Canyon Grail – från 700c till hur breda 650B?

dogday

Aktiv medlem
Har ett tag funderat väldigt löst på om det vore roligt att utrusta min Grail (AL) med MTB-artade däck för att månklara nätter göra den något mer monsterlik. Gränsen för 700c-däck ligger enligt Canyon (och jag är benägen att hålla med) på 42 mm, varför jag undrar vilka bredder 650B-hjul skulle erbjuda. Mina googlingar har inte gett mer info än att de mindre storlekarna av Grail kommer med 650B. Så, innan jag mäter rätt, räknar skakigt och möjligen en dålig affär undrar jag om det är någon som testat eller kan peka på bra information?

dogday sa:
Har ett tag funderat väldigt löst på om det vore roligt att utrusta min Grail (AL) med MTB-artade däck för att månklara nätter göra den något mer monsterlik. Gränsen för 700c-däck ligger enligt Canyon (och jag är benägen att hålla med) på 42 mm, varför jag undrar vilka bredder 650B-hjul skulle erbjuda. Mina googlingar har inte gett mer info än att de mindre storlekarna av Grail kommer med 650B. Så, innan jag mäter rätt, räknar skakigt och möjligen en dålig affär undrar jag om det är någon som testat eller kan peka på bra information?

Enklast är väl att ta fram tumstocken och mäta ca 2cm längre ut på stagen och se hur mycket mer utrymme det ger, men en grov gissning är att ett par 48mm kanske går dit, värt att tänka på är att om du går upp mycket i bredd så blir ju däcket högre och hamnar kanske inte fullt 2cm närmare navet. Men borde funka som indikation.

Nej, det har inte blivit av. Efter att ha räknat på det verkade som att det skulle bli lite lågt, så jag avstod. Sen såg jag i annan tråd att Blekinge Bad Ass kör 650B på kolfiber-Grail så frågade honom hur han upplevde det. Så här sa han då:

"Jag har kört wtb byway 47 och wtb venture 47 på hunt's sport adventure fälgar.
Fram är det gott om plats i gaffeln men det är trängre bak mellan kedjestagen. För riktigt leriga förhållanden så skulle jag rekommendera ett smalare däck bak. Alternativt en fälg som är smalare så däcket bygger mindre i bredd. Dock så har jag ingen aning om vad som ryms i AL-ramen. Visst ger 650b nån cm sämre markfrigång men inget jag stört mig på eller haft problem med. Min personliga åsikt är att grailen gör sig bäst med ett par lätta 700 kolfiberhjul och däcksbredd runt 40-43mm. Då flyger man fram."

Efter det svaret tappade jag peppen lite, då jag vill köra grova däck och absolut minst 47 mm breda. Sport adventure-fälgarna är dock som sagt breda med i25 jämfört med tex Hunt 4 season gravel som ligger på i20, så kanske omprövar peppen nån gång framåt.

Tillbaka
Topp