Cannondale Octopus 2

wired

Ny medlem
Cannondale Octopus 2
Någon som vet hur man får av de s****s d****a pedalerna, har pajjat två verktyg nu... Och om jag förståt det hela rätt så ska jag skruva motsols när jag tittar på höger pedal från höger sida av cykeln, right?

Cannondale Octopus 2
Det låter rätt. Jag brukar tänka att man skruvar av pedalen i samma riktning som pedalen vrider sig när man trampar. I så fall vrider sig höger motsols mot vevarmen.
Pedalen har kanske kärvat fast. Spruta lite 5-56 på gängan och vänta en stund. Vilket typ av verktyg har du gjort sönder? Jag har själv knäckt några 6mm insexnycklar på mina pedaler, tills jag köpte en sådan här http://www.jula.se/lednycklar-insex-124381
Den håller för allt.

Cannondale Octopus 2
Nån form av icke-shiftnyckel-nyckel som är ajaj-tunn för händerna (eftersom shiftnyckeln är precis lagom för tjock...) och min splitter nya Crank bros. m19 6mm är aningens rundare nu...

Cannondale Octopus 2
Tack för tippset, men det tog två försök innan Jula-nyckeln (som jag precis var och köpte...) blev rund som en boll... och muttern på hojjen har inte en skråma... Tror jag drar till Cykloteket snart, för fortsätter jag ta sönder verktyg i den här takten kommer jag kunna anställa en mekaniker snart...

Cannondale Octopus 2
Rubriken är något missvisande.

En så kallad fast nyckel, snurra åt rätt håll och sätt foten på nyckeln och trampa till med benkraft. Funkar inte det så snurrar du åt fel håll.

Cannondale Octopus 2
Cykeln står för nuvarande på balkongen (aluminium sväller ju rätt duktigt i värme), den brukar stå i källaren så det var väl för varmt i hallen för att vara meckbart...

Tack för alla tips, återkommer ikväll/imorgon kväll när jag vet mer!

Tillbaka
Topp