis D-format gaffelrör. Det kan göra lagerbyte omständligt.
Sadelstolpen ser ut att vara icke-rund (D-formad?) och troligen i proprietärt format.
Gaffelröret är runt inte D format och lagret är det inga problem att byta bara att koppla loss kablarna från styret .Och varför byta lager på en ny hoj...

Kan ju tänkas att man vill plocka in nån extra distans eller en längre styrstam med. Går det utan att få krupp och räcker då kablaget?
Jag var en fan av Rose tidigare men nu vete fan.

Apropå stolpe så är det tydligen rätt vanligt att amatörer sitter "fel" på sina cyklar med sadeln för långt fram för att kompensera andra problem, så jag har försökt utnyttja setbacken på senare år och tycker det fungerar mycket bra.
Stammen däremot... :/

Kan ju tänkas att man vill plocka in nån extra distans eller en längre styrstam med. Går det utan att få krupp och räcker då kablaget?
Höljena genom stammen *och* fästplattan till styret är otroligt dumt, det finns ju dessutom stammar där de kan fästas snyggt undertill.
Men spacertornet går att anpassa utan problem genom att distanserna är två-delade.
Tycker mycket om min xlite, och har aldrig behövt byta ett styrlager på någon cykel, och lyckades nyligen packa cykeln genom att lyfta av stammen och lossa plattan, men hade hellre haft extern dragning.

Bilagor

• IMG_20250202_124205279.webp
    IMG_20250202_124205279.webp
    438 KB · Besök: 40
Så här ser ett lager ut på en Reval med styrstammen och när det ser ut så då är det bara att klippa bromslangarna.
Försökte kolla om Rose säljer olika längder. Men hittar ej rydlogt och ej svar på mail från dem. Hur kommer det sig att du skruvat av?
Har du bytt vajrar ngn gång? Hur funkar det?

Du var en fan men vete du fan? Skärp dig, för fan.

Försökte kolla om Rose säljer olika längder. Men hittar ej rydlogt och ej svar på mail från dem. Hur kommer det sig att du skruvat av?
Har du bytt vajrar ngn gång? Hur funkar det?
Dom har olika längder på stammar.
Den stammen var för lång för mig så jag köpte en kol stamm på Aliexpress för en spottstyver.
Jag klippte varjarna då dom sätter på ganska dåliga varjar så det blev lite bättre höljena är helt okej.

Dom har olika längder på stammar.
Den stammen var för lång för mig så jag köpte en kol stamm på Aliexpress för en spottstyver.
Jag klippte varjarna då dom sätter på ganska dåliga varjar så det blev lite bättre höljena är helt okej.
Ok, en "vanlig" stem alltså? Det är den här delen jag inte fattar och sprängskissen på hemsidan hjälper ej
1738590310883.webp

Senast ändrad:
Hur ser det ut efter några regnrundor? En massa grus innanför distanserna, eller går det att hålla tätt där?
Vad har buntbandet för funktion?
Tiden får utvisa men lagret är med tätingar och lagret är 1mm för högt orginal är 5mm men jag cyklar inte i rengn då tar jag bilen men skall bygga med orginal delar när jag har tid så blir det helt tätt.

Alla cyklar får ju in skit där enligt min erfarenhet.
Skall väl mycket till om man har extern kabeldragning eller helintegrerat. Ingen öppning där gruset kan komma in. Jag tror aldrig jag haft en grushög på övre styrlagret. Det lär det bli här om det inte är något som tätar.

Skall väl mycket till om man har extern kabeldragning eller helintegrerat. Ingen öppning där gruset kan komma in. Jag tror aldrig jag haft en grushög på övre styrlagret. Det lär det bli här om det inte är något som tätar.
Jag har haft det på många cyklar, men det är bara CX och MTB iofs. Grejerna ska ju vara lagom fettade för att gå fint och inte låta, sen cyklar man några hundra mil så ser det för taskigt ut när man plockar isär och rengör igen.
Nedre styrlagret mår alltid sämst, såklart.

Jag har haft det på många cyklar, men det är bara CX och MTB iofs. Grejerna ska ju vara lagom fettade för att gå fint och inte låta, sen cyklar man några hundra mil så ser det för taskigt ut när man plockar isär och rengör igen.
Nedre styrlagret mår alltid sämst, såklart.
Ja, nedre brukar vara grusigt, men övre brukar hålla sig fint.

Varit riktigt sugen men tvekar nu på denna lösning för styrstam. Vill ju egentligen ha en vanlig stem utan interna vajrar

Varit riktigt sugen men tvekar nu på denna lösning för styrstam. Vill ju egentligen ha en vanlig stem utan interna vajrar
Kan bara hålla med men nu har industrin bestämt sig för ännu en idiot lösning.
Men skall man bara byta stam en gång så finns kocevlo på AliExpress.

Denna Canyon har helt integrerad cockpit, dvs styre och styrstam. Fördelen är att vajrar till bromsar leds längre in längre ned på ramen. Växlar är elektroniskt. Kan jag byta stam och styre till vanlig a-headset och separat styre? Eller är det annan standard och svårt att hitta rätt del?

Bilagor

• IMG_0224.webp
    IMG_0224.webp
    67.5 KB · Besök: 32
  • IMG_0223.webp
    IMG_0223.webp
    94.1 KB · Besök: 29
Denna Canyon har helt integrerad cockpit, dvs styre och styrstam. Fördelen är att vajrar till bromsar leds längre in längre ned på ramen. Växlar är elektroniskt. Kan jag byta stam och styre till vanlig a-headset och separat styre? Eller är det annan standard och svårt att hitta rätt del?

Det går. Canyon använder ett större gaffelrör än andra tillverkare, 1 1/4". Det finns 1 1/4" stammar av några märken, t.ex. Ritchey. Enda små nackdelen är att distanserna är utformade som stammen på integrerad styre medan en vanlig stam har en rund profil, så estetiskt inte helt perfekt.

Det går. Canyon använder ett större gaffelrör än andra tillverkare, 1 1/4". Det finns 1 1/4" stammar av några märken, t.ex. Ritchey. Enda små nackdelen är att distanserna är utformade som stammen på integrerad styre medan en vanlig stam har en rund profil, så estetiskt inte helt perfekt.
Tack Berk!

Misstänker att Canyons allternativ är sämmre än Roses allternativ.
Det jag håller på med på min Reveal är ett rent Frankenstein bygge så det kommer att se ut så här i slut ändan Rose lager- kålstam-kocvelo distanser och enligt beräkningar så kommer det att bli tätt både över och under.

Tillbaka
Topp