Byta vajer vad är den röd grejen i växelcalipern?

Helaskiten

Aktiv medlem
Har öppnat växelspaken då jag ska byta vajer och strumpa. Det ramlade dock ur en sån här röd grej.

Vet inte om den är viktig eller om jag måste sätta den på plats igen? Inte helt säker på hur den satt nämligen. :unsure:

Bilagor

• Skärmavbild 2024-06-28 kl. 12.19.37.png
    Skärmavbild 2024-06-28 kl. 12.19.37.png
    133.6 KB · Besök: 171
Ser du inte bilderna i inlägg #4?
Jo det hjälpte som fan. Tror jag fick till det.
Nu har jag en till fråga, eftersom jag håller på att byta shift-levern, derailleurn, kedjan och kassetten..

Så nu undrar jag om den här rullgrejen är viktig att ha där nede på strumpan? Precis ovan där som vajern kommer ut för att justera. Alltså den lilla tunnan som rullar ut derailleurn närmare eller längre bort ifrån hjulet när man ställer in växlingen. Bör man ha en sådan nede vid derailleurn eller räcker det att det finns en sådan rullgrej uppe vid växelcalipern?

Gängan är så tunn där nede på den här derailleurn tycks det, så jag får inte riktigt in en sådan skruv där. Kan jag bara strunta i den och enbart justera med den som är uppe vid växelcalipern? Och då ha det som på bild 1 här under, utan en sådan rullgrej. Bild 2 visar hur jag inte får in den i gängan där då det är för trångt.

Bilagor

• Skärmavbild 2024-06-28 kl. 14.15.18.png
    Skärmavbild 2024-06-28 kl. 14.15.18.png
    191.3 KB · Besök: 72
  • Skärmavbild 2024-06-28 kl. 14.15.24.png
    Skärmavbild 2024-06-28 kl. 14.15.24.png
    155.5 KB · Besök: 73
Senast ändrad:
Jo det hjälpte som fan. Tror jag fick till det.
Nu har jag en till fråga, eftersom jag håller på att byta shift-levern, derailleurn, kedjan och kassetten..

Så nu undrar jag om den här rullgrejen är viktig att ha där nede på strumpan? Precis ovan där som vajern kommer ut för att justera. Alltså den lilla tunnan som rullar ut derailleurn närmare eller längre bort ifrån hjulet när man ställer in växlingen. Bör man ha en sådan nede vid derailleurn eller räcker det att det finns en sådan rullgrej uppe vid växelcalipern?

Gängan är så tunn där nede på den här derailleurn tycks det, så jag får inte riktigt in en sådan skruv där. Kan jag bara strunta i den och enbart justera med den som är uppe vid växelcalipern? Och då ha det som på bild 1 här under, utan en sådan rullgrej. Bild 2 visar hur jag inte får in den i gängan där då det är för trångt.
Kan du inte ha den monterad och inskruvad i botten, så gör du all justering uppe vid triggern?

Kan du inte ha den monterad och inskruvad i botten, så gör du all justering uppe vid triggern?
Jo jag har det nu.

Har ställt in de förbaskade växlarna också efter utmätt kedja. Efter mången huvudvärk har jag nu hamnat i den här situationen, där den växlar ungefär såhär som i videon.

Som ni ser växlar den "ganska" bra ner till minsta med förhållandesvis lite ljud. När jag där emot kommer till den tredje största och där efter försöker växla upp till största så vill den inte hoppa till näst största utan hoppar direkt till största och börjar där efter att genomföra ett irriterande klonkande helvetesljud :)

Någon som kan säga mig vad felet jag har gjort är (Jag vet att det är något). Jag vill att den ska smooth-hoppa upp dit. Inte klonka och bråka och jävla sig :)

Ser inte heller helt vilken som är h-skruven och vilken som är l-skruven, på den nya derailleurn, men lutar åt att den översta är h-skruven när jag går på känsla här som på bilden.

Den där avvikande grejen på kedjan är förresten kvicklänken. Den är något tilltygad. Men jag hoppas den ska räta ut sig bättre när kedjan har dragit mer längre fram.

Bilagor

• Skärmavbild 2024-06-28 kl. 19.12.20.png
    Skärmavbild 2024-06-28 kl. 19.12.20.png
    47.2 KB · Besök: 37
  • Skärmavbild 2024-06-28 kl. 19.21.32.png
    Skärmavbild 2024-06-28 kl. 19.21.32.png
    166.5 KB · Besök: 43
Vad är det för bakväxel?
Kedjan ser lite stel ut, sedan så kan växlarna bli sådär om vajern är dragen fel eller om växelörat är snett.

