Byta till stel framgaffel - pendlar hybrid

Skippe

Aktiv medlem
Hej,
Köpte en merida crossway för några år sedan. Den har en halvkass dämpad framgaffel. Går det att byta till en stel gaffel? Vart köper man sånt? Kommer det se dumt ut? Är det ens värt det? Tilläggas bör att cykeln kostade 4500kr när jag köpte den för ca 3-4 år sen.

Jag bytte till en Mosso gaffel (eBay) avsedd för 26" till min 700c hybrid. Funkar fint även om den blev lite lägre i fronten.
Har nu mer även konverterat till bockstyre.
IMG_20160227_201245.jpg

Skippe sa:
Hej,
Köpte en merida crossway för några år sedan. Den har en halvkass dämpad framgaffel. Går det att byta till en stel gaffel?
Ja. Bytet är ganska enkelt. Det knepiga är att den delen av gaffeln som går genom ramen kan behöva kapas till lagom längd. Det kan vara lite svårt att såga av rakt (Om man inte använder en riktig rörkap.)

Det svåra är att köpa rätt gaffel. Jag kan komma på tre saker att tänka på.
* Fästet för bromsarna måste se lika ut som på din nuvarande gaffel. Ibland kan det krävs en adapter.
* AC-måttet (axel till krona) bör vara ungefär samma som den gaffel du har nu (när du sitter på cykeln).
* Den nya gaffeln måste ha samma standard för framhjulets axel, som det framhjulet du har.

Fråga här på forumet innan du beställer, om du är tveksam på om det blir rätt.

Skippe sa:
Vart köper man sånt?
Se svar från eketjall ovan.

Skippe sa:
Kommer det se dumt ut?
Inte alls. Se svar från eketjall ovan.

Skippe sa:
Är det ens värt det? Tilläggas bör att cykeln kostade 4500kr när jag köpte den för ca 3-4 år sen.
Det bedömer du nog själv. Du blir antagligen inte särskilt mycket snabbare, och även en ganska dålig dämpad gaffel ger faktiskt en hel del komfort när vägen är ojämn.
Om syftet är att få en snabbare, roligare cykel, så är nog en stel gaffel ett steg på vägen, men lättare hjul är antagligen viktigare.
Läs på lite om mosso-gafflarna innan du beställer. Jag läste någonstans att någon tvivlade på att de skulle hålla. Jag avråder inte från köp, men alltid bra att läsa på lite innan.
Cykeln borde kunna bli lite lättare, vilket är trevligt. Blev mycket negativt nu. Det var inte meningen. Är själv sugen på en stel gaffel, men har inte kommit till skott.

Allt jag skrev just är papegojakunskaper från Internet. Inte egen erfarenhet.

Sälj cykeln för 2000 kr och köp en ny med stel gaffel. Tror inte resultatet blir bra om du ska byta då det måste passa med hjulet osv. Dessutom brukar sånna där delar kosta ganska mycket i förhållande vad en cykel kostar. Därmot vill du konfigurera cykeln efter precis som du vill ha det är detta en bra idee att köpa lösa delar.

Klart du ska byta gaffel, på asfalt och grus kommer komforten från däcken och en tung och dålig dämpargaffel gör ingen glad.

Kan vara värt om man har bonnatur. Jag bytte på fruns gamla mtb för några år sedan. Hittade en gammal stålgaffel på en mtb som rensades ut när brorsans brf förening tömde ett cykelförråd. Köpa en ny till en så passbillig hoj som det gäller här, skulle jag kanske inte göra.

Kostar väl 500 på ebay .
Svinlätt att byta och såga av.
Lite svårare att köpa rätt men krävs ingen raketforskare för det heller.

hm sa:
Kostar väl 500 på ebay .
Svinlätt att byta och såga av.
Lite svårare att köpa rätt men krävs ingen raketforskare för det heller.

Det är ju rena beg priset. Hade jag nog kört på. Skönt med stel gaffel och mindre vikt på pendlare. Sumpiga dämpargafflar gör ingen glad.

Glöm inte kolla vilken diameter på styrhuvudet.
Är hojen några år så har det hänt lite med hur man lagrar (intern/extern, diameter, osv.)
Är f:ö inne på samma sak på jonen, men det är det här med algrinen och att inte få en för styv gaffel, så jag följer med intresse.

eketjall sa:
Jag bytte till en Mosso gaffel (eBay) avsedd för 26" till min 700c hybrid. Funkar fint även om den blev lite lägre i fronten.

Hur knepigt är det att få till bock-konvertering? Fick du byta växlar? funkar det bra att få till en schysts körställning?

Jag gjorde en liknande konvertering på en hybrid. Köpte gaffel på cnc bike i tyskland. De brukar ha en massa gafflar i olika längder om man orkar kolla igenom tysk sida. De har oxå en mängd gamla komponenter om man behöver bygga ihop något lite udda. Bockkonvertering med Shimano Claris är prisvärt om det är 8 växlat. Funkar över förväntan :) klart bättre funktion och ergonomi än jag väntade mig :)

Jörgensen sa:
eketjall sa:

Hur knepigt är det att få till bock-konvertering? Fick du byta växlar? funkar det bra att få till en schysts körställning?
Ja, att byta från mtb till lvg växlar är ju den största/besvärligaste/dyraste biten.
Jag köpte nya begagnade (avplockade från ny cykel) växlar+drivlina till bra pris. Fick bra körställning genom en 4cm kortare och uppvinklad istf nedvinklad stam. Men det sistnämnda beror ju på hur det ser ut sedan tidigare naturligtvis.

