Skippe sa:
Hej,
Köpte en merida crossway för några år sedan. Den har en halvkass dämpad framgaffel. Går det att byta till en stel gaffel?
Ja. Bytet är ganska enkelt. Det knepiga är att den delen av gaffeln som går genom ramen kan behöva kapas till lagom längd. Det kan vara lite svårt att såga av rakt (Om man inte använder en riktig rörkap.)
Det svåra är att köpa rätt gaffel. Jag kan komma på tre saker att tänka på.
* Fästet för bromsarna måste se lika ut som på din nuvarande gaffel. Ibland kan det krävs en adapter.
* AC-måttet (axel till krona) bör vara ungefär samma som den gaffel du har nu (när du sitter på cykeln).
* Den nya gaffeln måste ha samma standard för framhjulets axel, som det framhjulet du har.
Fråga här på forumet innan du beställer, om du är tveksam på om det blir rätt.
Skippe sa:
Se svar från eketjall ovan.
Skippe sa:
Inte alls. Se svar från eketjall ovan.
Skippe sa:
Är det ens värt det? Tilläggas bör att cykeln kostade 4500kr när jag köpte den för ca 3-4 år sen.
Det bedömer du nog själv. Du blir antagligen inte särskilt mycket snabbare, och även en ganska dålig dämpad gaffel ger faktiskt en hel del komfort när vägen är ojämn.
Om syftet är att få en snabbare, roligare cykel, så är nog en stel gaffel ett steg på vägen, men lättare hjul är antagligen viktigare.
Läs på lite om mosso-gafflarna innan du beställer. Jag läste någonstans att någon tvivlade på att de skulle hålla. Jag avråder inte från köp, men alltid bra att läsa på lite innan.
Cykeln borde kunna bli lite lättare, vilket är trevligt. Blev mycket negativt nu. Det var inte meningen. Är själv sugen på en stel gaffel, men har inte kommit till skott.
Allt jag skrev just är papegojakunskaper från Internet. Inte egen erfarenhet.