Vad är det för bakväxel?
Kedjan ser lite stel ut, sedan så kan växlarna bli sådär om vajern är dragen fel eller om växelörat är snett.
Växelörat var något snett och jag drog det rätt med skiftnyckel via en youtube-video jag såg. Så det är nu hyfsat rakt.

Vet inte riktigt hur jag kan ha dragit vajern fel. Men det har jag säkert gjort :) . Hur drar jag den rätt? Trodde det mest var att clampa ner bolten där nere när den är hyfsat spänd. Men det kanske är mer som behövs?

Senast ändrad:

Bilagor

• Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.47.36.png
    Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.47.36.png
    236 KB · Besök: 44
  • Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.47.45.png
    Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.47.45.png
    209.5 KB · Besök: 38
  • Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.47.56.png
    Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.47.56.png
    152 KB · Besök: 36
  • Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.48.02.png
    Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.48.02.png
    172 KB · Besök: 35
  • Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.48.08.png
    Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.48.08.png
    203.8 KB · Besök: 34
  • Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.48.14.png
    Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.48.14.png
    211.3 KB · Besök: 34
  • Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.48.20.png
    Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.48.20.png
    197.9 KB · Besök: 45
  • Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.47.27.png
    Skärmavbild 2024-06-29 kl. 10.47.27.png
    194.9 KB · Besök: 35
Hmm tack för bilden. Jag förstår dock inte helt till hundra procent om jag har gjort rätt. Jag tycker att min derailleur ser något annorlunda ut från den där. Har tagit bilder både från insidan och utsidan. Ser det rätt ut?
Jag ser inte klacken på växeln, den som ska vila på växelörats klack?
(Bild 2)

Ville just skriva att alla delarna är viktiga, men just indikatorn kan man leva utan.

Nu är det för sent, men ett tips för nästa gången: man behöver inte öppna växelreglaget för att byta vajern. Det är bara att växla till minsta drevet / lägsta spänningen och dar kan man trycka ut och i vajern.
Stämmer inte helt, shimanos billigare, samt några andra billiga märken måste skruvas isär för att få ur vajern.
Men de flesta växelreglage behöver inte skruvas isär.

Stämmer inte helt, shimanos billigare, samt några andra billiga märken måste skruvas isär för att få ur vajern.
Bra att veta. Det har ju varit ganska pilligt att få in den där indikatorn igen så hade varit bäst om jag kunnat undgår det från början ja :) Nu försöker jag få till växlarna och när jag är färdig med rätt spänning försöka få den röda indikatorn att hoppa in i rätt fåra igen.

Bra att veta. Det har ju varit ganska pilligt att få in den där indikatorn igen så hade varit bäst om jag kunnat undgår det från början ja :) Nu försöker jag få till växlarna och när jag är färdig med rätt spänning försöka få den röda indikatorn att hoppa in i rätt fåra igen.

OK. Jag minns bara att jag behövde öppna ett (gammal) Sram reglage. Men nyaste Shimano växelreglage på familjens cyklar är 8 år gammal, och kankse inte så billig, så jag har inte (längre) koll.

Fyfan va gött nu har jag äntligen fått till växlingen rätt bra tack vare er gubbar.

Nu ska jag bara få den där jäkla röda indikatorn att sätta sig på plats igen. Det växlar ju där uppe men det är ett sånt skitlitet hål den ska in i för att den även ska flyttas när det växlar. Så den får jag öppna i pausen på fotbollen ikväll :)

Menar den här som inte rör sig:

Enda som jag märkt nu när jag cyklat på cykeln, vilken nu fungerar bättre än tidigare, är att top speeden och accelerationen känns något sämre.

Kan det vara för att kedjan blev något längre nu eller kanske? Jag gick efter Parktools video där de visar hur man mäter ut en helt ny kedja runt stora bak och stora fram. Man ska ju inte klippa en kedja för kort då det anses vara en dödssynd bland cykelkunniga :)

Men då jag inte lyckades möta en stor länk med en liten länk, i helt spänt läge, då jag mätte ut kedjan, blev den eventuellt en eller två länkar för lång kanske? Kan det ha påverkat och gjort att accelerationen och top speeden blivit något lägre?

Tänker att en spänd kedja borde accsa bättre, men jag tänker kanske fel då?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp