Canyon recall

Canyon recall
"The United States Consumer Product Safety Commision has recalled" inleds artikeln med, tror inte att den myndigheten har något med den Svenska marknaden att göra så du får nog ställa dig i Canyons långa garantikö.

Canyon recall
Undrar om det kommer att bli en kedjereaktion som leder till att det blir recalls även i europa. Det kräver väl visserligen att folk blir tillräckligt sura på att amerikanarna får sina grejer utbytta.

Canyon recall
Hur fasen kan man som ingenjör på Canyon INTE lösa spruckna ram problematiken på de efterkommande modellerna? Det har ju spruckit ramar sedan dag 1 hos Canyon. Var själv helt övertygad att man adresserat detta monsterargument för att inte köpa Canyon......

Snacka om att skjuta sig i foten som företag.

Canyon recall
Jag frågar mig om antalet havererade ramar beror på att cyklarna är särskilt uselt konstruerade/tillverkade, att det finns väldigt många exemplar (så att även en liten andel blir väldigt många) eller en kombination...?

Canyon recall
Singular sa:
Jag frågar mig om antalet havererade ramar beror på att cyklarna är särskilt uselt konstruerade/tillverkade, att det finns väldigt många exemplar (så att även en liten andel blir väldigt många) eller en kombination...?

Nog för att man tillverkar många. Men det gör ju många andra tillverkare med.

Canyon recall
Singular sa:

Alltså Canyon har inte funnits särskilt länge på marknaden. Tänk på alla hojar som Spech, Trek, Giant och Scott pumpat ut i typ hur många år som helst. Där pratar vi volymer....

Canyon recall
Kommer ihåg när amerikanerna hyllade canyon för att dom skulle börja sälja ramar i usa, tog inte lång tid innan det vände.
Men vad gör vell en sprucken ram när dom är så billiga.

Canyon recall
Som jag sagt tidigare så har alla tillverkare vars volymer stiger kraftigt haft detta problem med recalls. Även intressant att jämföra denna tråd med tex Öhlins recall. Ganska stor skillnad på tråkig ton i tråden :-)

Canyon recall
Jilster sa:
Som jag sagt tidigare så har alla tillverkare vars volymer stiger kraftigt haft detta problem med recalls. Även intressant att jämföra denna tråd med tex Öhlins recall. Ganska stor skillnad på tråkig ton i tråden :-)

Öhlins är/var ju förbannat intressant - gick från graalprodukt till referensskämt på ett par månader...

Canyon recall
Enduro Fredrik sa:
Vernersson sa:
"The United States Consumer Product Safety Commision has recalled" inleds artikeln med, tror inte att den myndigheten har något med den Svenska marknaden att göra så du får nog ställa dig i Canyons långa garantikö.

Min ram är en M53 så jag hoppas att jag får gå före ?

Även i den här tråden spelar det ingen roll om din cykel spricker eller inte. Känns det inte konstigt att försöka försvara sitt märke såpass?

Såg även att någon i amerikat fick vänta i 3 månader på att få allt klart med ny cykel på sin spräcktral...

Canyon recall
Singular sa:
Jilster sa:

Öhlins är/var ju förbannat intressant - gick från graalprodukt till referensskämt på ett par månader...
Mest bland de som aldrig ägt deras produkter.
Som jämförelse så återkallade ju Fox en hel hög bakdämpare för inte så länge sedan. Ännu värre är väl att Rockshox INTE återkallat sina bakdämpare som säckar ihop när luften smiter över till fel ställen.

Canyon recall
NickPick sa:
Enduro Fredrik sa:
Vernersson sa:

Min ram är en M53 så jag hoppas att jag får gå före ?

Även i den här tråden spelar det ingen roll om din cykel spricker eller inte. Känns det inte konstigt att försöka försvara sitt märke såpass?

Såg även att någon i amerikat fick vänta i 3 månader på att få allt klart med ny cykel på sin spräcktral...
Och nån annan fick det fixat på 7 dagar (inkl frakt CA-NY tur och retur)...

Canyon recall
Jilster sa:

Fast skillnaden är väll att canyon gör en ram, problem med sprickor i kedjestag, 4 år senare, ny modell som ersätter gamla, sprickor i kedjestag. Om Öhlins har en gaffel med allvarligt fel, 3 år senare släpper en ersättare och den har exakt samma problem så skulle även den ifrågasatts. Sen har väll ändå Öhlins en tråd här om sin recal som inte är såååå snäll ?

Canyon recall
Jensen sa:
Jilster sa:

Fast skillnaden är väll att canyon gör en ram, problem med sprickor i kedjestag, 4 år senare, ny modell som ersätter gamla, sprickor i kedjestag. Om Öhlins har en gaffel med allvarligt fel, 3 år senare släpper en ersättare och den har exakt samma problem så skulle även den ifrågasatts. Sen har väll ändå Öhlins en tråd här om sin recal som inte är såååå snäll ?

