Helaskiten
Aktiv medlem
Byta vajer vad är den röd grejen i växelcalipern?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det där är väl växelindikatorn?
Se sida 21:
Jafan det är det ja. Måste hitta en bild så jag vet hur den sitter.Det där är väl växelindikatorn?
Se sida 21:
Ser du inte bilderna i inlägg #4?Jafan det är det ja. Måste hitta en bild så jag vet hur den sitter.
Jo det hjälpte som fan. Tror jag fick till det.Ser du inte bilderna i inlägg #4?
Kan du inte ha den monterad och inskruvad i botten, så gör du all justering uppe vid triggern?Jo det hjälpte som fan. Tror jag fick till det.
Nu har jag en till fråga, eftersom jag håller på att byta shift-levern, derailleurn, kedjan och kassetten..
Så nu undrar jag om den här rullgrejen är viktig att ha där nede på strumpan? Precis ovan där som vajern kommer ut för att justera. Alltså den lilla tunnan som rullar ut derailleurn närmare eller längre bort ifrån hjulet när man ställer in växlingen. Bör man ha en sådan nede vid derailleurn eller räcker det att det finns en sådan rullgrej uppe vid växelcalipern?
Gängan är så tunn där nede på den här derailleurn tycks det, så jag får inte riktigt in en sådan skruv där. Kan jag bara strunta i den och enbart justera med den som är uppe vid växelcalipern? Och då ha det som på bild 1 här under, utan en sådan rullgrej. Bild 2 visar hur jag inte får in den i gängan där då det är för trångt.
Jo jag har det nu.Kan du inte ha den monterad och inskruvad i botten, så gör du all justering uppe vid triggern?
Växelörat var något snett och jag drog det rätt med skiftnyckel via en youtube-video jag såg. Så det är nu hyfsat rakt.Vad är det för bakväxel?
Kedjan ser lite stel ut, sedan så kan växlarna bli sådär om vajern är dragen fel eller om växelörat är snett.
Bakväxeln är en Shimano Deore. Hur menar du att den ser stel ut? Typ som dåligt inoljad racklig liksom?Vad är det för bakväxel?
Kedjan ser lite stel ut, sedan så kan växlarna bli sådär om vajern är dragen fel eller om växelörat är snett.
Hmm tack för bilden. Jag förstår dock inte helt till hundra procent om jag har gjort rätt. Jag tycker att min derailleur ser något annorlunda ut från den där. Har tagit bilder både från insidan och utsidan. Ser det rätt ut?
Jag ser inte klacken på växeln, den som ska vila på växelörats klack?Hmm tack för bilden. Jag förstår dock inte helt till hundra procent om jag har gjort rätt. Jag tycker att min derailleur ser något annorlunda ut från den där. Har tagit bilder både från insidan och utsidan. Ser det rätt ut?
Jag ser inte klacken på växeln, den som ska vila på växelörats klack?
(Bild 2)
Stämmer inte helt, shimanos billigare, samt några andra billiga märken måste skruvas isär för att få ur vajern.Ville just skriva att alla delarna är viktiga, men just indikatorn kan man leva utan.
Nu är det för sent, men ett tips för nästa gången: man behöver inte öppna växelreglaget för att byta vajern. Det är bara att växla till minsta drevet / lägsta spänningen och dar kan man trycka ut och i vajern.
Bra att veta. Det har ju varit ganska pilligt att få in den där indikatorn igen så hade varit bäst om jag kunnat undgår det från början ja :) Nu försöker jag få till växlarna och när jag är färdig med rätt spänning försöka få den röda indikatorn att hoppa in i rätt fåra igen.Stämmer inte helt, shimanos billigare, samt några andra billiga märken måste skruvas isär för att få ur vajern.
Men de flesta växelreglage behöver inte skruvas isär.
Bra att veta. Det har ju varit ganska pilligt att få in den där indikatorn igen så hade varit bäst om jag kunnat undgår det från början ja :) Nu försöker jag få till växlarna och när jag är färdig med rätt spänning försöka få den röda indikatorn att hoppa in i rätt fåra igen.Stämmer inte helt, shimanos billigare, samt några andra billiga märken måste skruvas isär för att få ur vajern.
Ja okay.jodå den e där men på fel sida klacken
Visa bilaga 708517
Stämmer inte helt, shimanos billigare, samt några andra billiga märken måste skruvas isär för att få ur vajern.