Bytt kedja. Rappar. Vad ser värst ut: kassett eller klinga?

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
Som rubriken: är det dags för ny kassett eller ny klinga eller både och? Rappar oavsett vilken växel jag ligger på.

Bilagor

• IMG_3407.webp
    IMG_3407.webp
    649 KB · Besök: 235
  • IMG_3406.webp
    IMG_3406.webp
    453.5 KB · Besök: 204
Båda, skulle jag säga. "Rappar" låter mer som om det skulle vara klingan som är problemet dock.

Du kan ge dig på att renovera grejerna:
Ny kassett kostar 100-200kr dock. Klingan kan vara dyr om du har otur, däremot.

"Rappar" vet jag inte säkert vad det är. JustD? Kassetten ser bra ut. Kedjan går inte att döma utifrån bilderna, men jag vill fråga om den är kapad lika lång som sin företrädare.

är det alltså ny kedja??

fram är det ju rätt mycket slitage, men kedjan bruar inte hoppa där, snarare kurra eller bloppa.

bak är slitaget ändå begränsat.

sammanfattningsvis kan man få känsla att det möjligen är något annat fel, t ex växelörat eller b-skruven. och om kedjan är ny; är det rätt sort....?

Jag tycker att både klinga och kassett ser tillräckligt slitna ut för att skapa problem. Jag hade bytt båda, eller renoverat enligt länken som JohanRR postade.

alltså min politik är att alltid (små)renovera kassetten vid kedjebyte. då blir jobbet snabbt och lätt, och drivlinan varar kedja efter kedja.

man behöver då inte heller vara så nitisk med kedjebyte; även uppåt 1% går problemfritt. min målbild dock 0,75.

fram är det mindre känsligt, men chain suck kan uppstå vid hajfenor.

är det alltså ny kedja??

fram är det ju rätt mycket slitage, men kedjan bruar inte hoppa där, snarare kurra eller bloppa.

bak är slitaget ändå begränsat.

sammanfattningsvis kan man få känsla att det möjligen är något annat fel, t ex växelörat eller b-skruven. och om kedjan är ny; är det rätt sort....?
Vad är bloppa?

SAOLs förklaring kan knappast vara rätt:
1761121073770.webp

Vad är bloppa?

SAOLs förklaring kan knappast vara rätt:
Visa bilaga 800042
du kan läsa mer här. alltså ett verb bildat ur det onomatopoetiska blop. inget direkt konstigt med det, men det ställer ju till trassel i mer rigida elektroniska ordböcker.

inte att förväxla med blip, som är kortvarigare och mer högfrekvent.

språk är underbart. fredrik lindström brukar framhålla dylik verbbildning som en särkild tillgång i svenskan.
.
IMG_2772.webp

jag hade sliten klinga fram (stora som jag huvudsakligen använder) och det rappade över något jävulskt. Den såg ut ungefär som din så klinga behöver bytas.
(hur vet jag att det var fram det släppte? Jag hade bytt kassett och kedja först för jag trodde inte att det var så slitet fram)
Jag skulle antagligen butt kedja och kassett samtidigt.

Hur kan man avgöra om TS's kassett är så sliten att den behöver bytas?
Jag tycker den knappt ser använd ut? (förutom smuts och jox).

Senast ändrad:
Hur kan man avgöra om TS's kassett är så sliten att den behöver bytas?
Jag tycker den knappt ser använd ut? (förutom smuts och jox).
det är svårt att se med ögat, och håller med om att slitaget ser måttligt ut.

men hoppar kedjan över en kugg vid belastning måste det till byte eller renovering. men som sagt så gäller det att inte andra faktorer som grundinställning, b-skruv eller växelöra spökar.

vissa hoppas på en inkörningseffekt för att sas sträcka kedjan, och sådan kan vara mer aktuell med en hårdvaxad kedja?

men hursom, finns slitage på kassetten blir det sällsn bra utan åtgärd; smörjmedel måste påföras oftare och kurret ger friktion som märks ffa när smörjet är på väg att konsumeras.

att slitaget på framklingan sällan är avgörande kan visas med det här tänkvärda exemplet från min 29a. bilden från ett par år sedan; kör fortfarande med denna utan bekymmer.
.

IMG_8593.webp

Ser inget fel på vare sig kassett eller klinga, därav mitt svar. "Hajtänder" är vad man söker - eller inte - när det gäller slitage.

jo det är ju tydligt, men ändå ett lätt till måttligt slitage, och tillräckligt för att åtgärd bör vara aktuell.

ett bra fall för att testa renovering. kostar gratis:)

en lidl-dremel och en sats hårdmetallstift kan nog kosta som en enklare kassett.

så ganska gratis ändå.

Tack för svar och sorry sen återkoppling. Köpte en ny kassett för dryga hunkan och nu funkar det fint. När jag testade hojen med gamla kassetten blev det uppenbart att grannen (hans hemska elpackhoj det gäller) endast legat på tyngre växlar när han använt den. Testade man man hojen på dessa tyngre växlar gick det inte att trampa försiktigt ett halvt varv ens utan att det smällde utav tusan. De lättare växlarna funkade dock fint. Så efter kassettbyte allt gott. Så nu får jag nog mina öl.

Slitna N/W-drev för mig ger mer en durrande känsla. Har aldrig lyckats köra ett framdrev så det kuggar över.
Klart obehagligt kan jag nämna. Trodde som sagt inte att den stora klingan var så sliten men den kuggade över när man lade kraft på och då släppte det jättejättemycket så jag slog av ringklockan från styrröret.

Tillbaka
Topp