Annors sa:
Jag gjorde en liknande konvertering på en hybrid. Köpte gaffel på cnc bike i tyskland. De brukar ha en massa gafflar i olika längder om man orkar kolla igenom tysk sida. De har oxå en mängd gamla komponenter om man behöver bygga ihop något lite udda. Bockkonvertering med Shimano Claris är prisvärt om det är 8 växlat. Funkar över förväntan :) klart bättre funktion och ergonomi än jag väntade mig :)
Japp, var just Claris jag köpte nytt fast begagnat för 1100 komplett har jag för mig. Funkar hur bra som helst. Dom har ju skippat tumknappen även på dessa numer så växlingen blir ju på samma sätt som de andra Shimano grupperna.

Har också köpt en Mosso gaffel på EBay till min gamla 26" pendlar MTB. Billigt, runt 400 kr.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    156.3 KB · Besök: 205
Jag fortsätter på den här tråden istället för att börja på en ny. Jag tyckte att det var dags att skaffa en stel gaffel till min egen pendlar-mtb. Nu när pundet ligger bra till kan man ju passa på att beställa från england också. Jag har spanat in den här ( http://www.on-one.co.uk/i/q/FOOOCR26DO/on-one-cromo-26er-mtb-fork-disc-only ), men har lite frågor om bromsarna. Mina bromsar sitter med post mount. Gaffeln i länken har IS. Jag hittar en hel del adaptrar för att få fast is-bromsar på pm-gafflar, men inte tvärt om. (tror att jag såg en sådan adapter någonstans, men den byggde 20mm, så jag antar att den bara fungerar för stora bromsskivor?)

Ska jag leta vidare efter en stel gaffel med pm, eller finns det adaptrar?

Om någon har tips på annan gaffel i samma prisklass, men med pm så mottager jag gärna tips. Den får gärna vara i stål och se lite MTB:ig ut, som on-one-gaffeln. Men det är inget krav. Gissar att det slutar med en Mosso för mig också, men skulle gärna ha en i stål.

Bilagor

• 20160628_125011.jpg
    20160628_125011.jpg
    234 KB · Besök: 161
Senast ändrad:
Skogsgubben sa:
Jag fortsätter på den här tråden istället för att börja på en ny. Jag tyckte att det var dags att skaffa en stel gaffel till min egen pendlar-mtb. Nu när pundet ligger bra till kan man ju passa på att beställa från england också. Jag har spanat in den här ( http://www.on-one.co.uk/i/q/FOOOCR26DO/on-one-cromo-26er-mtb-fork-disc-only ), bla, bla, bla...
Hade nog lite otur när jag tänkte förut. Måste ju vara en vanlig sån här jag ska ha: http://www.on-one.co.uk/i/q/BSPTOIS/post-to-is-brake-mount

Försöker lätta en gammal Merida Freeway 9500 inköpt av min sambo i Schweiz och som av någon anledning har fått affektionsvärde. Vi gillar den, lite som en hund. Oklart varför. Den dämpade gaffeln är ett hoprostat ök, nu demonterad. Har beställt, något på chans, en gaffel för typ 200:- från cykelkrafs med 1 1/8" gängat rakt styrrrör. Styrrörets längd och längden på gängan verkar ok, axelavståndet är rätt men vete fasen med AC-måttet, dåligt med måttsatta ritningar på gafflarna på nätet. För kapning, har ingen rörkap men väl vinkelslip och bågfil, går det tro? Återkommer hur cykeln känns om jag får på nya gaffeln med äran i behåll.

Benet sa:
Försöker lätta en gammal Merida Freeway 9500 inköpt av min sambo i Schweiz och som av någon anledning har fått affektionsvärde. Vi gillar den, lite som en hund. Oklart varför. Den dämpade gaffeln är ett hoprostat ök, nu demonterad. Har beställt, något på chans, en gaffel för typ 200:- från cykelkrafs med 1 1/8" gängat rakt styrrrör. Styrrörets längd och längden på gängan verkar ok, axelavståndet är rätt men vete fasen med AC-måttet, dåligt med måttsatta ritningar på gafflarna på nätet. För kapning, har ingen rörkap men väl vinkelslip och bågfil, går det tro? Återkommer hur cykeln känns om jag får på nya gaffeln med äran i behåll.

Bågfil fungerar utmärkt. Tejpa bara så att det blir rakt. Jag har sågat styrrör med bågfil och även kapat med rörkap- båda metoderna fungerar. Mät noggrant bara så att det blir rätt.

Så här blev det. Känns subjektivt en smula lättare och bättre. Fick justera om pakethållaren lite för att få den i våg. TEC-lampa på gaffelbenet, går att vrida både vertikal och horisontellt.
20190227_143313.jpg

Bengt-re sa:
Benet sa:

Bågfil fungerar utmärkt. Tejpa bara så att det blir rakt. Jag har sågat styrrör med bågfil och även kapat med rörkap- båda metoderna fungerar. Mät noggrant bara så att det blir rätt.
Gjorde så, gick bra, tack!

Blev bra det där!

Undrar varför det monteras dämpade gafflar på cyklar i denna klass överhuvudtaget? Gissar på att det, på papperet, är ett försäljningsargument riktat till "icke-cyklister". Vem vill inte ha en komfortabel cykeltur liksom?

Tillbaka
Topp