Canyon Roadlite 7
Köpte en Canyon Roadlite 7 (ultegra)
http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=2106
bild 1 och bild 2: se hur platt framgaffeln är
bild 3: vände på sadelstoplen för att få en mer framskjuten position och bättre uppåtdrag
bild 4: hela cykeln
bild 5: har försökt att ta en rak bild för att visa positionen ner till vevpartiets centrum
BESTÄLLNING
-------------
Gjorde beställning den 29/11 och kom den 6/12. Så exakt en vecka tog det, måndag-måndag.
Betalade med visa, pengarna drogs (som det står) när de ska leverera.
Det spelar ingen roll om man går in på engelska, levereras den till sverige räknas den om med
vår moms på 25% som är lite högre än int.
Man får även ett tracking ID:
(som jag nu tog bort pga namn och adress)
MÅTT
-------
Det är en 58 ram, jag är 185cm, 90 i grenmått.
sadelspets till styrets centrum är 52cm (vänt på sadelstolpen) (27cm lång sadel)
12cm styrets centrum till gaffeln där justerskruv sitter (vågrätt)
golv till sadeln är 107cm (27cm golv-vevpartiets centrum)
golv till centrum av styret är 93,5cm
Helt klart ska man välja en storlek mindre än en större, tycker verkligen man
sitter långt tillbaka om man vänder stadelstolpen åt rätt håll. Enligt canyons mätnings
skulle jag ha en 60.
Jag hade utan problem kunnat köpt en 56:a för då kanske jag inte hade behövt vända på sadelstolpen
Avståndet till vevpartiets centrum är ändå det viktigaste måttet, särskilt om man ska köra tempo.
ÖVRIGT
--------
Har monterat ena shimanohjulet men det andra ska på senare :)
http://www.bikecyclingreviews.com/Shimano_Dura_Ace_7850_Carbon_Wheels.html
Aluminum 7005 (som är hårdare o styare än 6000 serien) känns väldigt ihålig jämfört med
min 12 år gamla Cyclepro Altron som också använde 7005.
Följde med alla papper från shimano på alla delar så det är lätt att göra justeringar
Även en bra bok från canyon om inställningar, vård...
Cykeln kom välförpackat, inte en repa, kartongen var väldigt robust.
VARFÖR MITT VAL
----------------
Att jag valde roadlite 7 var för att jag vill ha aluminium (tål mer än carbon vid vurpor etc.) o jag behövde inte Ultimat Al 9 som är precis likadan i komponenter förrutom att den har lite lite lättare ram och 200g lättare hjul. Jag har shimano o lättare ram behövs inte. Men denna är otroligt lätt. Sedan en till faktor som många inte tänker på är att ska man byta
styrstam så får man problem på ultimate Al 9 eftersom den har måtten 1 1/4 (31,8mm)
vid gaffeln. Roadliten har 1 1/8 (28,6mm) som är standard. Vid styret har dock de
båda måtten 1 1/4.
slutsats
------------------------
ja jag kommer beställa igen från canyon
vid frågor maila bergslag@gmail.com
http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=2106
bild 1 och bild 2: se hur platt framgaffeln är
bild 3: vände på sadelstoplen för att få en mer framskjuten position och bättre uppåtdrag
bild 4: hela cykeln
bild 5: har försökt att ta en rak bild för att visa positionen ner till vevpartiets centrum
BESTÄLLNING
-------------
Gjorde beställning den 29/11 och kom den 6/12. Så exakt en vecka tog det, måndag-måndag.
Betalade med visa, pengarna drogs (som det står) när de ska leverera.
Det spelar ingen roll om man går in på engelska, levereras den till sverige räknas den om med
vår moms på 25% som är lite högre än int.
Man får även ett tracking ID:
(som jag nu tog bort pga namn och adress)
MÅTT
-------
Det är en 58 ram, jag är 185cm, 90 i grenmått.
sadelspets till styrets centrum är 52cm (vänt på sadelstolpen) (27cm lång sadel)
12cm styrets centrum till gaffeln där justerskruv sitter (vågrätt)
golv till sadeln är 107cm (27cm golv-vevpartiets centrum)
golv till centrum av styret är 93,5cm
Helt klart ska man välja en storlek mindre än en större, tycker verkligen man
sitter långt tillbaka om man vänder stadelstolpen åt rätt håll. Enligt canyons mätnings
skulle jag ha en 60.
Jag hade utan problem kunnat köpt en 56:a för då kanske jag inte hade behövt vända på sadelstolpen
Avståndet till vevpartiets centrum är ändå det viktigaste måttet, särskilt om man ska köra tempo.
ÖVRIGT
--------
Har monterat ena shimanohjulet men det andra ska på senare :)
http://www.bikecyclingreviews.com/Shimano_Dura_Ace_7850_Carbon_Wheels.html
Aluminum 7005 (som är hårdare o styare än 6000 serien) känns väldigt ihålig jämfört med
min 12 år gamla Cyclepro Altron som också använde 7005.
Följde med alla papper från shimano på alla delar så det är lätt att göra justeringar
Även en bra bok från canyon om inställningar, vård...
Cykeln kom välförpackat, inte en repa, kartongen var väldigt robust.
VARFÖR MITT VAL
----------------
Att jag valde roadlite 7 var för att jag vill ha aluminium (tål mer än carbon vid vurpor etc.) o jag behövde inte Ultimat Al 9 som är precis likadan i komponenter förrutom att den har lite lite lättare ram och 200g lättare hjul. Jag har shimano o lättare ram behövs inte. Men denna är otroligt lätt. Sedan en till faktor som många inte tänker på är att ska man byta
styrstam så får man problem på ultimate Al 9 eftersom den har måtten 1 1/4 (31,8mm)
vid gaffeln. Roadliten har 1 1/8 (28,6mm) som är standard. Vid styret har dock de
båda måtten 1 1/4.
slutsats
------------------------
ja jag kommer beställa igen från canyon
vid frågor maila bergslag@gmail.com
Bilagor
Senast redigerad av en moderator: