Byte av cykelkedja

tommygunxs

Medlem
Byte av cykelkedja
jag har nu min cykel inne hos reperatör sedan bakväxeln gick sönder. Arbete o delar kostar 1050 kr. Dock så fick jag rådet att byta även kasseten+kedja samt vajer och hölje till bakbromsen med mera. Eftersom jag nu badar i räkningar så var jag snål (dum snål) och sa att jag gör kedjebyte mm någon annan gång.

cykeln i sig är en Cube race cross som är mkt flitigt använd, och jag tänker att jag skall testa mig på att byta kedjan själv. OM jag förstått det rätt så krävs en kedjebrytare och så kan man använda ett kedjelås för få ihop den nya.

MEN- måste man byta kassetten samtidigt? Jag har förstått att kedja och kassett sliter ihop sig, men det verkar som att om man byter kassett så är kedjebyte ett måste, men det går att byta kedja utan att byta kassett? cyklen är så grotest sliten då mitt underhåll endast varit att olja kedjan och byta bromsbelägg (ofta försent) så mitt intresse att lägga för mkt pengar på den är obefintligt, samtidigt är det en cykel jag ibland cyklar mellan göteborg o trollhättan på o vill inte riktigt att kedjan går av mitt emellan städerna

velovin

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
Att sätta en ny kedja på en väldigt sliten kassett brukar inte bli bra. Risken är stor att den nya kedjan kommer hoppa på kuggarna, dessutom kommer den slitas ut på nolltid av den trötta kassetten.

Alla fordon behöver någon typ av underhåll, cykeln är tyvärr inget undantag. I ditt fall skulle jag rekommendera att köra på tills det verkligen inte funkar mer, för att då byta hela drivlinan.

stralle

Medlem
Byte av cykelkedja
Nej man måste inte byta kassett samtidigt. Oftast kan man köra genom tre-fyra kedjor innan det är dags att byta kassetten. Dock när kedjan blir väldigt sliten så börjar den också snabbt slita väldigt mycket på kassetten. Byter man inte också den då, så kommer det garanterat bli att nya kedjan hoppar på de slitna dreven på kassetten.

Jon

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
Om du byter kassett, köp två (eller t.o.m. tre) nya kedjor och växla mellan dem. Då blir det "jämnare" slitage och kassetten varar längre. Sämre att köra slut en kedja helt och sen byta til en ny på en lite sliten kassett.

Stumpy

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
Kolla även framdrev. Är kedjan väldigt sliten, så har den säkert käkat de dreven också. Det brukar vara tydligare hajtänder där.

tommygunxs

Medlem
Byte av cykelkedja
Om du byter kassett, köp två (eller t.o.m. tre) nya kedjor och växla mellan dem. Då blir det "jämnare" slitage och kassetten varar längre. Sämre att köra slut en kedja helt och sen byta til en ny på en lite sliten kassett.
tackar för svar till samtliga. jag skall ta en ordentlig titt på cykeln. En ny kedja, är det typ att gå o köpa en på clas ohlsson o det dugar? kedjor är väl ändå standardiserad (olika längd är jag med på)

velovin

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
tackar för svar till samtliga. jag skall ta en ordentlig titt på cykeln. En ny kedja, är det typ att gå o köpa en på clas ohlsson o det dugar? kedjor är väl ändå standardiserad (olika längd är jag med på)
Räkna antalet drev på kassetten bak, det är det som avgör vilken kedja du ska ha. Om du vill ha hjälp att bedöma slitage kan du lägga upp några (bra och tydliga) bilder på kassett och framklingor här.

tommygunxs

Medlem
Byte av cykelkedja
Räkna antalet drev på kassetten bak, det är det som avgör vilken kedja du ska ha. Om du vill ha hjälp att bedöma slitage kan du lägga upp några (bra och tydliga) bilder på kassett och framklingor här.

Bilagor

• 651D7CC5-5040-469F-BA9F-B6CA8E93F55F.jpeg
    651D7CC5-5040-469F-BA9F-B6CA8E93F55F.jpeg
    644.5 KB · Besök: 149
  • F4BFB105-ECED-4105-8B8C-663DAC10062B.jpeg
    F4BFB105-ECED-4105-8B8C-663DAC10062B.jpeg
    605.3 KB · Besök: 148
  • 61AF5DDA-2A9F-4309-8770-B7A73D3F6EF3.jpeg
    61AF5DDA-2A9F-4309-8770-B7A73D3F6EF3.jpeg
    639.2 KB · Besök: 152
  • 632C028E-0ED2-462F-AF2C-25DF90D41974.jpeg
    632C028E-0ED2-462F-AF2C-25DF90D41974.jpeg
    603.9 KB · Besök: 146
  • 46CC89AA-534B-42DE-85C5-1293DD6F1D99.jpeg
    46CC89AA-534B-42DE-85C5-1293DD6F1D99.jpeg
    693.2 KB · Besök: 164

velovin

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
Vad tror ni om dessa drev o kedja?
Kassetten ser rätt trött ut, men om plånboken gapar tom så skulle jag köra lite till på framklingorna. Kedjan går inte att uttala sig om från bilder, men utgå från att den är slut om den slitits på den kassetten ett tag.

Svårt att se hur många drev du har på kassetten, men jag får det till 10-delat? Det innebär ganska rimliga priser på slitdelar.

Men, som sagt: Vänta tills vägsaltet är borta och byt först då. Passa på att tvätta hela cykeln grundligt också, skitiga grejor slits snabbare.

tommygunxs

Medlem
Byte av cykelkedja
Kassetten ser rätt trött ut, men om plånboken gapar tom så skulle jag köra lite till på framklingorna. Kedjan går inte att uttala sig om från bilder, men utgå från att den är slut om den slitits på den kassetten ett tag.

Svårt att se hur många drev du har på kassetten, men jag får det till 10-delat? Det innebär ganska rimliga priser på slitdelar.

Men, som sagt: Vänta tills vägsaltet är borta och byt först då. Passa på att tvätta hela cykeln grundligt också, skitiga grejor slits snabbare.
Ok tackar, jo en rejäl tvätt får göras med. Jag cyklar i Göteborg och där saltar de även vissa cykelbanor, bla den jag cyklar på varje dag. Det är 11 kransar bak

MrSpock

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
Jag tycker kassetten ser fräsch ut, ingen tendens till "hajtänder", eller tittar jag inte tillräckligt noga?

Youtube är en guldgruva för allt underhåll. Där finns också videos för hur man avgör om en kedja eller kassett behöver bytas.

MagerValp

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
Jag tycker inte kassetten ser överdrivet sliten ut? Den är dock rejält skitig så det är inte helt lätt att se.

Jag skulle rengjort och satt på en ny kedja och sett hur det fungerar.

Batavus

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
Håller med föregående talare, men mitt i vintern skulle jag inte byta kedja. Gör det hellre när vårsäsongen börjar med torra, rena vägar.
Tills dess:
Lyft av bakhjulet, och tvätta det med milda medel. Ljummet vatten och såpa eller bilschampoo; svamp eller borste. Doppa en tygbit i avfettning och "gnugga" kassetten.
Bryt kedjan och lägg den i ett bad, t ex med avfettningsmedel, tändvätska eller nåt.
Spola av resten av cykeln ordentligt.
Doppa en hyggligt långhårig borste i spannet och gå över resten av cykeln. Framkransarna kanske du bör skrapa av?
Ta upp kedjan och låt den drypa av. Eftertorka med en trasa.
Skölj hela cykeln med rent vatten.
Återmontera och smörj. Använd 1/3 så mycket olja som du gör nu, hihi!

kais01

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
minsta dreven svåra att se, men slitaget ser hanterbart ut, kan troligen gå bra med en ny kedja.

är väl bara att pröva, för slitaget av kassetten blir sundare med en ny kedja, och är absolut att föredra om det bara inte börjar hoppa. om det gör det har du att välja på att byta tillbaka till slitna kedjan och köra tills det rasar, eller att förnya kassetten, antingen genom nyinköp, eller renovering.

köp inte nonamekedja. shimano, kmc, wippermann, sram är exempel på vettiga kedjor. och en kedjeslitagemätare är en billig och värd investering. vill du undvika kassettbyte eller renovering håll dig gärna under 0,75 procent. kedjelås underlättar återkommande rengöring.

en annan sak som kommer göra under för din drivlina är ett stänkskydd som går nästan ned till asfalten. du är duktig på att smörja ser jag, men oljesmörj särskilt longlife samlar också mycket smuts. det går renare med droppvax men vissa av dessa är tröga i kyla, och vissa sliter i smutsig miljö onödigt på kedjan genom att samla smutspartiklar i sig som en slippasta. kräver regelbunden rengöring även om det ser ganska rent ut på utsidan.

ceramicspeed ufo v2 och tru tension banana slip all weather lube är exempel på droppvaxsmörja som går bra i kallt och smutsigt väder, och även har en viss självrensande förmåga.

tommygunxs

Medlem
Byte av cykelkedja
minsta dreven svåra att se, men slitaget ser hanterbart ut, kan troligen gå bra med en ny kedja.

