Byta kassett utan kedjepiska

Använd kedjan som sitter på och en handske. Det gäller ju bara att hålla mot. Är du riktigt tuff kan du hålla i kassetten med handen!

Såhär beskrev rayy här på happy det för mig!
jofinbild.jpg ht=382

så håller du bara mot med pedalerna typ, jag förstod inte riktigt och det härvar på en fixie..
men det kanske hjälper ändå?

Om man kan hålla i kassetten med en handske och få loss låsringen med kassettverktyget, då är nog inte kassetten tillräckligt hårt åtdragen från början... ;-)

Om kassetten ska kasseras, så gör det enkelt för dig och kläm fast den i ett skruvstäd (förutsatt att man nu äger ett sådant då...) så går det lätt och smärtfritt... dreven blir ju oanvändbara förståss men om dom ändå går att använda nu så är det inte dags att byta kassett ännu, hehe...

jag tog en gammal trasa, lät kasetten greppa ordentligt i tyget oc vipps!
snurra gärna ändarna på trasan för ett bättre 'handtag' , kedjepiska ala tygtrasa :)

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man kan hålla i kassetten med en handske och
> få loss låsringen med kassettverktyget, då är
> nog inte kassetten tillräckligt hårt åtdragen
> från början... ;-)
>

jag hade dragit den med momentskaft gången före :) och JA rätt moment också ;)

Personligen använder jag aldrig moment-nyckel och "rätt" moment på mina cyklar, jag skruvar tills det tar stopp, så trillar inte grejjerna av mitt ute i skogen, haha :-D

En rejäl handske är allt som behövs, visst är det lite lättare med kedjepiska men absolut inget måste. Sitter låsringen så hårt att du inte kan hålla emot med en handske så är den helt klart felmonterad.

Ta bort hjulet från cykeln, lägg en gammal kedja på en av kasettdreven, ta en rörtång och använd den på det drev där du lagt kedjan över.

PatrikB skrev:
> En rejäl handske är allt som behövs, visst är
> det lite lättare med kedjepiska men absolut inget
> måste. Sitter låsringen så hårt att du inte
> kan hålla emot med en handske så är den helt
> klart felmonterad.

Konstigt att då alla mina kassett har varit felmonterad, men ändå har hojen fungerat felfritt. Men jag kanske felmonterade kedjan också?
Jag håller med Nico/Frost, dra åt tills det tar stopp så slipper man tappa saker när man är ute och kör.

Men tips i alla fall, använd kedjan din, håll emot och försök dra av. Annars kan man fula ännu mer och linda kedjan runt fälgen så den låser. Vips så får du av låsringen. Fungerar felfritt för mig och nej, mina fälgar har inte tagit skada av det.

// Fischer

GöranH skrev:
> Måste man ha ett så där litet framhjul för att
> det ska fungera?
> Lysande bild för övrigt :)

Tack, och JA! det GÅR inte utan så litet framhjul! Man måste även montera av sadel, ekrar och allt annat innan man börjar :)

Som på bilden lägger man kedjan runt vevlagerhylsan (med kanske en handduk på ramen, eller lite papper för att inte få lackskador), och tar bort kedjan från bakväxeln för att lägga den dubbelvikt som på bild. Blir mindre krångligt att använda som hävarm om man kör fixed istället för att rappla med en bakväxel, heh..

Tillbaka
Topp