Camber vs Nerve

Sunny

Aktiv medlem
Camber vs Nerve
Funderar på att byta min 26' HT till en roligare och snabbare 29' FS. Cyklar i Sthlm's trakten och mest rolig träning men ett par lopp per år. Roligt för mig är när det går snabbt oavsett terräng men utan att att jag skakar sönder, som idag. Har testat t ex Spectral tycker dock den är lite overkill för ändamålet, men den kanske går att göra mer XC för att få en cykel med brett spann? Som motpol har jag testat Epic, men den är för mycket race och tråkig/stökig (för lite fjädring?).
Hur som helst tycker jag både Camber och Nerve verkar ligga fint mellan race och lek. Är alltså som alla andra ute efter den magiska kompromissen.

Vad säger ni som vet?
Ps finns givetvis en mängd andra märken som ni gärna får tipsa om

Camber vs Nerve
Du lär nog blir rätt nöjd oavsett om du köper en Camber eller en Nerve... Dock måste jag erkänna att jag inte provat någon av dom men båda cyklarna verkar ha nöjda ägare i dom flesta fall...

ha'de
Tony

Camber vs Nerve
Camber om du har råd eller inte bryr dig om hög nivå på komponenter och en låg vikt.

Hade gärna haft en specialized själv..
Men köpte en nerve 9.9sl för 28 ifjol.
Camber med likande vikt och samma höga nivå va en expert för typ 50...

Köper du en camber för 28 är det 500g tyngre hjul och ett eller två pinhål ned på växlar, bromsar, gaffel och bakdämpare. Totalt kanske 1200g tyngre.
Men specialized är fina och häftigare..

Camber vs Nerve
danierik skrev:
-------------------------------------------------------
> Camber om du har råd eller inte bryr dig om hög
> nivå på komponenter och en låg vikt.
>
> Hade gärna haft en specialized själv..
> Men köpte en nerve 9.9sl för 28 ifjol.
> Camber med likande vikt och samma höga nivå va
> en expert för typ 50...
>
> Köper du en camber för 28 är det 500g tyngre
> hjul och ett eller två pinhål ned på växlar,
> bromsar, gaffel och bakdämpare. Totalt kanske
> 1200g tyngre.
> Men specialized är fina och häftigare..

Testade du dem mot varandra? Isf vad upplevde du för skillnad?
Blir det Camber så köper jag en beg. Blir som alla skriver för stor skillnad i komponenter annars.

Tillbaka
Topp