är väl bara att pröva, för slitaget av kassetten blir sundare med en ny kedja, och är absolut att föredra om det bara inte börjar hoppa. om det gör det har du att välja på att byta tillbaka till slitna kedjan och köra tills det rasar, eller att förnya kassetten, antingen genom nyinköp, eller renovering.

köp inte nonamekedja. shimano, kmc, wippermann, sram är exempel på vettiga kedjor. och en kedjeslitagemätare är en billig och värd investering. vill du undvika kassettbyte eller renovering håll dig gärna under 0,75 procent. kedjelås underlättar återkommande rengöring.

en annan sak som kommer göra under för din drivlina är ett stänkskydd som går nästan ned till asfalten. du är duktig på att smörja ser jag, men oljesmörj särskilt longlife samlar också mycket smuts. det går renare med droppvax men vissa av dessa är tröga i kyla, och vissa sliter i smutsig miljö onödigt på kedjan genom att samla smutspartiklar i sig som en slippasta. kräver regelbunden rengöring även om det ser ganska rent ut på utsidan.

ceramicspeed ufo v2 och tru tension banana slip all weather lube är exempel på droppvaxsmörja som går bra i kallt och smutsigt väder, och även har en viss självrensande förmåga.
jag får ta o tvätta av cykeln rejält, den är rejält grisig, jag använder någon cykelolja som butiken beskrev som klistrig och som håller sig kvar, men nackdelen är att vartenda gruskorn också stannar kvar tillsammans med oljan.
en ny kedja får jag fixa längre fram i vår iaf, på min mtb gick kedjan av när jag vart ute i skogen vilket gjorde att jag fick sparkcykla hem men detta vart ändå hanterbart, det är värre med denna då jag kan vara långt hemifrån med den.
Tackar för alla råd,

tommygunxs

Medlem
Byte av cykelkedja

och tack för kedjeslitegagemätaren, kände inte ens till dess existens innan nu, blir ett sådant inköp!

kais01

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
Du kan få en rätt bra indikation genom att ta tag i kedjan på stora framdrevet "klockan 3" och dra kedjan framåt.
Glipar det rejält mot drevet=kedjan slut.
En ny kedja glappar inte mer än någon millimeter.
fast bara om inte även framklingan är sliten...

eller renoverats. och då får den glappa trots ny kedja. för kedjan driver bara åt ena hållet.

kais01

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
Är drevet så slitet är det dags för byte va hela drivlinan i vilket fall som helst.
inte direkt. att renovera framklingan är en lättlärd ingång till att uppnå livslängd på din drivlina mätbart i decennier.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
inte direkt. att renovera framklingan är en lättlärd ingång till att uppnå livslängd på din drivlina mätbart i decennier.

Tveksam till att det är en renovering.
Man filar bort material så att man kan köra längre.
Tycker nog att man ska byta när det är dags.
En framklinga håller länge.

kais01

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
Tveksam till att det är en renovering.
Man filar bort material så att man kan köra längre.
Tycker nog att man ska byta när det är dags.
En framklinga håller länge.
tyck gärna det. vi somliga andra gläds åt att ta vara på grejorna, belastar vår miljö något mindre, och tjänar raskt ihop till andra roligare utgifter.

aben

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
Jag mäter kedjeslitaget genom att jämföra med en helt ny kedja, hänger upp dem bredvid varandra och byter när kedjan är mellan en halv länk till tre kvarts länk längre, vilket på 114 länkar ger cirka 0,6% förlängning. Det på åttadelat, med tio eller fler drev bör man byta kedjan lite tidigare har jag läst.

Såklart bör man byta drev och kedja när det är dags, men går det att förlänga bytesintervallen är det positivt. Ett så litet resursanvändande som rimligt är möjligt är en grunderna för cykling tycker jag

Batavus

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
När kedjen efter tvätt känns underbart smidig, följsam och fin byter jag den, ty det är inte meningen.
Naturligtvis slängs inte den gamla förrän den nya är måttad och kapad.

kais01

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
om det är en wipperman känns den så från första början.

känns lite avvikande först, men man vänjer sedan snabbt till sig med de märkbart smidigare växlingarna. fenomenet gör dock att vanliga kedjeslitagemätare överskattar slitaget.

hållbarhetsmässigt håller de stilen minst lika bra som sram, kmc och shimano.

aben

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
om det är en wipperman känns den så från första början.

känns lite avvikande först, men man vänjer sedan snabbt till sig med de märkbart smidigare växlingarna. fenomenet gör dock att vanliga kedjeslitagemätare överskattar slitaget.

hållbarhetsmässigt håller de stilen minst lika bra som sram, kmc och shimano.
Har inte använt Wippermans kedjor innan men köpte ett lager nu under black friday rean och det skall bli kul att testa om jag märker skillnad mot Sram och KMC.

kais01

Aktiv medlem
Byte av cykelkedja
Har inte använt Wippermans kedjor innan men köpte ett lager nu under black friday rean och det skall bli kul att testa om jag märker skillnad mot Sram och KMC.
kändes som sagt lite väl medgörlig först men kommit att gilla dem mer och mer. särskilt känns det bra på växlar med sämre kedjelinje. och växlingarna är verkligen som i smör:)

Topp