Mycket enklare att hugga på svenska prylar verkar det som.

Canyon recall
marr sa:
Jensen sa:
Jilster sa:

Mycket enklare att hugga på svenska prylar verkar det som.

Jag tror snarare att det har med prissättning och förväntad premiumnivå att göra snarare än nationalitet.

Canyon recall
Nej snarare så att om något är högt prissatt och framställs som en premiumprodukt så blir det mer tacksamt att peka finger när problemen visar sig, än om något är lågt prissatt och oftast inte ses som en premiumprodukt utan snarare en bread'n butter-grej.

Canyon recall
Hej alla, det här är ingen total recall utan gäller endast den amerikanska marknaden. Det är nämligen så att problemen som uppkommit med kedjestagen gäller den första batchen av ramleveranser från fabrik och av dessa ramar levererades lejonparten till den amerikanska marknaden. Berörda kunder i övriga marknader har kontaktats och ombetts kontrollera sina ramar och, när så behövts, har kedjestagen bytts ut. Vad vi känner är nu alla svenska fall lösta.

Canyon recall
Luthman Photography sa:
Nej snarare så att om något är högt prissatt och framställs som en premiumprodukt så blir det mer tacksamt att peka finger när problemen visar sig, än om något är lågt prissatt och oftast inte ses som en premiumprodukt utan snarare en bread'n butter-grej.

Visst framställs de som premium vilket väl mest handlar om att de rider på deras arv från andra sportgrenar men högt prissatt är det väl faktiskt inte?

Canyon recall
Jag har precis hittat en spricka på min Spectral som jag fick levererad i juni. Jag vet inte om det räknas som första batchen men jag har inte kontaktats av Canyon i alla fall. Har mejlat dem och väntar på svar....

Canyon recall
Thesnake sa:
Jag har precis hittat en spricka på min Spectral som jag fick levererad i juni. Jag vet inte om det räknas som första batchen men jag har inte kontaktats av Canyon i alla fall. Har mejlat dem och väntar på svar....

Du får nog kontakta canyon. I USA är dom lite rädd för law suits.

Canyon recall
NickPick sa:
Thesnake sa:

Du får nog kontakta canyon. I USA är dom lite rädd för law suits.

Fast samtidigt så skriver ju canyon Sverige här ovan att berörda är kontaktade. Tydligen inte alla ?

Canyon recall
Är inte felet att det ska vara för lätt? De ligger på gränsen hela tiden med vikten? Överoptimerat så att säga.
Spelar verkligen ett par hekto stor roll på en hel hoj, om vi gissar att det räcker.
Säg 100 gram extra på svingen, skulle det göra stor skillnad?

Illa att det fortsätter, år efter år.

Canyon recall
Det är ju troligtvis nån i designteamet som borde flytta på sig, efter flera generationer av fel.
Commencal kör ju tex på att överbygga, medans andra optimerar som Giant :). Använder man dessutom erfarenheter från tidigare år är det ju rimligt att det ska kunna bli bättre men fortfarande inte gå sönder. Trance är väl uppe i sjätte generationen typ (höftat).
Kan vara så att snubben på Canyon är mer van med stål än alu haha. Sjukt dåligt är det i alla fall, borde införa bättre teststandard på fs ramar. En pajad ram är ju ofta en pajad resa eller semester.

Canyon recall
Jilster sa:
Hur fasen kan man som ingenjör på Canyon INTE lösa spruckna ram problematiken på de efterkommande modellerna? Det har ju spruckit ramar sedan dag 1 hos Canyon. Var själv helt övertygad att man adresserat detta monsterargument för att inte köpa Canyon......

Snacka om att skjuta sig i foten som företag.

Fast då vore det ju inte en spräckt-Al, dom får byta namn på modellen snart. Den verkar dock sälja stort trots att man kunde tro det motsatta givet ryktet.

Dom är lätta vilket är en stor anledning till att dom säljer bra, vilket väl en stor anledning till att dom spricker vad det verkar relativt ofta. Så det finns väl inte så mycket incitament att överbygga bort ”problemet”.

Canyon recall
Med tanke på att de flesta av årets modell verkar spricka i svetsfogen så tror jag det snarare beror på att det är dåligt svetsat än att det är för klent dimensionerat. Jag har inte cyklat jättemycket på min cykel än. Så det känns som att början på sprickan uppståt vid tillverkningen.

Canyon recall
Jahapp, då var det min tur att åka dit på spricka i kedjestaget på min Spectral CF 8.0 2018. Har varit i kontakt med Canyon och skickat in bilder och så men ännu inte fått något besked på hur och när detta åtgärdas. Någon annan drabbad som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Canyon recall
Det förvånar mig att Canyon fortfarande inte kan dimensionera sina kedjestag rätt. Ända sedan föregångarna Nerve AM kom så har dom (Nerve/Spectral) ju spruckit eller gått av där. Nyaste Spectralen är ju uppbiffad typ överallt, borde dom inte kunnat biffa upp just den tidigare svaga punkten ännu mer? Nåja.

