Canyon Endurace CF

Canyon Endurace CF
Det var ju inte bättre än att jag blev nyfiken själv och började väl mäta med både ögon och skjutmått när jag kom hem.
Som standard sitter det ju 25 mm Conti Gp4000s II på 23 mm breda fälgar och mina ögon säger att det nog går att få plats med Conti 28 mm utan problem,
Men större än så på bred fälg är jag tveksam till. Har Conti 28 mm på traditionell smal fälg på pendlarhojen och dom däcken mäter lite smalare än 25 mm på bred fälg.
Mätte också ett par 25 mm Michelin på ett par Alpha 340 fälgar och det är ungefär som 25 mm på 23 mm fälgar.
Sen ville ungarna ha mat och jag orkade inte mäta nåt mer.
Men 28 mm däck på 23 mm fälg borde fungera är min slutsats.

Canyon Endurace CF
nypan skrev:
-------------------------------------------------------
> Men 28 mm däck på 23 mm fälg borde fungera är
> min slutsats.

Tack

/Håkan

Canyon Endurace CF
nypan skrev:
> ...Sen ville ungarna ha mat och jag orkade inte mäta nåt mer...

Prioriterar du dina barn högre än oss!?

Senast ändrad:
Canyon Endurace CF
nypan skrev:
> Sadelstolpen bidrar nog till den höga komforten
> men bidrar också till att jag inte lär kunna
> använda den väskan jag brukar ha på 40-60 mils
> breveter, då den fäster runt sadelstolpen.

Hmm, det där är ju ett problem. Annars hade det kunnat vara den perfekta snabbrandonnéecykeln.

Man kan ju självklart ha en konventionell sadelstolpe till just de längre loppen, men om mycket av komforten kommer från just VCLS-stolpen så känns ju det lite synd. Får väl kika på den där andra HåkanC-approved komfortsadelstolpen i så fall...

Canyon Endurace CF
Hur mkt packutrymme behöver ni?
Brittiska Carradice har sadelväskor på upp till 8l som sitter med kardborre runt sadelstolpen
20131025164450-large-1-123.jpg

http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=product&under=range&product_id=34

DT skrev:
> Får väl kika på
> den där andra HåkanC-approved
> komfortsadelstolpen i så fall...

Menar du Syntace P6 HiFlex-stolpen? http://www.syntace.de/index.cfm?pid=3&pk=1960
Den har ju några år på nacken nu och jag skulle TRO att nyare stolpar,
särskilt Spec Cobl Gobl-R och Canyon VCLS 2.0 är effektivare.
Åtminstone om de passar, dessutom kostar de en hel del..
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2421682/2514905#msg-2514905

/Håkan

Canyon Endurace CF
Canyon Endurace CF
Vafalls, nu blir man ju lite orolig att Enduracern kommer att kännas som en gammal Cadillac när det blir ranndonöör-snack, 32 mm däck och sadelväskor...

Har jag missuppfattat totalt vad detta är för cykel?

Canyon Endurace CF
pewe skrev:
> Vafalls, nu blir man ju lite orolig att Enduracern
> kommer att kännas som en gammal Cadillac när det
> blir ranndonöör-snack, 32 mm däck och
> sadelväskor...
>
> Har jag missuppfattat totalt vad detta är för
> cykel?

Jag skulle kalla den för en cykel med komfort som inte bangar för att kör fort med. Det är väl vad man gör det till?
Och det passar troligtvis väldigt bra för många randonnörer som inte vill ha en "traditionell" randonneurcykel eller en renodlad racerhoj byggd för tävling.
Jo, sadelväskan är bra på 40-60 mils lopp och längre.

Canyon Endurace CF
Nä alltså, jag tror/hoppas att Enduracen är precis lika sprättig och snabb som vilken räser som helst, bara med en extremt bra komfort som även gör den väl lämpad till randonnéelopp. Och på långa sådana, i varje fall 60 mil och uppåt, vill man gärna ha en väska med ombyte och grejer. :-)

Canyon Endurace CF
DT skrev:
> Nä alltså, jag tror/hoppas att Enduracen är
> precis lika sprättig och snabb som vilken räser
> som helst, bara med en extremt bra komfort...

Dream on.

