[Byte av gaffel] Hilfe bitte, hur montera del till styrlagret?

Peda

Aktiv medlem
Hej!

Håller på att uppdatera min cykel med en Rockshox Reba som verkar vara den nya Happykorrekta standardgaffeln för vanlig xc-cykling.

Jag har demonterat den gamla gaffeln och pillat loss den understa delen av styrlagret från den gamla gaffeln (vet ej vad delen heter men är väl någon form av stöd/tätning till själva lagret. Hursom, när jag ska montera delen på Reban's styrrör så kan jag inte få ner den hela vägen till gaffelns krona. Det blir ett mellanrum på ca 3 mm. Vet inte hur jag ska få ner den. Den är tillverkad i ganska tunt material så det är svårt att banka med något utan att skada den. Hur gör ni andra?

Ett alternativ är att montera övriga delar och sedan spänna ihop. När man spänner styrlagret så kan man öka trycket så att delen pressas ner av övriga lagerdelar men det känns som fel metod och kanske utsätter själva lagret för onödigt påfrestning?

Lagret kom med ramen och är specat för 1 1/8. Gaffelns styrrör är specat som 1 1/8.

Tacksam för hjälp!

/Peter

Gå till din LBS som har specialverktyget till ändamålet. Det är typ en rörbit med fasning i botten som passar ringen. Det brukar ta 2 sek att ordna med rätt verktyg.
MVH
Magnus

Montera det hela utan lagrena och pressa ihop paketet med topcapskruven. Alternativt hitta ett rör med samma diameter som ytterkragen på lagerbanan och banka.

Alternativ 1: Köp specialverktyg för montering.

Alt. 2: Slipa mycket försiktigt på insidan av ringen tills diametern blivit så mycket större att den passar på röret. OBS! Var mycket försiktig så att du inte tar för mycket material. Glapp här är inte alls bra.

Alt. 3: Sista och bästa (?) rådet är att skära ett snitt i ringen. Då kommer den att passa på röret, och styrlagret kommer funka bra det med. Många styrlager kommer med "öppen" ring från fabrik.

Tack för alla tips! Alltid lika värdefullt att få tips här på Happy!

Gaffelröret hade ganska mkt större diameter i botten, det "konade" ut ganska mkt så jag tror det hade varit svårt att pressa eller banka ner det. Dessutom var ringen eller vad det nu kallas, i ganska tunt material så det fanns inget riktigt att slå på eller pressa på, med ett större rör, utan att riskera att sabba det (tror jag). Gick således på Mashimaros förslag nr 3 och satte ett snitt i ringen. Jag tycker det borde fungera. Styret ska ju inte snurras runt som ett hjul så snittet borde inte resultera i något slitage på lagret (min högst ovetenskapliga tanke om problemet).

Får se vad det blir för långtidseffekter. I värsta fall får man köpa ett nytt lager med tiden, inte hela världen (är nog inget dyrt lager från början).

Tack för hjälpen!

/Peter

Jag brukar knacka dit med med hjälp av en trädbit som jag har mellan ringen och hammaren. Små med bestämda knack med hammaren runt runt runt tills ringen sitter där den ska sitta. Träbiten gör att inte ringen deformeras av hammarslaget. Min erfarenhet av att använda gummiklubba är att gummiklubban går sönder av den vassa kanten (i alla fall min gummiklubba).

Ett snitt funkar säkert utmärkt, på många styrlager är det så från början.

Så länge din crown race bara är ett lagerstöd och inte en rullbana för kulor så är ett snitt i den fina fisken.

Ja, det kanske jag skulle förtydligat, det är bara ett lagerstöd. Lagret i sig är kapslat, inga lösa kulor.

Tillbaka
Topp