Canyon recall
FranzJaeger sa:
Jahapp, då var det min tur att åka dit på spricka i kedjestaget på min Spectral CF 8.0 2018. Har varit i kontakt med Canyon och skickat in bilder och så men ännu inte fått något besked på hur och när detta åtgärdas. Någon annan drabbad som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Trist! Hur gick det till? eller upptäckte du det i efterhand?

Canyon recall
FranzJaeger sa:

Kolla Canyon spectral owners på FB...

Canyon recall
Canyon_Sverige sa:
Hej alla, det här är ingen total recall utan gäller endast den amerikanska marknaden. Det är nämligen så att problemen som uppkommit med kedjestagen gäller den första batchen av ramleveranser från fabrik och av dessa ramar levererades lejonparten till den amerikanska marknaden. Berörda kunder i övriga marknader har kontaktats och ombetts kontrollera sina ramar och, när så behövts, har kedjestagen bytts ut. Vad vi känner är nu alla svenska fall lösta.
Jag har kontaktats, kontaktades långt innan återkallningen blev känd så jag antar att jag tillhör en av dom på "övriga marknader", beställde min 2018 års Spectral direkt när den lanseras så...ja, antar att jag har en av dom felaktiga kedjestagen på min cykel då?

Det inger inte så högt förtroende, speciellt inte när man inte får byta ut kedjestaget innan den gått sönder, så Canyon vill alltså att man skall riskera en olycka innan man får sitt utbytt? Visst, verkar inte hänt någon personskada än men vem vet.

Har bara kört XC & lätt trail under 2018 & tänkte börja köra där cykeln hör hemma i år, mycket högre belastning på hojen än vad jag belastade den med under 2018 (men självklart under vad Canyon säger att hojen klarar), men som sagt, när man kastar sig ut i backarna skall man då hela tiden köra med oro att kedjestaget kollapsar med katastrofal påföljd? Lixom, kommer knappt våga ha roligt när man vet att man har en cykel med en defekt kritisk komponent?

Så, Canyon byter inte ut produkter som dom vet är defekta innan dom faktiskt gått sönder?

Canyon recall
Tror inte du behöver vara orolig för att skada dig! Ta reda på var brottet brukar uppstå och kasta ett öga efter en spricka emellanåt.

Men för all del, ligg på dem om du vill ha en ny baktriangel (som om den kommer hålla ändå, ehehevjgh (jagärjättetröttochvillgåhemfrånjobbetnu))

Canyon recall
JesperA sa:
Canyon_Sverige sa:
Jag har kontaktats, kontaktades långt innan återkallningen blev känd så jag antar att jag tillhör en av dom på "övriga marknader", beställde min 2018 års Spectral direkt när den lanseras så...ja, antar att jag har en av dom felaktiga kedjestagen på min cykel då?

Det inger inte så högt förtroende, speciellt inte när man inte får byta ut kedjestaget innan den gått sönder, så Canyon vill alltså att man skall riskera en olycka innan man får sitt utbytt? Visst, verkar inte hänt någon personskada än men vem vet.

Har bara kört XC & lätt trail under 2018 & tänkte börja köra där cykeln hör hemma i år, mycket högre belastning på hojen än vad jag belastade den med under 2018 (men självklart under vad Canyon säger att hojen klarar), men som sagt, när man kastar sig ut i backarna skall man då hela tiden köra med oro att kedjestaget kollapsar med katastrofal påföljd? Lixom, kommer knappt våga ha roligt när man vet att man har en cykel med en defekt kritisk komponent?

Så, Canyon byter inte ut produkter som dom vet är defekta innan dom faktiskt gått sönder?

Canyon jobbar precis som många andra stora företag.

Och dom vet ju inte. Det är där stora kruxet är. Att byta alla (Som du vill) skulle bli ekonomiskt ohållbart för Canyon.
Så om man hanterar det som man bör , hålla koll - åtgärda vid skada (På cykel).

Segt men inte orimligt.

Canyon recall
emmer sa:
Mini_me sa:
Canyon jobbar precis som många andra stora företag.
Nja, det finns gott om företag som bytt ut och kontaktat alla de får tag på (SRAM, Trek, BMC kom jag på utan att tänka för mycket) oavsett om det har inträffat något eller ej...

Nu har du snurrat till det...skrev jag att Canyon gör som ALLA andra företag? Nä jutde! ;)

Plus självklart får man hantera ev risker och anpassa åtgärder därefter.

Canyon recall
Jag har käckt utav kedjestag på cyklar av olika märken. Det har aldrig varit något som känts farligt på något sätt, bara känts konstigt... och tråkigt.

Tillbaka
Topp