Byta växlar

matadoren

Medlem
Byta växlar
Tjenare!

Har en Scott 20” jag håller på att fixa upp åt grabben. Men vill byta ut växlarna som dels ser för trötta ut samt att vajrarna är rostiga och tröga.

Kan man byta till vilka man vill egentligen eller är det något man ska förhålla sig till. Mer än att antalet stämmer? Har svårt att hitta exakt likadana.

Det sitter på är Shimano Revoshift SL-RS31-6 2x6 växlar.

// vilsen hobbymekare

Byta växlar
Spontant skulle jag säga att barn sällan lyckas slita ut sina växlar men däremot brukar vajrar, höljen och ibland växelreglage kärva ihop. Sannolikt kommer du långt på en rengöring, nya vajrar och höljen.

Ska du byta allt skulle jag satsa på 1x8 eller liknande istället. Den bästa är nog Microsoft Acolyte Super Short som är speciellt framtaget för 20”.

Byta växlar
Det som är surt på de den är väl att baknavet inte är hg kompatibelt , jag har ekrat om båda pojkarnas scott scale och roxter 20” respektive 24” till deore nav med HG å kör sen zee bakväxlar 10 del och shortcage .
Skulle jag göra det nu så skulle jag gå på deore 5130 cues som oxå är shortcage men som skrivet jag gjorde det själv annars blir det nog dyrt…

Byta växlar
Det som är surt på de den är väl att baknavet inte är hg kompatibelt , jag har ekrat om båda pojkarnas scott scale och roxter 20” respektive 24” till deore nav med HG å kör sen zee bakväxlar 10 del och shortcage .
Skulle jag göra det nu så skulle jag gå på deore 5130 cues som oxå är shortcage men som skrivet jag gjorde det själv annars blir det nog dyrt…
20 tums o 6 växlat de är nästan helt garanterat frikrans vill man göra en budget lösning så byta till en 7 delad frikrans o valfritt 3 x7 shimano reglage (och ja 3 växlat framreglage funkar på 2 växlat system)

Byta växlar
Är det alltså frikrans och inte kassett på den? Frikrans finns på Biltema, om nu den ska bytas.
Här finns mer info om bakväxlar
Men det är en halv djungel att hålla reda på alla parametrar som ska stämma.

Byta växlar
Så det kanske är enklast att satsa på att plocka isär allt och göra rent ordentligt. Byta vajrar/höljen. Reglagen då. Kan man byta fritt där mellan fabrikat? Hittar bara samma som jag har på typ eBay och wish. Men kanske finns nyare som man kan byta till?

Byta växlar
Så det kanske är enklast att satsa på att plocka isär allt och göra rent ordentligt. Byta vajrar/höljen. Reglagen då. Kan man byta fritt där mellan fabrikat? Hittar bara samma som jag har på typ eBay och wish. Men kanske finns nyare som man kan byta till?
Byt wajrar och höljen och kedja (kan vara enklare än att göra rent en gammal rostig kedja, och så slipper du undra om den är för sliten).
Plocka av bakväxeln, gör rent, försök få bort ev rost och smörj upp (torka av så gott det går efteråt såklart) om trissorna verkar slitna byt även dem, om de ser ok ut men snurrar dåligt så plocka itu, för rent och smörj även dem.
Gör rent frikransen eller byt den om den verkar sliten eller snurrar dåligt och du inte kan få fart på den.
Om reglagen funkar dåligt kan det vara en enkel fix att köpa en ny likadan.
Kolla att växelörat är rakt.
Om du har tur sitter ett fyrkantslager innanför vevpartiet, isåfall (om det är trögt) är det relativt lätt och billigt att byta det också.
Framklingorna/vevpartiet går inte att gissa sig till vad det är så ingen chans att ge råd på det nu.

Tillbaka
Topp