Cannondale Moterra sl

Bladin

Aktiv medlem
Cannondale Moterra sl
Efter många år av längtan så blev det till slut en elcykel för mig med 😁
Hoppas snön håller sig borta ett tag nu.

Bilagor

• 20241016_231632.jpg
    20241016_231632.jpg
    729.4 KB · Besök: 83
Cannondale Moterra sl
Efter många år av längtan så blev det till slut en elcykel för mig med 😁
Hoppas snön håller sig borta ett tag nu.
Hej!

Jag fick min Moterra SL 2 för några dagar sedan och problem med hastighetsmätaren. Den visar 10 km/h fel vilket gör att motorn slår ifrån redan vid 15 km/h. Magneten sitter ju gömd innanför ramen nära navet så det är väldigt svårt att se vad problemet är suck. Är du nöjd annars med din?

Mvh
Jan

Cannondale Moterra sl
Det kan vara så att drivenheten/motorn inte är programmerad. Vi har bytt ngr ep801 & dom beter sig precis som du beskriver om man inte programmerar dom för resp cykel. Handlaren behöver Shimanos diagnostikverktyg samt hjälp av Shimanos tekniker för själva programmeringen.

Cannondale Moterra sl
Hej!

Jag fick min Moterra SL 2 för några dagar sedan och problem med hastighetsmätaren. Den visar 10 km/h fel vilket gör att motorn slår ifrån redan vid 15 km/h. Magneten sitter ju gömd innanför ramen nära navet så det är väldigt svårt att se vad problemet är suck. Är du nöjd annars med din?

Mvh
Jan
Väldigt nöjd 👍 Jag brukar byta mycket delar på de cyklar jag haft. Det enda jag bytte på denna är bromsarna (Magura mt7). Inte pga att de var dåliga (skönaste bromsar jag testat). Men de var svåra att justera helt fritt från skivan. Så det blev TRP dhr evo istället.
Jag ändrade gaffelvinkel från 62.5° till 63.7° vilket kändes lite bättre. Det finns ju cyklar med mer effekt nu. Men jag tycker jag klarar mig fint med 85nm och 600w.
Jag tror du blir nöjd

Cannondale Moterra sl
Nej motorn behöver inte programmeras . Det första du behöver kolla i e-tube appen är så det är rätt hjuldiameter inställd.

Sen behöver du kolla magneten som sitter monterad på centerlock-ringen på bromsskivan så den sitter korrekt och att det är rätt avstånd mellan magneten och avläsaren alltaå sensorn

Cannondale Moterra sl
Nej motorn behöver inte programmeras . Det första du behöver kolla i e-tube appen är så det är rätt hjuldiameter inställd.

Sen behöver du kolla magneten som sitter monterad på centerlock-ringen på bromsskivan så den sitter korrekt och att det är rätt avstånd mellan magneten och avläsaren alltaå sensorn
Vad jag förstått går det inte att ändra i e tube appen. Jag fick göra det första gången jag registrerade cykeln. Men hittar det inte nu. Man behöver kabeln och Shimanos dator programvara eller en lbs som gör det.

Cannondale Moterra sl
Jag ställde storleken på 29" när jag reggade (har 27.5" hjul bak). När jag låg efter väg tillsammans med en annan elhoj så hade jag 26.8km/t (utan assistans) när min kompis hade 25.4km/t. 10km/t fel låter mycket för fel hjulstorlek inställd.

Cannondale Moterra sl
Vad jag förstått går det inte att ändra i e tube appen. Jag fick göra det första gången jag registrerade cykeln. Men hittar det inte nu. Man behöver kabeln och Shimanos dator programvara eller en lbs som gör det.

Dom kanske har ändrat sen jag hade en shimano motor för då kunde du byta hjuldiametern utan att att använda en pc02 kabel och e-tube för datorn.

Alltså du kunde byta i mobil-appen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp