Canyon Grizl

Canyon Grizl
Nog för att det är vinter nu, så det är inte samma förhållanden som på sommaren, men hur upplever du utväxlingen?

Än har jag inget att klaga på tycker även stegen på den 12växlade kassetten är helt ok å inte är för stora!
Men lite rädd jag kommer behöva pyttelite högre utväxling till sommarn när det blir lite mer fortåka med gubbgänget men det kanske räcker med att byta ut 40 klingan fram till en 42?

Canyon Grizl
Än har jag inget att klaga på tycker även stegen på den 12växlade kassetten är helt ok å inte är för stora!
Men lite rädd jag kommer behöva pyttelite högre utväxling till sommarn när det blir lite mer fortåka med gubbgänget men det kanske räcker med att byta ut 40 klingan fram till en 42?
Skärmavbild 2022-01-26 kl. 15.37.42.png

Här har du skillnaden mellan 40t och 42t fram. Hastigheten med en kadens på 85 RPM.

Canyon Grizl
Hur upplever du storleken, vilken valde du? Jag är 182 och tittar på Medium

Canyon Grizl
40t fungerar ypperligt för mig på cx-tävling.

För övrigt brukar canyon vara rätt stora i storleken. Jag på 185cm har en medium och en large. Large är för stor.

Canyon Grizl
Inte svar på frågen, men notera att gaffelröret (head tube) är oversize 1 1/4", dvs 1 1/8" styrstammar från lådan hemma passar inte på grizl (iaf m stel gaffel)
Det är därför som jag är lite fundersam. Har inga sådana hemma och det finns inte så många att köpa heller.
Om möjligheten finns från Canyon, så tänker jag utnyttja den om inte originalstammen känns rätt.

Canyon Grizl
Vad snällt av Canyon att sälja fler saker till mig! Låter nästan som en affärsidé.
Haha, så tänkte jag när jag köpte min första MTB och Canyon undrade om jag ville köpa till Växelöra. Visste inte riktigt vad det var då och tänkte bara att de lurar på mig något här man inte behöver ? men det märkte jag ju några krascher senare att det kunde vara bra att ha ?

Canyon Grizl
Det verkar vara konstigt hos Canyon. Officiellt skriver dom ingenting. Har själva inte köpt Canyon över nätet, men har hört och läst att man kan byta stam och styre(bredde) gratis i första månad om man frågar. Vet inte om policyn har ändrats nu supports har flytts till Finland.

Canyon Grizl
Det verkar vara konstigt hos Canyon. Officiellt skriver dom ingenting. Har själva inte köpt Canyon över nätet, men har hört och läst att man kan byta stam och styre(bredde) gratis i första månad om man frågar. Vet inte om policyn har ändrats nu supports har flytts till Finland.
Flytt till Finland är ett plus i mina böcker ;)

Canyon Grizl
Egentligen så skulle man ha en stambytartråd (styrstam) här.
Man skriver vilka längder som man har att erbjuda och vilken längd som man vill ha.
Inga pengar skall läggas mellan och frakten får man betala själv.
Kravet att styrstammen som man byter bort skall vara fullt funktionsduglig och om man lurar någon så får man skampålen.

Canyon Grizl
Egentligen så skulle man ha en stambytartråd (styrstam) här.
Man skriver vilka längder som man har att erbjuda och vilken längd som man vill ha.
Inga pengar skall läggas mellan och frakten får man betala själv.
Kravet att styrstammen som man byter bort skall vara fullt funktionsduglig och om man lurar någon så får man skampålen.

Måste hela familjen flytta bort när man har en stam uppe i tråden?

Canyon Grizl
Var ute i fredags med min Grizl .... började på asfalt men hamnade på grusväg som sen blev skogsstig...blev totalt över 5mil......den "rosa faran" klarar ju allt :)
Känns som jag inte behöver skaffa dubbdäck nu väntar nog tills nästa vinter....har ju Duden som jag tycker klarar både snö å is med den äran.
Fundera dock på att klicka hem ett par Schwalbe Thunder Burt 29 x 2.1"
IMGP0776.JPG

Senast ändrad:
Canyon Grizl
Var ute i fredags med min Grizl .... började på asfalt men hamnade på grusväg som sen blev skogsstig...blev totalt över 5mil......den "rosa faran" klarar ju allt :)
Känns som jag inte behöver skaffa dubbdäck nu väntar nog tills nästa vinter....har ju Duden som jag tycker klarar både snö å is med den äran.
Fundera dock på att klicka hem ett par Schwalbe Thunder Burt 29 x 2.1"Visa bilaga 536296
Vad tycker du om originaldäcken? Vad vill du ha ut av ett byte till TB 2.1, ännu mer komfort?

Canyon Grizl
Någon som vet vilken stel gaffel som passar till grizl cf 8, vill gärna byta ut dämpgaffeln emellanåt då den inte har någon låsning. Frågade Canyon om man kunde köpa den stela gaffeln som finns på grizl löst och fick svaret nej...

Canyon Grizl
Någon som vet vilken stel gaffel som passar till grizl cf 8, vill gärna byta ut dämpgaffeln emellanåt då den inte har någon låsning. Frågade Canyon om man kunde köpa den stela gaffeln som finns på grizl löst och fick svaret nej...
Är det 1 1/8” för styrstammen på den dämpade gaffeln? I sådana fall så går det att köpa någon lämplig med rätt Axle to Crown-mått.

Canyon Grizl
Min Grizl får börja sitt liv som vinterpendlare :-)

Gillade fästena från Canyons skärmar, men inte täckningen över bakhjulet. Löste det genom att kombinera ihop ett par SKS Bluemels 53mm (mattsvart) med Canyons originalfästen. Passar perfekt till vinterhjulen (Suomi Routa W248 42mm) och ok till originalhjulen - men över 45mm blir nog tight:

20220131_103541.JPG
Har förövrigt en Canyon original styrstam över. En sådan här: Canyon V13 styrstam 80 mm

Tillbaka
Topp