Byta olja på framgaffel efter bara 20 tim?

Spinspider

Ny medlem
Hej!

Jag köpte en Cube ltd Race (2010) för några månader sedan. Har sedan dess kört ca 20 tim ganska tuff körning i skogen. Nu känns dämpningen i framgaffeln något "slö" och ihopsjunken.

- Är det bara oljan som behöver bytas/fyllas på och/eller behöver den mer omfattande servning?
- Bör jag lämna in den för att få den fixad eller kan jag fixa detta på egen hand? Hur byter man i så fall olja och vilka verktyg behövs?

Framgaffeln är en "Rock Shox Reba SL 100mm, Motion Control, PopLoc".

Tacksam för svar!

Om den känns ihopsjunken kanske bara luft trycket i fjäder sidan behöver justeras, om oljan i dämpar benet skulle läcka nedåt så skulle det bli ett bad inuti som till slut skulle låsa gaffeln helt.
Kanske lite snålt med olja som ska smörja och täta luftkammarna i fjäderbenet, vet inte exakt hur det är med dual air och olja, men i min Manitou så ska det vara en skvätt olja i luftfjädern för att täta och smörja.

Du behöver en gaffelpump! Sen tittar du på baksidan av vänster gaffelben vilket tryck som motsvarar din vikt. Skruva av ventillocket på vänsterbenet, skruva dit pumpen, pumpa och se glad ut. Ta bort pumpen och sätt på locket. Angivna värden är bara rekommendationer. Rek service för gaffeln brukar vara efter ca 100 timmar. Tappar den mycket luft ska du lämna in den på garantirep.

Just det, om det är en dual-air så har du en luftnippel under gaffelbenet också. Då börjar du med rek tryck där nere och pumpar den övre sen.

Robban skrev:
-------------------------------------------------------
> Du behöver en gaffelpump! Sen tittar du på
> baksidan av vänster gaffelben vilket tryck som
> motsvarar din vikt. Skruva av ventillocket på
> vänsterbenet, skruva dit pumpen, pumpa och se
> glad ut. Ta bort pumpen och sätt på locket.
> Angivna värden är bara rekommendationer. Rek
> service för gaffeln brukar vara efter ca 100
> timmar. Tappar den mycket luft ska du lämna in
> den på garantirep.
>
> Just det, om det är en dual-air så har du en
> luftnippel under gaffelbenet också. Då börjar
> du med rek tryck där nere och pumpar den övre
> sen.

+1 Gaffelpump är det du behöver.
Sen menade ju Robban att man börjar pumpa den positiva kammaren, via den övre ventilen och sen den negativa via den nedre ventilen, inte sant?

Tillbaka
Topp