Canyon Endurace CF
Igino Cazzola skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nä alltså, jag tror/hoppas att Enduracen är
> > precis lika sprättig och snabb som vilken
> räser
> > som helst, bara med en extremt bra komfort...
>
> Dream on.

Neeeej....nu raserades bilden av Enduracern. Har du provat den?

Canyon Endurace CF
Igino Cazzola skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Nä alltså, jag tror/hoppas att Enduracen är
> > precis lika sprättig och snabb som vilken
> räser
> > som helst, bara med en extremt bra komfort...
>
> Dream on.

Utveckla gärna.

Canyon Endurace CF
DT skrev:
> Igino Cazzola skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nä alltså, jag tror/hoppas att Enduracen
> är
> > > precis lika sprättig och snabb som vilken
> > räser
> > > som helst, bara med en extremt bra komfort...
> >
> > Dream on.
>
> Utveckla gärna.

+1

Kan vara intressant att höra även andras jämförelser även om både jag och "asse" som skrivit i den här tråden verkar nöjda.
Men vi kanske bara drömmer :-)

Canyon Endurace CF
Endurancen har fått högt betyg i franska randonnétidningen 200, (namnet syftar visst på optimala antalet km per dag ;))

Och utan att egentligen ha en aning får jag känslan att den antagligen påminner en del om Synapserna vi hyrde på GC.

Snabb och bekväm.
Fast Synapsen är ju dyrare.
Edit: och lättare.

Rätta mig gärna om jag är helt fel ute.

Senast ändrad:
Canyon Endurace CF
Jag är ytterligare en mycket nöjd ägare av Endurace. Jag köpte en Ultegrautrustad blå large i somras och fick den levererad i vecka 34 tror jag det var. Hade tänkt skriva tidigare och rapportera men sen fick vi en bäbis också...

Det enda som jag blev riktigt besviken på är sadeln som inte alls var så fint färgmatchad blå som på bilderna utan helsvart/grå. Komforten upplever jag som otrolig, särskilt genom sadeln. Beträffande hur rapp och rejsig cykeln är tror jag att jag är fel person att svara. Jag har aldrig ägt en motsvarande ren kolfiberracer. Jag har haft instegsmodeller i aluminium och stål (Basso, Chesini) och kör annars en aluminiumcross med skivbromsar (Colnago WC 2.0). I jämförelse med alla dom cyklarna är såklart enduracen superkvick.

Det som jag framförallt reagerat på är hur otroligt bra rull jag har med de relativt breda (och oftast inte så stenhårt pumpade) däcken. Jag kör på original däck/hjul.

Canyon Endurace CF
pewe skrev:
> Igino Cazzola skrev:
> > DT skrev:
> > --------------------------------------------------
> > > Nä alltså, jag tror/hoppas att Enduracen är
> > > precis lika sprättig och snabb som vilken räser
> > > som helst, bara med en extremt bra komfort...
> >
> > Dream on.
>
> Neeeej....nu raserades bilden av Enduracern.
> Har du provat den?

Nej, men många liknar den vid Specialized Roubaix och den har jag provat.

Canyon Endurace CF
DT skrev:
> Om det går att vinna Paris-Roubaix på en
> Specialized Roubaix så kan den inte vara
> jättelångsam i alla fall.

Nej, den är inte jättelångsam, men jag tror inte att det finns nå'n, som med gott samvete, kan kalla den "sprättig".
OT: En av mina ramar skulle jag kunna kalla "spettig" den kanske du skulle gilla?

Canyon Endurace CF
Igino Cazzola skrev:
> pewe skrev:
> -----
> > Igino Cazzola skrev:
> >
>
> > > DT skrev:
> > >
>
> > > > Nä alltså, jag tror/hoppas att Enduracen
> är
> > > > precis lika sprättig och snabb som vilken
> räser
> > > > som helst, bara med en extremt bra
> komfort...
> > >
> > > Dream on.
> >
> > Neeeej....nu raserades bilden av Enduracern.
> > Har du provat den?
>
> Nej, men många liknar den vid Specialized Roubaix
> och den har jag provat.

Men det är ju inte riktigt samma sak.
Det finns ett antal olika modeller av Roubaix men inte så många varianter av Endurace vilket gör det lite svårare att jämföra rakt av.

