Camelbacksystem förbjudna över 0.5 liter på tävling?

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------

> Det är ganska fantastiskt att man diskuterar
> regler här som man inte har en aning om varför
> de har införts. Vissa regler har funnits i många
> år och vid någon tidpunkt blir det dags att
> beivra reglerna. Varje gång blir det ett
> ramaskri.

+1

Det här med camelback & kompressionsstrumpor diskuteras flitigt även utanför våran lilla sandlåda (Happy & Sverige) men den här tråden är ju ett riktigt lågvattenmärke med påhopp som duggar tätt. Vore mer intressant om tråden kunde vara mer konstruktiv gärna med inslag från de som är insatta i UCI. Jag som motionär är intresserad av cykelsport, vill jag bara trampa runt kan jag hålla mig till pendlaröket.

Edit: (minst 1) stavfel

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
>
> Har du hållit på med tävlingscykling under 36
> år så är det inte så svårt att inse hur
> verksamheten inom och vilka det är som styr SCF:s
> agerande. SCF agerar inte självständigt utan
> måste följa RF och UCI:s regelverk.
>
> Jag kan som tävlingscyklist ha massor av åsikter
> om olika regler men måste ändå följa dom
> regler som beivras på de tävlingar jag kör. Det
> är möjligt att diskutera med de som styr på
> tävlingen och jag kan ha vilka åsikter som helst
> om reglerna men måste följa reglerna i
> slutändan.
>
> de har införts. Vissa regler har funnits i många
> år och vid någon tidpunkt blir det dags att
> beivra reglerna. Varje gång blir det ett
> ramaskri.

Synd bara att de så ofta gör det på ett helt värdelöst sätt.

T.ex. förra året när alla sadlar skulle vara vågräta. Inga toleransnivåer, och mätt med instrument som var högst tvivelaktiga. Har man någon endaste gång försökt mäta något på riktigt vet man att det finns inget som heter "exakt", man har alltid toleransnivåer. Förutom UCI då såklart.

Det är av såna anledningar jag ifrågasätter regler som "inte drabbar någon för kommissionärerna bryr sig inte/ger dispens". Helt plötsligt bestäms det ovanifrån att det är skitviktigt att är det under 25 grader varmt MÅSTE man ha långa ärmar eller att det är skitförbjudet att ha bilnycklar i kamelbaken.

Dessutom får såna regler effekten av att man inte vill gå med i en SCF-ansluten klubb, eftersom man inte vill bidra till sånt trams. Och sen gnälls det på att man har för få medlemmar.

Miss Lycka skrev:
> de har införts.

Jag tycker det är ganska sunt att man diskuterar regler som man inte har en aning om varför de införts. Så kanske man får ett svar på det. Som jag sagt några gånger tidigare är SCF ganska oförmögna på att ge utförliga svar på frågor. Möjligt att det kan vara annorlunda om man är ute på en tävling, men inte kan väl alla som undrar något över reglerna inom cykelsporten behöva åka till en tävling för att få svar?

Ja, och regeln om vågräta sadlar instiftades förra seklet i samband med reglerna kring samma hjulstorlek och triangelram infördes. Att sedan många ändå tycker att man ska få fortsätta sitta som på en triathloncykel är lustigt.

SCF:s folk vet inte alltid varför UCI:s regelverk ser ut som det gör.
Min gissning är att man vill särskilja vissa drag ifrån Triathlon och andra sporter. Det innebär att reglerna gäller i flera av UCI:s discipliner.

H. skrev:

> Jag tycker det är ganska sunt att man diskuterar
> regler som man inte har en aning om varför de
> införts. Så kanske man får ett svar på det.
> Som jag sagt några gånger tidigare är SCF
> ganska oförmögna på att ge utförliga svar på
> frågor. Möjligt att det kan vara annorlunda om
> man är ute på en tävling, men inte kan väl
> alla som undrar något över reglerna inom
> cykelsporten behöva åka till en tävling för
> att få svar?

Vilka (fler) regler är det du syftar till, jag är ganska bortkollrad med alla inlägg :-P

Camelback ger tydligen aero fördel, vilket är motiveringen.

Men MRobson det är ju självklart att det finns olika grader av fel. Men jag kan inte köpa ditt resonemang att det är minsann värre i andra idrotter, spelar det någon roll?

Sen är jag bra trött på svenska herrcyklister med "fotbolls(machoidrotts)-komplex". Vet inte hur många dåliga ursäkter jag hört på varför man rakar sina ben, av cyklister i samtal med "ickecyklister". När sanningen är att de bara givit efter på sin fåfänga, som att det vore något fel i det?

Freddo skrev:
> När sanningen är att de bara
> givit efter på sin fåfänga, som att det vore
> något fel i det?

