Äh, att Fatty är svår att serva är en myt. Troligtvis skapad av Cannondale själva för att dra in ännu mer deg från köparen i efterhand. Något som förstärks av att C-dale aldrig har släppt några bra serviceinstruktioner till sina gafflar, som andra gaffeltillverkare har.
Att serva Fatty är en bit kaka. Jag har plockat ner mina Fattysar flera gånger och det finns inget moment som inte den "normalhändige" klarar själv. Det krävs dock några specialverktyg, men dessa finns att köpa hos vilken C-dale handlare som helst.
Den behöver inte alls servas oftare än andra gafflar. Hur ofta är förstås beroende på hur mycket man cyklar, men normalt är ett oljebyte och ev nya packningar en gång om året.
När det gäller funktion så har jag bara erfarenhet av DL och inte nya DLR. Gaffeln gör sitt jobb utmärkt i skogen och suger upp de flesta ojämnheter. Det man saknar är en returjustering då gaffeln ibland kan kännas lite hård i returen.
Men justerbar retur sitter på nya DLR och är en funktion som jag tror kommer göra gaffeln riktigt bra.
Gaffeln är som sagt mycket styv. Den påverkas minimalt av de broms- och vridkrafter den utsätts för. Det gör att gaffeln alltid går dit man vill och inte lever sitt egna lilla liv med obehagliga överaskningar som en flexig gaffel kan innebära.
Reglaget för lockouten sitter bra till och är väldigt lätt att använda. Med lockout blir gaffeln helt låst. Den fjädrar inte några milimetrar som en del andra gafflar gör när de är låsta. Känslan av att ingen onödig kraft går förlorad kan vara psykologiskt viktigt ibland :-)
För XC fungerar Fatty väldigt bra. Behöver man längre slag så finns ju alltid Lefty :-)
/Anders