Byta trasig växelväljare

Hazelblade

Medlem
Byta trasig växelväljare
Jag behöver byta bakre växelväljaren som gick helt av i fästet mot ramen. Är det något jag behöver tänka på när jag köper ny likadan?

8 kugghjul på drevet bak, ett fram.
Det står Shimano Acera på växelväljaren men ingen mer beteckning, finns den i olika varianter?

Bilagor

• 20241128_104947.jpg
    20241128_104947.jpg
    971.7 KB · Besök: 92
Byta trasig växelväljare
Aha, det kan bytas som en separat del?

Bakväxelöra, dagens nya ord för mig 😅

Vet ni vilket som passar?

Växelörat är, tyvärr, specifik för ramen.

Om du har tur säger tillverkaren av ramen vilken du behöver.

Om inte så måste du leta. Skruv lös ena delen från bakväxeln och tar bort QR-axeln från bakhjulet och skruv av andra delen. Läg delarna mot varandra och tar en bild. Du kan lägga upp bilden här, kanske hittar någon ett annat växelöra som passar.

Byta trasig växelväljare
Acera bakväxel kostar kring 300 kr. Mycket bättre resultat och mindre risk och arbete, än att bara köpa växelöra. - Kan vara en sak som en lokal cykelsmed har på lager, och hjälper dig med. Annars, när du tagit av kedja och bakhjul, förstår du snart hur bakväxeln ska sitta.

Byta trasig växelväljare
Byta trasig växelväljare
Förstår inte varför man skulle köpa en hel växel när det är växelörat som är av, men så håller ju jag också på att smörja upp en Huret från 1978 istället för att uppgradera...

Byta trasig växelväljare
Förstår inte varför man skulle köpa en hel växel när det är växelörat som är av, men så håller ju jag också på att smörja upp en Huret från 1978 istället för att uppgradera...
Vi väntar väl fortfarande på besked om vad som är trasigt?
Spänningen ör olidlig!

Byta trasig växelväljare
Bilder på det trasiga växelörat.

Även växelväljaren hade fått sig en knick så jag byter den med. Var ju på rull när växelörat brast så växelväljaren drogs upp i hjulet, drog med sig fästet till stänkskärmen och fastnade inkilad mellan ram och ekrar 😂

Glad att jag inte hade fått upp farten så att jag stod på ansiktet.

Bilagor

• 20241215_223203.jpg
    20241215_223203.jpg
    601 KB · Besök: 73
  • 20241215_223223.jpg
    20241215_223223.jpg
    495.9 KB · Besök: 58
Senast ändrad:
Byta trasig växelväljare
Bilder på det trasiga växelörat.

Även växelväljaren hade fått sig en knick så jag byter den med. Var ju på rull när växelörat brast så växelväljaren drogs upp i hjulet, drog med sig fästet till stänkskärmen och fastnade inkilad mellan ram och ekrar 😂

Glad att jag inte hade fått upp farten så att jag stod på ansiktet.
som sagt se inlägg #10 de är växelöra marwi gh-078 vilken lbs som helst kan beställa hem eller om du huserar runt västra sthlm har jag iaf minst ett beggat liggandes i bra o ha burken med växelöron

Tillbaka
Topp