Canyon Nerve Am/Es

Canyon Nerve Am/Es
Det blir väl mycket Canyon propaganda just nu men själv kör jag en Es 6.0 och den är super. Den har fått oförskämt bra betyg i test och funkar som jag upplever det både uppför och nedför. Ett byte av styrstam och ett nytt riserstyre gjorde körställningen riktigt skön.

En bra allround hoj helt enkelt om man inte är utpräglat inriktad åt något särskilt håll.

Det finns en del skrivet om denna modell så sök runt bland trådarna.

/Jonas

Canyon Nerve Am/Es
Rören är tunna som colaburkar (i var fall på tidigare modeller) så de bucklar lätt. Finns en hel del trådar på düska MTB-forum där folk fått inbucklade ramar när styret slagit emot röret t.ex. om de vurpat. (Ville bara balanserad hyllningarna lite)

I övrigt fina hojar med vettig spec.

Canyon Nerve Am/Es
Okej tunna rör. Har cyklat hardtail lite mer en ett år. Och jag tycker det blir roligare och roligare nerför, men är sugen på något som gör det lite bekvämare, typ som fullgung, cyklar en hel del runt i härjdedalsfjällen, (mest stig med mkt sten) Och där har inte min cykel riktigt hängt med. Man vill ju kunna ösa på. Är det rätt cyklar jag är ute efter?

/Andreas

Canyon Nerve Am/Es
Andyy skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej tunna rör. Har cyklat hardtail lite mer en
> ett år. Och jag tycker det blir roligare och
> roligare nerför, men är sugen på något som
> gör det lite bekvämare, typ som fullgung, cyklar
> en hel del runt i härjdedalsfjällen, (mest stig
> med mkt sten) Och där har inte min cykel riktigt
> hängt med. Man vill ju kunna ösa på. Är det
> rätt cyklar jag är ute efter?
>
> /Andreas

Absolut. Det är helrätt cyklar och kommer funka toppen till det du tänkt cykla. Men eftersom de är rätt så lätta så är rören rätt så tunna vilket gör att de kan vara lite känsligare för just 'tryck'skador än biffigare ramar.
Bry dig inte om min kommentar, det kommer funka kanon. =)

Canyon Nerve Am/Es
Aa okej, tack :) Hur är det med köpet då? Problemfritt? Och det känns lite jobbigt att bara lägga pengarna på något man inte provat.. Någonstans i Stockholm där dessa cyklar säljes?

Canyon Nerve Am/Es
Canyon säljs enbart på postorder. Numera finns en svensk agentur i Bålsta, dock går fortfarande allt igenom Tyskland så det enda de verkar tillföra i Sverige är förvirring. Det brukar väl funka rätt smidigt men en del har haft strul.

Canyon Nerve Am/Es
Jag har en Canyon nerv ES 5.0 inköpt i september... tycker att den är den skönaste cykeln som jag någonsin kört me. Var dock en massa strul med posten (trasiga delar) men de löste sig i slutändan så jag rekomendear varm en Es cykel

Canyon Nerve Am/Es
ES 2008 motsvarar ESX 2007 och AM 2008 motsvarar ES 2007 om jag fattat det rätt. Lite lagom förvirrande.

Men den största skillnaden är väll att Es har en coildämpare fram och AM har en luft.

Tillbaka
Topp