Canyon Endurace CF
Med mitt halvsvajiga skjutmått mäter bakdäcket 28,5 mm ca (original däck, slang och fälg). Jag tycker också att det ser ut att vara ganska gott om plats fortfarande (2 mm på varje sida lätt = 32 mm).

Canyon Endurace CF
Nya modeller av Enduracern uppe nu. Kan dock inte se Campamodellen? Lite festligt att ramsetet endast är 1000 Sek billigare än den billigaste kompletta cykeln..https://www.canyon.com/en/roadbikes/series/endurace-cf.html

Canyon Endurace CF
magnil skrev:
> Synd att den inte kommer med Di2 :(

Det är lite märkligt faktiskt.

Canyon Endurace CF
Funderar på att slå till på en endurace. Finns det något som jag bör avskräcka mig? Låter som att de flesta är nödja med sitt köp. :)

Canyon Endurace CF
Canyon Endurace CF
Jag har 92 i grenmått och är 188 cm lång. Trivs utmärkt på min L.

Jag tycker längden på toppröret är minst lika viktigt. Jag valde sadelstolpen med setback och hamnade rätt.

Canyon Endurace CF
Jag valde storlek med utgångspunkt från en befintliga hoj som jag sitter bra på. I mitt fall en Specialized Roubaix S-works stl 54 som närmsta motsvarades av Endurace stl M.
För att få den sittställning som passar mig bäst valde jag stolpen med setback eftersom den annars blev lite "kort".

Canyon Endurace CF
Jag har innerbenslängd 83-84, 176 kort och har medium.
Om du vill ha drop på den så är kanske medium med setback stolpe rätt OK.
Hojta till om du vill provsitta även om jag tror vi bor på olika sidor av stan.

Canyon Endurace CF
Vilken Endurance har ni CF 8.0 eller 9.0?
Vad är skillnaden förutom gruppen egentligen?
Skiljer ju ett par tusingar men jag såg att 9.0 är i princip slut.

Canyon Endurace CF
Ja, hjulen som sitter på 9.0 är riktigt fina. Kostar typ 5k om man köper de löst och väger ca 1500 g om jag inte missminner mig. Det var den ena grejen som fick mig att välja Ultegracykeln. Det andra vara att cykeln med 11-delad 105-grupp inte gick att beställa när jag köpte. Den släpptes senare. Men nu har de ändrat modellprogrammet. Känns lite krångligt.

Canyon Endurace CF
Canyon Endurace testades i nr 8/2014 av tidningen Tour. Här är en del av testresultaten.
För jmf har jag tagit med testet av Rose Team CGF och Team GF.
Ram                        Vikt          Stab.   Stab.     Vevparti-  Komfort   Komfort
                         ram/gaffel       ram     gaffel     styvhet    ram      gaffel
                           gram           Nm/°     N/mm       N/mm      N/mm      N/mm
                                         (   högre  =  bättre   )     ( lägre = bättre )
Canyon Endurace            936/358        105      53         71        123        74
Canyon Endurace -15        966/372        105      57         73        117        77
Rose Team CGF             1210/292        110      54         76        118        50
Rose Team CGF   -15       1092/316        104      51         68        119        53
Rose Team GF              1544/351        109      59         69        118        70

Specialized Venge         1147/387         92      43         53        481       123
Spec. Tarmac Comp -15     1412/445        112      46         62        156       119
S-Works Roubaix SL4       1025/448        110      48         66        107       117
Spec. Roub. SL4 Comp -15  1348/523        119      51         71        117        89

Obs:
Tyska betyg: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg. Läs mer om hur Tour gör sina tester här.

Tours tester innehåller mycket mer än det jag har skrivit ovan, så varför inte köpa det och läsa hela testet själv?
Testet, av Canyon Endurace, finns inte på hemsidan, ännu, men i den digitala e-tidningen, här.
Testet av Rose Team CGF finns här, Rose Team GF testades i 3/2014 här finns det.

Redigerat
Pga påståendet att Specialized Venge skulle vara en styv ram, eller åtminstone styvare än Specialized Roubaix, har jag även lagt till dem i tabellen ovan. Testet av Venge finns här och testet av Roubaix finns här.
Redigerat 2: La till testen av 2015-cyklarna från testet i Tour 4/2014 av 12 "komfortcyklar" mot 12 "tävlingscyklar".

/Håkan

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp