Cannabis o cykel?

Cannabis o cykel?
Trænar inte så mycket egentligen, 4 tim på gym i veckan. Kør 3 vila 1. Men nær jag trænar , ja då trænar jag. Cykel, som ær en stor del av mitt liv, blir væl 1000-1500km i månaden, och då snackar vi pendling. Men jag har upptæckt att om jag røker 2-3 bloss weed, så cyklar jag bættre? Nu ær jag ingen storkonsument...... Jag upptæckte det efter en fyraftonsøl:) Som dansk tar man ofta till en bar om fredagen efter arbetet, bara 30min eller så. Men då fyrade min kollega på en hemmaodlad skunk:) Tog 2 bloss, sedan æntrade jag cykeln:) Genom Køpenhamn tog jag det osedvanligt lugnt, men nær jag fick fri væg, håll da kæft, det gick starkt! Økade snittet med mer æn 5km/h. Inte provat det igen, men funderar på att gøra det i høst:) Har några lopp jag ska stælla upp i då;)

Cannabis o cykel?
Ballerup Micke skrev:
-------------------------------------------------------
> Ær Semlor vært besværet?!, enligt ALL modern
> forskning borde semlor vara betydligt farligare

Jag kan nästan garantera att jag skulle dö om jag åt en semla så vi kan se det som empiriskt bevisat.

Senast redigerad av en moderator:
Cannabis o cykel?
Jag tror Micke tänkte "nu skall vi se hur vi kan provocera och stressa upp de svenske".

Har inte testat och planerar inte göra det heller så jag förslår att du gör en empirisk studie över några veckor. En gång med den effekten du beskriver ger inget underlag. Variera mängden bloss, säg mellan 2 och 10, så att du ser var den optimala mängden ligger.

Cannabis o cykel?
peo skrev:
> Hmmm... jag säger inget så har jag ingenting
> sagt :-)

plussar väl på den.

Cannabis o cykel?
doubleH skrev:
> Ett Danskt troll...?

Ett svenskt troll i Danmark snarare. Med hemlängtan tydligen, eftersom han skriver på ett svenskt forum.
Det är inte lätt att vara troll i ett land utan skog.

Cannabis o cykel?
Jag har svårt att se vad ett par bloss då och då skulle kunna ställa till med för skada. Men jag skulle nog inte cykla på det. Det blir så snurrigt.

men det kanske är min ovana numer.

Och glöm inte, man landar på plattan direkt om man röker holk.

Cannabis o cykel?
Atlas skrev:
> Och glöm inte, man landar på platten direkt om
> man röker holk.

jaha, det är därför jag cyklar lvg istället för i skogen numera?

Cannabis o cykel?
Kan man röka sin cykel?

Hanfbike: http://www.lightweight-design.de/in...97154d7747d6dc53b717630169/alloc=136/id=11837

Designern verkar ha rökt något olämpligt i alla fall!

lw04-10-07.jpg

Cannabis o cykel?
Hehe, det här påminde mig om en blog jag läste där en person dokumenterade effekterna av olika droger medan han löptränade. Var dock bara lagliga droger vad jag kommer ihåg (alkohol & cigaretter). Bl.a. löpte han ett halv-maraton där han drack en öl för varje mile.

Tror det var den här: http://exercisingwhileintoxicated.com/

"Several of you told me that I was “going to die” if I drank 13 beers while running the San Francisco Half Marathon. I did not die. I puked three times, blacked out for miles 11 and 12, and needed five hours to finish. This is my story."

Cannabis o cykel?
Santur skrev:
> Tror det var den här:
> http://exercisingwhileintoxicated.com/
>
> "Several of you told me that I was “going to
> die” if I drank 13 beers while running the San
> Francisco Half Marathon. I did not die. I puked
> three times, blacked out for miles 11 and 12, and
> needed five hours to finish. This is my story."

den där länken var faktiskt sanslöst rolig. :)

Cannabis o cykel?
Skönt med lite självupplevd konsumentupplysning. Vem blir først på Happy med att droppa LSD och cykla? (Gärna med filmad ridereport!)

Cannabis o cykel?
Hofmanns välkända cykeltur hem från laboratoriet tog han den 19 april 1943, numera känd som "bicycle day", efter att han avsiktligt intagit 250 µg LSD-25. Han hade oavsiktligt absorberat en mindre mängd genom sina fingertoppar tre dagar tidigare och upplevt en mindre sensation som han endast kunde härröra till någon substans från sitt laboratorium.

sv.wikipedia.org/wiki/Albert_Hofmann

Cannabis o cykel?
Santur skrev:
> "Several of you told me that I was “going to
> die” if I drank 13 beers while running the San
> Francisco Half Marathon. I did not die. I puked
> three times, blacked out for miles 11 and 12, and
> needed five hours to finish. This is my story."

