byta vevlager och drivlina (deore mot 105)

Hej alla fantastiskt kunniga mekare! Tänkte uppgradera från deore till 105 på min cityhybrid och höra om någon har erfarenhet av ett liknande byte?

Har ett Shimano BB-UN26, BSA 68x122,5 mm (Square Taper) och tänkte byta till ett Shimano Dura-Ace BB-R9100 för 24 mm axel BSA 68 mm (hollowtech II) och har förstått det som att det borde funka? Någonting jag missar?

Har också förstått att bredden på min nuvarande 9s-kassett (Shimano CS-HG400-9, 11-34T) motsvarar den smidigare Shimano 105 CS-R7000 11 växlar 11-34T och bör passa på det befintliga bakhjulet. Någonting jag missar?

Blir så klart nya växelreglage, bak-/framväxlare och vevparti i 105-serien.

Vevlagret passar, men det kan finnas två problem med vevpartiet. En är att en lvg-vevparti är smalare och vevarmarna kan slår i kedjestaget. En annan är att drev är större och kan tar i kedjestaget. Man måste mäta om det kommer att passa.

Jag hittar ingen CS-R7000 med 11-34 omfång. Jag tror att de flesta Shimano 11-delade 11-34 kassetter passar på 9/10-delat body. Mindre än 34t passar säkert inte.

Det enda som jag inte är helt säker på är kassetten. Kan hända att du behöver en 11s road HG body men jag är inte helt säker eftersom det är 34t. Någon annan vet säkert det.

Snyggt! Stort tack! Det behöver jag försöka mäta!

Såg precis att 105-kasetten (https://www.cykelkraft.se/kassett-shimano-105-cs-r7000-11-vaxlar-11-34t) är HG-EV och 1,85 mm bredare än HG som jag har idag.

Har lite svårt att förstå om det skulle passa på ett WH-RX010-CL:

Det verkar som jag får tänka om. Tror kassetten kan bli problematisk även om vevarmarna inte skulle ta i kedjestaget. Stort tack för er tid!

Ah, jag hittade den kassetten inte på Shimano US websidan, men EU websidan har den. Den passar på 10-delat body.

Huh, förstår jag dig rätt att du tror att den passar på wh-rx010? Tycker det är svårt att förstå om den är hg eller hg-ev.

Det står i specs på Shimanos websidan att den passar på både 10 och 11-delade body. Shimano kassett med 34t eller större drev har överhäng av största drevet och passar därför på 10-delat body och med en distans på 11-delat body.

Tillbaka
Topp