Canyon_Sverige sa:
Hej alla, det här är ingen total recall utan gäller endast den amerikanska marknaden. Det är nämligen så att problemen som uppkommit med kedjestagen gäller den första batchen av ramleveranser från fabrik och av dessa ramar levererades lejonparten till den amerikanska marknaden. Berörda kunder i övriga marknader har kontaktats och ombetts kontrollera sina ramar och, när så behövts, har kedjestagen bytts ut. Vad vi känner är nu alla svenska fall lösta.
Jag har kontaktats, kontaktades långt innan återkallningen blev känd så jag antar att jag tillhör en av dom på "övriga marknader", beställde min 2018 års Spectral direkt när den lanseras så...ja, antar att jag har en av dom felaktiga kedjestagen på min cykel då?
Det inger inte så högt förtroende, speciellt inte när man inte får byta ut kedjestaget innan den gått sönder, så Canyon vill alltså att man skall riskera en olycka innan man får sitt utbytt? Visst, verkar inte hänt någon personskada än men vem vet.
Har bara kört XC & lätt trail under 2018 & tänkte börja köra där cykeln hör hemma i år, mycket högre belastning på hojen än vad jag belastade den med under 2018 (men självklart under vad Canyon säger att hojen klarar), men som sagt, när man kastar sig ut i backarna skall man då hela tiden köra med oro att kedjestaget kollapsar med katastrofal påföljd? Lixom, kommer knappt våga ha roligt när man vet att man har en cykel med en defekt kritisk komponent?
Så, Canyon byter inte ut produkter som dom vet är defekta innan dom faktiskt gått sönder?