byta lager

squarepusher

Aktiv medlem
byta lager
hej är det någon som har erfarenhet av att byta lager på ett nav som har maskinlager? tittade på park tool men det stod inte hur man gjorde. kan någon länka till en sida kanske?

tack joakim

byta lager
Det är ett helvete. oxr och jag har slitit ganska mycket med mina nav på sista tiden, och så fort oxr har dödat tillräckligt mycket älgar så ska jag tvinga honom att berätta.

byta lager
Hej

Vet inte hur det ser ut men är det som på en moppe eller mc så är det bara att köpe en avdragare på biltema. Värm med en gasolbrännare och dra, hur enkelt som helst.

byta lager
Det finns ett verktyg på momentum som ser ut som en invändig klo med en glidhammare.

Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga gör en galen..

byta lager
Var visst på clas-ohlsson!

303763_B_2004-06-30_074441.jpg

Biltema eller clas-ohlsson = high kvality :-) Funkar finfint

Senast redigerad av en moderator:
byta lager
På de flesta nav med maskinkullager brukar man komma åt ytterbanan från insidan.

Man sticker in ett dorn eller annat lämpligt föremål och knackar försiktigt mot [i|ytterbanan[/i]
från insidan hela varvet runt. Om och om igen tills lagret är ute. Bråttom ska man inte ha.

Har praktiserat det på mitt White-framnav där det sitter en "rördistans" mellan lagren.
I rördistansen finns dock en slits för att kunna komma åt "ytterbanan" med dornet. På så vis kan
man driva ut det ena lagret först. Sedan plocka ut "rördistansen" och driva ut det andra.

byta lager
Boman:

Var skall du placera mothållet (gängstången i centrum) på den där avdragaren då?

Den där är väl mer till för att lossa på svänghjul och liknande som har ett hål i centrum
eller prylar som är påförda på en axel så att man har ett anhåll att trycka mot.

Glidhammar-prylen som David snackar om verkar smart dock.

byta lager
Buslätt!
knacka ur lagren försiktigt från motstående sida setill att knacka mitt på lagret alternativt på motsatt sida varannan gång om det skulle råka sätta sig lite på tvären.

ibland kan det vara lite svårt att komma åt då distanshylsan i navet inte går att flytta tillräckligt mkt i sidled för att man ska kunna kommaåt och då är det betydligt knöligare.

När du sen sätter i de nya lagren får du INTE! knacka på inner-ringen utan bara på ytter aanrs skadas lagret. enklast är att ta en planka och knacka på andra sidan av. på såvis får du inte så mkt tryck på innerringen.

bäst är om du gör en liten press av några lagom stora brickor som då har samma diam som lagret och sen drar en gängstång rakt igenom navet och skruvar ihop med två muttrar.

Om det är ett baknav så brukar det va att föredra att ha en sprängskiss på det så man vet hur axeln serut så man inte försöker knacka den åt fel håll då vissa axlar har lite olika diametrar på höger och vänster sida.

lyckatill

byta lager
Den används för att dra ut lager ur lagerskålar eller liknande har använt den flera gånger på moppar och motorcyklar. Den fungerar som så att det är tre stycken gripkloar med klackar som man sticker igenom lagret. Sedan så vrider man på den långa gängade pinnen som gör så att klorna utvidgas och klackarna griper fast i lagret och inte glider tillbaka igen. När man har gjort detta så placerar man mothållen (pinnarna längst ut) på lämplig anhållsyta. Nu är det bara att ta fram skiftnyckeln och skruva ner muttern som gör att lagret dras ut. Svårt att förklara men titta på bilden så förstår ni.

byta lager
Du länkade inte till samma bild nyss ju.

Först var det en svänghjulsavdragare. Nu någon lageravdragare med 3 gripklor.

Tänk bara på två saker om ni knackar ut lagret...

1) Slå inte mot innerbanan
2) Skada inte lagersätet i navet när ni slår mot ytterbanan

byta lager
Japp, såg att jag länkat fel men fixade till det snabbt igen, trodde inte du hade hunnit se :-) Men men skit i att knacka och håll på och krångla, köp en sån på direkten du kommer inte att ångra dig.

byta lager
När du slår ut lagret går det utmärkt att slå mot innerbanan då lagret ändå ska skrotas!
Väntar man för länge med att byta lager så fis visserligen risken att man knackar ur inner ringen och ytter-ringen sitterkvar då ska där dock va rätt mkt glapp (blev så på tjejjens för nån vecka sen när jag böt där då var det ca 2cm glapp vid fälgen ;) och ytterringen var rätt lätt att knacka ut efter att jag fått loss lagret på andra sidan. Dock gäller det då att va försiktig med lagersätet (sm man slipper bry sig så mkt om när man knackar i mitten.

byta lager
Det beror ju på om man har tänkt skrota lagret eller inte.

Klart, det går att rengöra lagren på plats i navet men det är klart enklare om man
har knackat ur dem. Bort med tätningsringarna, tvätta ordentligt och sen torka och
fetta om med bra fett.

Man behöver ju inte byta lager varje gång om man har hyffsat täta nav. :)

byta lager
jag har även problem med min axel som går igenom navet. den verkar vara stumm och jag vill inte ställa mig och slå på den... kan det vara så att dom har värmt på axeln och att det måste värmas när det ska av eller är det para att knacka ut axeln?

det går bra att knacka ut lagrerna från motsatt sida men man måste vara försiktig eftersom det är aluminium i många nav som kan ge efter och göra lagerpassningen dålig. invändig avdragare är att föredra.

Tillbaka
Topp