+1

1. det är en cykelblogg, att problemet finns inom andra idrotter och i andra delar av samhället blir inte riktigt relevant att ta upp i en just cykelblogg. Det är, för att ta upp ett exempel, bland annat ett stort problem att publiken på fotbollsmatcher ibland är våldsam och slår ner varandra också men det känns inte heller relevant att ta upp i, som sagt, en cykelblogg.

2. det är ett blogginlägg och ingen avhandling, att förvänta sig att ett blogginlägg som enbart handlar om en (1!) bild ska omfatta en fullständig analys av alla manlighetsrelaterade problem som finns är väl inte en riktigt rimlig förhoppning.

3. som tjej gör man inte annat än försvarar sin rätt att ha tex tighta kläder, har du helt missat våldtäktsdebatten de senaste årtiondena?

Vill man ha en blogg där varje inlägg är en väl genomtänkt avhandling så får man läsa min blogg. Där tänker jag länge, ibland flera minuter innan jag skriver.

Lisa, inlägget verkar ha träffat ganska rätt i alla fall. ;)

bigmollo skrev:
> Lisa, inlägget verkar ha träffat ganska rätt i
> alla fall. ;)

+1

fredrikw skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lisa, inlägget verkar ha träffat ganska rätt
> i
> > alla fall. ;)
>
> +1

+2

MRobson skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men MRobson, erkänn att du är ett orakat
> > manssvin i nätbrynja ;-)
>
>
> Japp visst är jag :-)
> Är dessutom hemmaman och är ensam man om att ha
> Vårdnadsbidrag i min kommun.
> Jag är verkligen homofobin personifierad när jag
> går på danskurser med min dotter .
> Även absolutist så jag är alltid nykter, dock
> inte nykter alkoholist bör väl påpekas , det
> var ett val jag gjorde när jag blev förälder

+1, speciellt på det sista

Miss Lycka skrev:
> Jag vet ett antal kvinnor och män som
> tävlingscyklar och är homosexuella.

Jaha?

MRobson:

Du skriver detta: "Du verkar vilja få mig till en motståndare mot jämlikhet och ett fördomsfritt samhälle, då är du mycket fel ute."

Det känns dessvärre inte så troligt när man ser den här tonen i dina kommentarer till mig:

"Om inlägget hade kommit från en manlig cyklist hade det varit betydligt mer intressant och betydelsefullt än från en tjej med ringa inblick i dessa miljöer."

"Tror Lisa har mycket liten erfarenhet av att försvara sina rakade ben eller att hon bär tighta kläder, att då kasta skit på de som misslyckas med att försvara detta utan att ta till macho-jargongen är lite lågt."

"Tycker hon missar det grundproblemet helt i sin s.k. analys."

"Vad har läktarvåld inom fotboll med gay-debatten att göra? Nu var du väl ändå lite löjlig."

"för mig känns artikeln smått överdriven och sensationslysten med könsord och talspråk. Få som läser hennes stackars blogg...?"

"Menar mest att hon också är styrd av samhällets normer för hur en man eller kvinna bör uppträda och se ut och hon känns därmed inte så djup i sin analys om hon inte kan se att hon är en del i detta."

oxr skrev:
> Var la jag nu min handbok i manliga
> härskartekniker?

Den behövs inte, de finns alla att finna här.

oxr skrev:
> Var la jag nu min handbok i manliga
> härskartekniker?

E ru gej eller? En riktig karl läser inte instruktionsböcker.

MG_0275.jpg

Kan vi ta det här från början igen? Jag förstod inte riktigt om man blev homofob av att skaffa tävlingslicens eller ej.

Som sagt. SCF reglemente och genuspolemik i och samma tråd. Det måste ju vara Happy's Perfect Storm!

Rippa skrev:
> Som sagt. SCF reglemente och genuspolemik i och
> samma tråd. Det måste ju vara Happy's Perfect
> Storm!

Jag tror att det går att spetsa till ytterligare.

Vad säger till exempel SCFs regelverk om hjälmanvändning?

Nu har vi nog kommit till det läget att man blir mjukvarumässigt och virtuellt stenad om man tycker nånting. Men jag kan inte låta bli.

Under mina mer än trettio år som fotbollsspelare, med 20 man i omklädningsrummet, minst två gånger i veckan men oftast mer har jag aldrig hört en nedlåtande kommentar om cyklister eller att de skulle vara gay, jag har faktiskt inte sett det på fotbollsidor på internet heller. Sedan jag började cykla mer aktivt, typ 2008, och läsa cykelsidor på internet har jag sett enormt många inlägg och trådar där cyklister pekar på hur mesiga och löjliga och klena fotbollsspelare är, och det har varit både manliga och kvinnliga cyklister som tyckt till. Dock bara om manliga fotbollsspelare.

