Byta kedjeskydd

spunkel

Medlem
Byta kedjeskydd
Mitt kedjeskydd på cykeln har spruckit bortom räddning så nu lär kedjan bli helt oskyddad (eller mina byxben blir väl mer utsatta för stänk). Kedjeskyddet var i plast, sen sitter en metallskena på insidan av pedalfästet som är i plåt. Jag ser helst att bara byta själva kedjeskyddet och inte fästet.

Dock är den jag hade ganska liten i förhållande till de som jag hittar. Själva fästet är liksom helt rakt, medan de jag sett är lite vinklade och något större.

Kan man göra nån fullösning och sätta in som nån slags distanshylsa eller borra ett nytt hål i plasten? Lär väl inte vara ensam om detta problem.

Tar väl denna som exempel

Byta kedjeskydd
Det går väl bra att borra för den befintliga hållaren.
Annars har Hebie, SKS och Batavus et minst sagt rikt urval av kedjeskydd. Kolla bara storleken på främre drevet.

Byta kedjeskydd
Jag provade köpa hem ett kedjeskydd av minsta storleken från Biltema för att testa men såg direkt att den var ändå för hög för min befintliga hållare. Så jag funderar på hur svårt det är att byta hållare öht. Man lär väl ta bort ena pedalen, behöver jag något specialverktyg för detta eller finns det nån lifehack?

Byta kedjeskydd
Jag provade köpa hem ett kedjeskydd av minsta storleken från Biltema för att testa men såg direkt att den var ändå för hög för min befintliga hållare. Så jag funderar på hur svårt det är att byta hållare öht. Man lär väl ta bort ena pedalen, behöver jag något specialverktyg för detta eller finns det nån lifehack?
Om det är av den typen jag tror du syftar på måste du ta bort vevarm med drev. Du kan behöva en avdragare.

Byta kedjeskydd
En bild på fästet skulle hjälpa till.
För övrigt kommer det inte hjälpa mycket att skruva av pedalen.
Måste jag inte få bort pedal... Nej vänta nu, vevarmen tänker jag på. Så jag kommer åt att sätta dit en ny hållare för kedjeskyddet.

Trodde i min enfald att det räckte med en hylsa, skruvade bort en skruv som satt under dammskyddet men sen står det still...

Byta kedjeskydd
IMG_20240503_135759.jpg

Byta kedjeskydd
Vevarmsavdragare nästa.

Edit: För övrigt känns det vevpartiet rätt tveksamt att återmontera med tanke på alla sprickor. Kanske borde byta det också.

Senast ändrad:
Byta kedjeskydd

är den vanligaste modellen på vevlager men den kan ha annan infästning beroende på va de är för cykel

Byta kedjeskydd
Byta kedjeskydd
Oj jösses, behöver jag fler verktyg än den där för att ta bort vevlagret?

Är Biltemas grejor verkligen pålitliga?
Här står det mesta om fyrkantsvevlager
Sannolikt sitter det ett slutet lager, scrolla ner till "cartridge bottom bracket"
Är det ett sådant behöver du verktygen nämnd ovan. Men det ser du när vevarmarna mm är borta.

Edit; kom även ihåg att höger lagersida är vänstergängat, dvs att när du skruvar bort lagret vrids både höger och vänster sida åt samma håll, dvs framåt vid demontage.

Senast ändrad:
Byta kedjeskydd
Du kanske förbrukar borsten direkt, men börja med torrborstning, och se hur långt det räcker. Avfettning kan vara litet lömskt så nära vevlager och annat. Kanske du kan smyga in litet med kedjan istället. I så fall tycker jag du torkar av kedjan ordentligt först med en ickeluddande trasa.

Byta kedjeskydd
Hmm, jag börjar fundera på om vevarmen är helt slut ändå, hittar inga gängor på den när jag ska försöka skruva dit avtagaren. Det är väl inte meningen att man ska behöva ta i för kung och fosterland för att få dit avtagaren?

De har bytt vevlager förut på cykelaffären, det var visst helt slut, men jag börjar fundera på vad de satt dit för något. Kanske inte går att få loss utan att ha sönder gängorna?

Byta kedjeskydd
Angående kuggantalet kanske du har sparat något om vad cykeln heter och så. Du borde också kunna räkna, på frånsidan om du inte vill ta av kedjeskyddet.

Byta kedjeskydd
Angående kuggantalet kanske du har sparat något om vad cykeln heter och så. Du borde också kunna räkna, på frånsidan om du inte vill ta av kedjeskyddet.
Är något anonymt märke köpt för över tio år sen. Men just nu så får jag inte ens av vevarmarna så vette katten hur jag ska lösa det. Är rädd att jag gängar sönder med avtagaren jag köpte.

Byta kedjeskydd
Den gängade i på andra sidan utan problem, men måste ha en större insex till spärrhake för att kunna trycka ut vevarmen, får ingen kraft med den från IKEA.

Däremot är jag osäker på hur jag ska lyckas gänga i den på drivhjulssidan.

Byta kedjeskydd
Äntligen fick jag loss den. Trodde det var helt kört.
Är inte säker på att jag förstått rätt. Har du tagit bort kedjeskyddet, drevet och veven på drevsidan för att komma åt att ta bort hållaren för kedjeskyddet? Det låter i så fall som en märklig konstruktion, tycker jag. På äldre cyklar jag arbetat med brukar man normalt kunna få bort kedjeskydd och alla hållare till detta utan att demontera vevpartiet. Men cykelvärlden kanske har tagit ett steg tillbaka i utvecklingen v.g. hållare till kedjeskydden.

Addendum: Jag ser i post #11 att det t.o.m. är värre än vad jag förmodade. Även vevlagret måste bort, tydligen.

https://happyride.se/forum/threads/byta-kedjeskydd.3700390/post-4474065

Senast ändrad:
Byta kedjeskydd
Nja, det ena eländet har givit det andra, vill jag tro: Spunkels kedjeskydd visade sig vara Pandoras ask. Hoppet finns dock kvar, i framkransen!

Tillbaka
Topp