Canyon Endurance eller Ultimate

Hallå!

Är på väg att klicka hem en Canyon, men har ett dilemma: Vet inte vad jag vill ha eller behöver. Valet står mellan en Endurance CF 7 AXS och en Ultimate CF SL 7 AXS.

Någon som har testat båda modellerna och kan ge input. Vet grovt skillnaderna mellan cyklarna men vill gärna ha lite åsikter å.

Geometrin skiljer sig rejält. Ultimate är extremt lång (lång reach) och låg (låg stack) jämfört med de flesta andra cyklar. Endurace är mer lagom, om lite mer åt komforthållet. Vad du föredrar berör på hur du vill sitta på cykeln, som är svårt att avgöra om man inte har erfarenheter. En Endurace är för hög för mig, Ultimate skulle passa mig bra, men då tycker jag om att har styret mycket lägre än sadeln .Om du inte har erfarenheter tror jag att Endurace är säkrare valet, men det är bättre att prova några cyklar med annorlunda geometri.

Annars är skillnader riktigt små. Endurace tar max 35 mm däck, Ultimate max 33 mm.

Senast ändrad:
Min högst personliga åsikt är att den lilla hastighet du vinner som icke-professionell användare på en cykel med en aggressiv geometri inte är värd den eventuella förlusten av komfort.

Med det sagt behöver inte en mer aggresiv cykel vara okomfortabel, men en mer upprätt geometri get rent mekaniskt mindre belastning på rygg och skuldror.

En mer upprätt geometri kan också göra dig snabbare, genom att du med glatt humör kan trycka ut kraften ur benen ner ut i hjulen. Än om du sitter och stånkar och har ont i en för framåtlutad sittställning.

En mer komfortabel cykel gör att du sannolikt kommer spendera mer tid i sadeln och njuta av din cykling. Sedan vilken cykel som är komfortabel för dig utan att prova är ju mer eller mindre omöjligt att utröna. Men högst sannolikt är en väldigt aggressiv geometri inget för de flesta amatörer, varken för fart eller nöje.

Senast ändrad:
Var i fredags i Koblenz och provcyklade Endurace och blev såld. Så jäkla skön. Tur den inte finns i lager i den färg och storlek jag vill ha så jag kan se mer förnuftigt på saken…

Om du redan har en racer skulle jag jämföra geometrin på den cykeln och de två du funderar på.

Är du nöjd med nuvarande geometri ochven av de tilltänkta alternativen ligger nära borde valet vara lätt.

Om du inte är nöjd med nuvarande får du fundera på vad du skulle vilja ha annorlunda och försöka indexen någon av de två kan vara ett rimligt alternativ.

Bumpar tråden lite:
Hur står sig en Canyon Endurace CF7 idag? Modellen utan skivbromsar som såldes runt 2017-2019 (Shimano 105, 7.7 kg)

Hur menar du?

En Canyon lvgcykel från 2017-2019 är fortfarande en riktigt bra cykel. De två enda signifikanta saker som har hänt på sedan dess en skivbromsar och vajer genom styrhuvudet. Om man tycker det är positivt eller negativt är personligt.

Om cykeln själva är bra berör på skicket.

Hur menar du?

En Canyon lvgcykel från 2017-2019 är fortfarande en riktigt bra cykel. De två enda signifikanta saker som har hänt på sedan dess en skivbromsar och vajer genom styrhuvudet. Om man tycker det är positivt eller negativt är personligt.

Om cykeln själva är bra berör på skicket.
Härligt, har inte cyklat på ett tag så blev nyfiken på om den fortfarande duger :)

Cykeln borde duga alldeles utmärkt om den är hel och felfri i övrigt samt passar din kropp (ramgeometri, mm).

"Endurance"-delarna, dvs. lösningar för vibrationsdämpning, har vidareutvecklats en del sedan 2017. Gissar att det går att byta ut/uppgradera vissa delar efteråt, t.ex. sadelstolpen.

Tillbaka
Topp