Jag skulle hellre dö än springa en halvmara på 5 timmar ;-)

Cannabis o cykel?
Mickes inlägg är möjligen en provokation eller skämt och jag ser att manga insändare uppfattar det så. Med cykelsportens dopinghistoria tar jag ändå chansen på att ta det högst på allvar. Cannabis hör hämma på dopinglistan i på samma sätt som alla andra centralstimulerande medel helt enkelt för att dom faktiskt är prestationsfrämjande. Cannabis innehåller cannabinoider som är smärtstillande motsvarande alkaloiderna som fins i till exempel i heroin, morfin och kokain som också räknas som doping. Dessa har länge använts som doping för att dom undertrycker den naturliga smärta som uppstår under ansträngning under träning och tävling vilket chgör att man kan prestera mer utan att tvingas lyssna till kroppens signaler. Både muskel- och konditionsträning innebär smärta om man försöker sträcka sig. Att inte fokusera på smärtan, men att hålla ut, är en naturlig del av träningen. Att använda kemiska ämnen för att hjälpa sig med det, är givetvis fusk. I några stater i USA används faktisk cannabis legalt på recept mot kroniska smärtor för blant annat svårt cancersjuka.

Under vinter-OS i Nagano 1998 testade Ross Rebagliati från Kanada positivt för cannabis efter att han vann historiens första OS-guld i brädåkning. Han fick ändå behålla medaljen. Han skylde på at han hade fått i sig substansen genom passiv rökning och han fick starkt stöd i brädåkarmiljöet i stället för skäll (det är tydligtvis inte bara cykelsporten som har ett problem). Den bästa mentala förberedelsen kvällen före en OS-final får man givetvis genom att hänga i lokaler där cannabisröken hänger så tjock att man tyvärr riskerar positiv cannabistest. Medicinsk forskning har för övrigt visat att det i praktiken är omöjligt att testa positivt genom passiv rökning.

Cannabis o cykel?
Drar mig till minnes en historia jag hörde när jag var yngre.

Någon gång på 70-talet då LSD var nytt och "kul" får en polispatrull ett anrop om en man som hoppat från stans höghus. Mycket riktigt hittar de en trasig hög bredvid huset. ID ger för enkelhetens skull namnet "Berra".
Poliserna börjar sin vandring uppåt i huset, knackandes dörr, för att hitta var denna Berra hade befunnit sig. På en av de övre våningarna kommer de till en lägenhet där det uppenbart festas rejält.
Efter ett antal obesvarade knackningarna går de in och hittar en redigt påtänd kille.
- Hej, har du sett Berra?
- Javisst. Han flög hem för att hämta sina skivor.

Cannabis o cykel?
landö skrev:
> Jag tror knappt det är sant. Stäng tråden..

Verkligen! Att bara läsa om detta på ett anti-moralistiskt sätt lär ju landa en hel generation på platten, minst.

Landö, internet kanske inte är ditt forum?

Cannabis o cykel?
Atlas skrev:
> landö skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror knappt det är sant. Stäng tråden..
>
> Verkligen! Att bara läsa om detta på ett
> anti-moralistiskt sätt lär ju landa en hel
> generation på platten, minst.
>
> Landö, internet kanske inte är ditt forum?
Jodå, finns säker en del humor i det här också.
Tex hur man kan gå ut och säga att man cyklar fort efter att ha knarkat lite.

Cannabis o cykel?
JLarsson skrev:
> Erik, kan du avstava lite så kanske man kan läsa
> din (?) text
Jag gick bara första klassen i svensk skola (det var 55 år sen) och har sen dess inte bott i Sverige och den ända svenska jag har skrivit är några inlägg på det här forumet.

Förlåt mig därför min rostiga svenska stavning, men jag räknade med att upplysta MTB-åkare från et multikulturellt Sverige kunde jobba sig genom ett inlägg på mer än två linjer.

Cannabis o cykel?
ErikGBL skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Erik, kan du avstava lite så kanske man kan
> läsa
> > din (?) text
> Jag gick bara första klassen i svensk skola (det
> var 55 år sen) och har sen dess inte bott i
> Sverige och den ända svenska jag har skrivit är
> några inlägg på det här forumet.
>
> Förlåt mig därför min rostiga svenska
> stavning, men jag räknade med att upplysta
> MTB-åkare från et multikulturellt Sverige kunde
> jobba sig genom ett inlägg på mer än två
> linjer.

Det sorgliga är ju att ErikGBL skriver bättre än många som gått samtliga år i svensk skola! Fan, nu blev det kanske ett långt och svårläst inlägg;-)?

Cannabis o cykel?
ErikGBL skrev:
> Cannabis hör hämma på dopinglistan i på samma
> sätt som alla andra centralstimulerande medel
> helt enkelt för att dom faktiskt är
> prestationsfrämjande.

Vill bara påpeka att Cannabis inte är centralstimulerande vilket gör att allt du skrev föll platt direkt.

Ross Rebagliati fick tillbaka sin medalj på grund av att cannabis (eller THC) inte var dopingklassat. Anledningen till att det inte är det är naturligtvis att det inte är prestationshöjande.

Cannabis o cykel?
Skadeverkningar
De vanligaste, och vetenskapligt belagda, negativa ruseffekterna av cannabis är ångest, olust, panikkänslor och förföljelsemani, speciellt bland nybörjaranvändare. Ytterligare effekter är försämrad tankeförmåga under berusningsperioden. Långvarig daglig användning kan, förutom beroendeutveckling, ge skador i andningsorganen, nedstämdhet eller depression. Sårbara individer har en betydligt högre risk att utveckla kvarstående psykotiska symtom.

Cannabisanvändning försämrar flera av våra vanligaste tankefunktioner , däribland minne, uppmärksamhet, koncentration och analys- och planeringsförmåga. Försämringar som kan uppstå redan efter en enstaka berusning och kvarstå i många timmar beroende på dosens storlek och intagningssätt. Vid beroende med upprepad, daglig cannabisanvändning kvarstår dessa funktionsförsämringar. Efter avslutad användning kan även lätta former av försämrade tankefunktioner bestå under en längre tid (månader), i vissa fall år.

Cannabisanvändning försämrar individens förmåga att utnyttja sin intellektuella kapacitet och förmågan att reflektera över sig själv, vilket bland annat medför att den psykiska mognaden hos ungdomar och den nödvändiga frigörelsen under tonåren går långsammare. Denna störning anses långt farligare än risken för kroppsliga komplikationer.

Cannabis försämrar korttidsminnet och förmågan till logiskt tänkande. De som i åratal har missbrukat cannabis blir avtrubbade och passiva, får svårt att lära sig nya saker och att arbeta koncentrerat. Närstående upplever ofta en karaktärsförändring hos dem. Hos en del utvecklas ett så kallat "amotivationssyndrom", det vill säga passivitet och oförmåga till planerad verksamhet.

Hormonbalansen kan störas, både hos män och kvinnor. Hos ungdomar kan detta hindra att kroppen utvecklas normalt. Produktionen av det manliga könshormonet testosteron kan minska och den sexuella lusten försämras. Hos kvinnor kan de hormoner som styr ägglossningen förändras och menstruationscykeln kan rubbas, vilket kan påverka fruktsamheten. Vidare löper barn till mödrar som använder cannabis under graviditeten ökad risk att födas underviktiga.

Idag är litet känt om mekanismerna bakom påverkan på immunsystemet. Cannabinoiderna modifierar en lång rad immunceller, ibland förstärkande, ibland hämmande. Dessa effekter är dock övergående.

Cannabisrökaren löper ökad risk att få cancer i luftvägarna (lungor, munhåla, svalg, hals), kronisk bronkit och andra lungsjukdomar. Tjäran från cannabisrök innehåller minst 50 % större mängd av cancerframkallande ämnen jämfört med tobakstjäran.

Förmågan att köra bil eller utföra andra komplicerade uppgifter är klart försämrad under påverkan av cannabis.

Ovan är ett utdrag från http://www.can.se/Drogfakta/Cannabis

Börja aldrig med skiten.

Cannabis o cykel?
www.can.se om alcohol:
Alkohol orsakar problem på tre sätt. För det första utövar alkohol en allmänt giftig effekt på kroppens alla vävnader och organ och ger upphov till ett stort antal sjukdomar och skador. För det andra finns det en berusande effekt som orsakar akuta olycksfall och våld. För det tredje har alkohol en beroendeskapande effekt som gör att människor tappar kontrollen över sitt drickande. Dessa olika effekter ställer krav på olika typer av insatser inom flertalet samhällsområden.

1. Effekter på hälsan
Alla delar av kroppen påverkas av alkohol. Mer än 60 sjukdomar har samband med alkoholkonsumtion. Här är de viktigaste.

Hjärnan – alla hjärnfunktioner kan påverkas negativt av alkohol:
Tänkande, känslor, omdöme, minne, aggressivitet, liksom balansen och förmågan att samordna muskelrörelser. Särskilt tydligt syns dessa effekter då man dricker sig full, men dessa effekter uppträder redan vid små mängder alkohol och blir mer uttalade ju mer man dricker. I grava fall kan kroniska skador uppstå.

Psykiska problem – alkoholkonsumtion ökar risken för en rad psykiska problem, främst depression, ångest och sömnstörningar.

Hjärta och blodkärl – regelbundet alkoholdrickande kan skada hjärtmuskeln med hjärtsvikt som följd. Redan vid måttlig konsumtion stiger blodtrycket, vilket ökar risken för hjärtinfarkt och stroke. Berusningsdrickande ökar risken för oregelbunden hjärtverksamhet.

Cancer – alkohol ökar risken för flera cancerformer: bröstcancer, tjocktarmscancer, mun- och svalgcancer, strupcancer och levercancer.

Levern – redan efter några dagars alkoholdrickande kan levern bli svullen och öm. Cellerna skadas och fungerar sämre. Vid fortsatt högkonsumtion ökar risken för inflammation, skrumplever och levercancer.

Matstrupen – i samband med leverskador kan man få åderbråck i nedre delen av matstrupen med livshotande blödningar som följd.

Magsäcken – alkohol kan ge magkatarr med smärtor och kräkningar.

Bukspottkörteln – drabbas av inflammationer, med svåra buksmärtor och försämrad förmåga att tillgodogöra sig födan, likaså risk för en form av diabetes.

Benstommen – risken för benbrott ökar. Benstommen blir skörare, vilket gör att risken för frakturer ökar.

Sexuella problem – alkoholkonsumtion påverkar hormonerna, stör den sexuella funktionen och kan leda till infertilitet.

Alkohol och graviditet – dricker man alkohol under graviditeten är risken för fosterskador stor. Fostret får samma alkoholhalt i blodet som mamman, vilket ökar risken för missbildningar, hjärnskador och beteendestörningar. Någon gräns för skadlig konsumtion finns inte. Det säkraste är att avstå helt från alkohol om man väntar barn eller planerar att bli gravid.

2. Akuta problem relaterade till berusning

Alkohol och våld
70 procent av misshandelsbrotten mot män begås av berusade personer; nästan hälften av brottsoffren är själva berusade vid misshandeln. För kvinnor är motsvarande siffror lägre – 36 respektive 19 procent.

Alkohol och olycksfall
Alkohol beräknas svara för ca 30 procent av alla dödsolyckor. 20–30 procent av alla som dödas i trafiken har alkohol i blodet. På sjön är andelen ännu större – cirka 45 procent alla som drunknar och som har undersökts rättsmedicinskt har alkohol i blodet. Alkoholandelen är högre bland unga personer.

Förgiftningar
Flera hundra svenskar dör av alkoholförgiftning varje år. Många fler vårdas på sjukhus men överlever. Risken för alkoholförgiftning är särskilt stor för ungdomar som saknar erfarenhet av alkoholens effekter och för äldre personer med dålig hälsa.

börja aldrig med skiten!!
tycker det är konstigt att vi förbjuder en drog. men tillåter en annan som är betydligt farligare...

Cannabis o cykel?
Thomas,
Jag kan bara instämmer med mycket av det du har skrivit/C&P - och att uppmuntra folk att aldrig börja är såklart bäst.
Jag tycker att det är problematisk med den svensk språk att den inte skilja "addiction" och "dependence" - det blir beroende. Som ett Biolog, och särskilt i mitt studier av rättsmedecin, har jag ett problem med att beskriver Cannabis som "addictive". Så för att klara upp...

Cannabis är inte fysisk beroende: med det menar jag att det inte aktivt konkurrera, och ersätta, den vanliga kemikalier i hjärnan - det har sitt egen "receptors". Dom ämne som är fysisk beroende i den klass "droger" är opiods, alkohol, och nikotin.... Bara!

Att Cannabis är lätt tillgängligt, relativt billigt, och sett som relativt "ofarligt" gör att många använder den och kan blir "dependent" på det. Att dom sen hamnar i kris med psykisk problem kan väl beror på själva drog, eller pga deras anlädning till att använder drog ( och såklart dom problem att skaffa det).

Men som du har sagt - enklast att aldrig börja.

Phil

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp