Ragge Hylsa
Aktiv medlem
Bytt kedja. Rappar. Vad ser värst ut: kassett eller klinga?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är bloppa?är det alltså ny kedja??
fram är det ju rätt mycket slitage, men kedjan bruar inte hoppa där, snarare kurra eller bloppa.
bak är slitaget ändå begränsat.
sammanfattningsvis kan man få känsla att det möjligen är något annat fel, t ex växelörat eller b-skruven. och om kedjan är ny; är det rätt sort....?
Vilket får mig att undra vad TS menar med ’rappa’. Får mig att tänka på att kedjan slår i kedjestaget.
du kan läsa mer här. alltså ett verb bildat ur det onomatopoetiska blop. inget direkt konstigt med det, men det ställer ju till trassel i mer rigida elektroniska ordböcker.
det är svårt att se med ögat, och håller med om att slitaget ser måttligt ut.Hur kan man avgöra om TS's kassett är så sliten att den behöver bytas?
Jag tycker den knappt ser använd ut? (förutom smuts och jox).

Nja, en Dremel och ett hårdmetallstift är ju inte gratis direktjo det är ju tydligt, men ändå ett lätt till måttligt slitage, och tillräckligt för att åtgärd bör vara aktuell.
ett bra fall för att testa renovering. kostar gratis:)
Just det ordet använde gubbarna på sågverket när kedjan kuggat över drevet och medbringarna hamnar i fel läge. Kapbordet har ”rappat”Vilket får mig att undra vad TS menar med ’rappa’. Får mig att tänka på att kedjan slår i kedjestaget.
Rappa för mig är det smälter utav helvete från kassetten pga slitage tex orsakad av ny fin och alldeles för fräsch kedja.Vilket får mig att undra vad TS menar med ’rappa’. Får mig att tänka på att kedjan slår i kedjestaget.
Kugga över är väl en mer allmängiltig beskrivning som tom jag genast fattar.Rappa för mig är det smälter utav helvete från kassetten pga slitage tex orsakad av ny fin och alldeles för fräsch kedja.
Slitna N/W-drev för mig ger mer en durrande känsla. Har aldrig lyckats köra ett framdrev så det kuggar över.Med rappar tänkte jag mer på knarret och känslan man kan få av ett slitet framdrev
Googlade. Rappa är en synonym till kugga över / överkuggelse. Skämt åsido. Håller med om att kugga över är klart vettigare.Kugga över är väl en mer allmängiltig beskrivning som tom jag genast fattar.
Klart obehagligt kan jag nämna. Trodde som sagt inte att den stora klingan var så sliten men den kuggade över när man lade kraft på och då släppte det jättejättemycket så jag slog av ringklockan från styrröret.Slitna N/W-drev för mig ger mer en durrande känsla. Har aldrig lyckats köra ett framdrev så det kuggar över.