Byte av framgaffel - 27.5 eller 29?

Helt ny medlem och denna fråga har nog diskuterats 1 miljard gånger men behöver någon som pushar i rätt riktning. Valet, vilken gaffel o vilken storlek för hjul är min huvudvärk nu. Vet inte om jag ska framtidssäkra, eller bara tänka här o nu. Kan få tag i en ny Fox 36 Factory 27.5" idag till ett betydligt mer förmånligt pris än de andra jag kikat på, och då har jag inte ens räknat med ett nytt framhjul om de blir en mullet.

Har idag en Spectral CF 8 2019 27.5" med 150/160mm. Ska byta framgaffel till en dyrare och just nu kan jag inte bestämma mig om jag ska:

Fox 36 Factory 160mm med 27.5" eller 29"
Alternativt:
Fox 38 Factory 160mm 29"

Kör jag på Fox 36 med 29" kan den ändras till en mullet, något jag inte vet om det är lämpligt då jag inte har ett flipchip. Med 27.5" får jag en ännu lättare o trevligare trail-all-mountain-cykel. Kör jag på 38:an kan jag flytta med den till nästa cykel i framtiden som troligtvis kommer bli en mer enduro ordinerad historia, typ Torque.

Väger ca 90kg, gillar o köra mestadels utför med en del hopp och något besök i en bikepark men händer att de blir uppåt och lite asfalt också.

Vad ska man göra?

Senast ändrad:
29'' gaffel och 29'' hjul blir för stor skillnad allt annat lika. Behåll hjulet om du tvinget måste byta gaffel till 29''. Det blir ändå 20mm högre

Tillbaka
Topp