När jag tittar på bilden (inte texten under) i Lisas blogg så är det enda jag egentligen ser de stenhårda människorna som fortsätter målmedvetet trots att de är helt demolerade. Det är synd att det inte var en kvinnlig cyklist på bilden för det finns stenhårda sådana också. Resten av bilden och texten visar bara en onödig, snedvriden, vinklad tolkning för att förstärka intrycket av de hårda. Det kunde lika gärna ha varit den Holländske backen Jaap Stam till vänster i bild när han blir sydd i ansiktet utan bedövning och utan att röra en min, eller Gunde med bruten arm, eller Emma med brutna nyckelben som säger att man cyklar ju ändå med benen.

Bilden tillsammans med texten är kass och inte särskilt rolig. Men är den inte lite övertolkad?
Är det ens meningen att man skall tolka ordet Gay som homosexuell i det fallet eller är det bara en schablon av skillnaden mellan hård och mjuk för att spä på fördomarna i bilden?

MRobson - ge upp!

Du kan inte lyckas i denna debatt. Man kan inte diskutera genom att ifrågasätta när det gäller frågor av den typ som den du gett dig på. Åtminstone inte om man vill slippa att bli medvetet missförstådd, misstänkliggjord, elakt snedtolkad och gruppknullad i diverse forum för svansviftande ja-sägare.

Därmed inte sagt att jag håller med om allt du skriver. Jag stör mig bara på hur hopplöst omöjligt verkar vara att diskutera en del saker på ett seriöst sätt i Sverige.

Läs denna artikel ang detta:

"Ingen kan vara obekant med den nötta, trötta klichén att feminister i grunden drivs av manshat.

Det finns en motsvarande tankefigur, av betydligt senare datum, som går ut på att den som kritiserar feminister och feminism i grunden drivs av simpelt kvinnohat.

Varken det förra eller senare argumentet imponerar..."

http://www.sydsvenskan.se/opinion/kvinnor-som-hatar-man

Edit
För säkerhets skull får jag väl tillägga att jag är deltidspappaledig och dessutom har homosexuella killkompisar (de är dock för lata för att cykla) och tom, hör och häpna, brukade hänge med på deras gayklubbar på den tiden man gick ut. Trot om ni vill

Senast ändrad:
Oj, nu tog snuten det till en helt ny nivå genom att få detta till att handla om den stackars kränkta mannens hopplösa kamp mot de onda feministerna som hatar alla män. Jösses... Nåväl, det var knappast oväntat, de flesta haverier i den här tråden har varit ganska väntade.

Hasse#7 skrev:

> När jag tittar på bilden (inte texten under) i
> Lisas blogg så är det enda jag egentligen ser de
> stenhårda människorna som fortsätter
> målmedvetet trots att de är helt demolerade. Det
> är synd att det inte var en kvinnlig cyklist på
> bilden för det finns stenhårda sådana också.

Jag vill se bilder på Emmas nyckelben! Gärna röntgenbilder.

Snuten skrev:
> Jag vill se bilder på Emmas nyckelben! Gärna röntgenbilder.

Claviculafil! Pervo!

fredrikw skrev:
> Oj, nu tog snuten det till en helt ny nivå genom
> att få detta till att handla om den stackars
> kränkta mannens hopplösa kamp mot de onda
> feministerna som hatar alla män. Jösses...
> Nåväl, det var knappast oväntat, de flesta
> haverier i den här tråden har varit ganska
> väntade.

Liksom de rutinmässigt utdelade sarkastiska och ironiska kommentarerna.
Allt är sig likt, du kan sova gott inatt fredrikw.

Att vara fördomsfull mot icke fördomsfulla personer är otroligt konstruktivt och för säkert debatten framåt. Jag behöver absolut inte övertygas i det felande med bilden, jag skulle lätt påstå att jag gör mycket för jämställdhet, troligen bra mycket mer än många som tycker att jag tillhör fel sida i debatten på det här forumet.

Om man vill nå andra än sina ja-sägare och närmsta ryggdunkande vänner så kan det nog vara lämpligt att vara lite mer ödmjuk när man för en debatt än att själv falla i samma fälla och köra med grova generaliseringar och anklagelser.

Tyvärr får man inte framföra dessa åsikter utan att snabbt bli gjord till det svarta fåret.
"You´re either with us, or against us", svartvita världen, är en ganska grov förenkling av hur det verkligen ligger till i de flesta frågor.

På ett märkligt vis tror jag ändå att om man kunde få prata igenom saken i verkliga livet så skulle vi nog ganska snabbt nå konsensus. Tyvärr tycks behovet av att retas/dryga sig och tolka in saker som man bestämt nekar till vara större än att försöka enas och kanske acceptera att alla kan inte tycka exakt likadant men ändå respektera varandra.

Om vi bara kunde få in denna tråde ihop med pendlartråden som är klistrad så tror jag att Rippas Perfect Storm vore funnen...

Tillbaka
Topp