Höjdskräck
Aktiv medlem
Canyon Neuron 2023
Lånehoj som ska till Isabike Festival om 2 veckor.Recensions exemplar eller egen?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lånehoj som ska till Isabike Festival om 2 veckor.Recensions exemplar eller egen?
NBD med obligatorisk soffbildCF8 Summit Silver i XL beställd! Kändes rätt prismässigt att ta 8:an då jag redan har ett par fina Newmen kolhjul, och att jag inte kör hårdare än att Performancenivå på dämperiet räcker gott och väl.
Hade en CF9 2019 tidigare och har under två år åkt Orbea Occam. Har känt mig lite over-biked på Occam så det här blir nog bra.
CF8:a, är det grip-dämpare på den?NBD med obligatorisk soffbild
Kort provtur genomförd. Tur att jag tog XL trots att Canyon rekommenderade L för min längd (191). L hade blivit för liten. Glad också att den faktiskt ser riktigt bra ut även i XL. Det är inte så vanligt. Oftast ser de groteska ut, och med konstiga proportioner.
Visa bilaga 621107
Visa bilaga 621108
Har bara kört den där gröna toppmodellen SL så jag kan inte säga ngt om alu-varianterna. MEN om nu CF8 o AL7 väger samma o det är finare komponenter på AL7 så är det väl en no-brainer?Velar mellan CF8, AL7 kanske AL6.
CF8 och AL7 väger samma och har samma dämpare. Snäppet finare hjul på 7:an, samt XT reglage istället för SLX. Under 4000kr upp för CF8.
AL6 väger 1 kg mer, har tristare hjul, Rythm-gaffel istället för GRIP, enklare bromsar (SRAM DB8) och enklare hjul. Ca 4000 kr ner från AL7.
Kommer rulla mestadels teknisk stigcykling i lite tempo, ni som cyklat med mig vet vad jag gillar. Har kört hardtail och helstelt i 10 år (innan det för den tiden mycket slaglängd med 150-160mm på stigarna men då även en hel del alper och utför).
Velar mellan CF8, AL7 kanske AL6.
CF8 och AL7 väger samma och har samma dämpare. Snäppet finare hjul på 7:an, samt XT reglage istället för SLX. Under 4000kr upp för CF8.
AL6 väger 1 kg mer, har tristare hjul, Rythm-gaffel istället för GRIP, enklare bromsar (SRAM DB8) och enklare hjul. Ca 4000 kr ner från AL7.
Kommer rulla mestadels teknisk stigcykling i lite tempo, ni som cyklat med mig vet vad jag gillar. Har kört hardtail och helstelt i 10 år (innan det för den tiden mycket slaglängd med 150-160mm på stigarna men då även en hel del alper och utför).
AL6 har Rhythm med GRIP.Har bara kört den där gröna toppmodellen SL så jag kan inte säga ngt om alu-varianterna. MEN om nu CF8 o AL7 väger samma o det är finare komponenter på AL7 så är det väl en no-brainer?
Menar du FIT4-dämpare på AL6 jämfört med GRIP på AL7? GRIP är ju snäppet upp i sådana fall. DB8 tycker jag är helt ok men dämpare o hjul betyder ju ganska mkt.
Så, AL7 får det bli. You're welcome!
Bra span på hjulen där! Tänkte väl att det var Rythm GRIP på AL6:an... Toppmodellen jag testade hade faktiskt en FIT4 som enligt Canyon ska ha en mer solid lockout.AL6 har Rhythm med GRIP.
AL7 och CF8 har Performance med GRIP.
Skillnaden är lättare chassi och bättre luftfjäder på Performance.
AL7 har sämre hjul än CF8 (M1900 vs. XM1700), dessutom bara 25mm fälgbredd åtminstone bak mot 30 på XM1700. Ratchet LN 18T vs. ”vanlig ratchet” 36T.
Annars är det väl XT-växelreglaget som sticker ut till AL7:s fördel.
Sedan har vi det rent estetiska där CF vinner matchen alla dagar i veckan.
Jag valde CF8 och känner mig nöjd med det beslutet. Har dock uppdaterat växelreglaget till XT.
Det är väl ändå finare hjul på CF8 än på AL7?Velar mellan CF8, AL7 kanske AL6.
Det är väl ändå finare hjul på CF8 än på AL7?
Snygg! Canyon har en liten schysst multitoolväska till ramen om du vill att den ska se ännu snyggare ut. ? Bara ett tips alltså, den ser snygg ut oavsett.Visa bilaga 632203
En AL7 (neuron 7)i storlek XL, forest green.
Stod mellan denna och MB31, men denna kändes roligare och mer som en allrounder. Provcyklat MB31 och den skäms verkligen inte för sig. Bakdämparen hade dock mer att önska på den.
Inte hunnit cykla så mycket på den än.
Är också inbiten hardtailare från början, så denna är lite som att börja cykla på nytt.
Bytt stam och styre efter bilden, då jag vill komma upp lite.
Droppern inte i topp, då jag är 184cm, men mer överkropp än ben. Får bli kortare dropper framöver.
Har en sån väska liggandes. Inte monterad än. Behöver dock lite mer än standard pga diabetes och diverse tilltugg.Snygg! Canyon har en liten schysst multitoolväska till ramen om du vill att den ska se ännu snyggare ut. ? Bara ett tips alltså, den ser snygg ut oavsett.
Edit: Varför valde du XL? L hade väl passat bättre?
Bytt stam och styre efter bilden, då jag vill komma upp lite.
Droppern inte i topp, då jag är 184cm, men mer överkropp än ben. Får bli kortare dropper framöver.
Beroende på modell, men troligen ja.Dropper är en Brand-X. Om jag inte minns fel kan man shimsa den med buntband.
Det är väl ändå finare hjul på CF8 än på AL7?
Antog bara att högre siffra var bättre. Men det var kanske fel.
CF8 har DT Swiss XM 1700 med 30 mm innermått
AL7 har DT Swiss M1900 specade som "25 mm breda".
Kanske är M1900 lättare? Hittar inte riktigt var de tar igen den tyngre ramen på AL7.
Enkla lösningen är ju att köpa CF9. Men då börjar det svida lite väl mycket i plånboken.
Är inte superkänslig för antal PoE - tycker att mina hope-nav med 36 (tror jag?) fungerar i princip lika bra som Chris King-naven med 72 punkter som jag har på en annan cykel.
Står iridium dropper. Kanske samma, med olika namn?Dropper är en Brand-X. Om jag inte minns fel kan man shimsa den med buntband.
Står iridium dropper. Kanske samma, med olika namn?
Shimsa hur?
Många tillverkare sätter egen namn på Brand-X stolpar.
Siffran hos DT Swiss står för vikten i gram per set om jag inte minns fel.Antog bara att högre siffra var bättre. Men det var kanske fel.
CF8 har DT Swiss XM 1700 med 30 mm innermått
AL7 har DT Swiss M1900 specade som "25 mm breda".
Kanske är M1900 lättare? Hittar inte riktigt var de tar igen den tyngre ramen på AL7.
Siffran hos DT Swiss står för vikten i gram per set om jag inte minns fel.
Sen undrar jag om det verkligen är 25mm bredd eller om Canyon skrivit fel i specsen, vad jag sett så tillverkar DT bar M1900 i 30mm bredd, och de jag har på min Canyon Stoic är defekt 30mm.
Ja, verkar inte vara en särskilt exakt modellbeteckning men det funkar, dom ville väl inte kalla modellen XM1748 ?Hos DT är lägre siffran bättre/dyrare. Siffran verkar vara vikten, men kan visa mer än 100 gram fel.
Ser nu också att DT Swiss bara visar M1900 i 30 mm på websidan. Så äntligen skriver Canyon fel eller så har dom en special tillverkad modell.
XM1700 väger 1887g paret.Hos DT är lägre siffran bättre/dyrare. Siffran verkar vara vikten, men kan visa mer än 100 gram fel.
Ser nu också att DT Swiss bara visar M1900 i 30 mm på websidan. Så äntligen skriver Canyon fel eller så har dom en special tillverkad modell.
G5 har den smarta detaljen att du kan justera den i höjd 25mm nedåt med 5mm:s intervaller genom att lossa muttern och vrida övre bussningen i olika lägen för att justera höjden. Dessutom kan du justera trycket i den med vanlig dämparpump.Om Canyons egna märke Iridium = Brand-X / Trans-X, vad är då G5 för dropper? Kan ju kolla upp själv men tänkte om ngn vet på rak arm.
1748 per set står det här. Gissar det är 27,5 och det är där namnet är taget ifrån.XM1700 väger 1887g paret. Visa bilaga 632361
Ja, det stämmer faktiskt! Fasen vad jag glömmer snabbt.G5 har den smarta detaljen att du kan justera den i höjd 25mm nedåt med 5mm:s intervaller genom att lossa muttern och vrida övre bussningen i olika lägen för att justera höjden. Dessutom kan du justera trycket i den med vanlig dämparpump.
1748 per set står det här. Gissar det är 27,5 och det är där namnet är taget ifrån.
Visa bilaga 632365
Inte omöjligt alls faktiskt ?Skulle inte förvåna mig om de där namnen har hängt med sedan 26-tumstiden…
Skulle inte förvåna mig om de där namnen har hängt med sedan 26-tumstiden…
Ja, verkar inte vara en särskilt exakt modellbeteckning men det funkar, dom ville väl inte kalla modellen XM1748 ?
Tror det är ett felskriv, kollar man ”höjdpunkterna” bland komponenterna så skriver dom 30mm där.
Visa bilaga 632256
CF7? Menar du CF8 eller AL7?Funderade på samma sak.
Lutar mot en CF7 idag. Gillar Spectral 125 också men den är nog overkill för min cykling om jag är realistisk.
CF8 förstås. Nu har jag klickat på köp. Lite ovant att köpa komplett cykel, senast jag gjorde det var nog 2011, en Commencal Meta som jag sålde direkt efter att jag cyklat Trans Provence samma år. Det var ingen favorit.
Kona Explosif -1992, Trek 8000 -2001 och en Scott-CX 2004 är nog de enda kompletta cyklar jag köpt förutom den förresten.