Canyon Roadlite AL SL 7.0 - pendling?

Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Om bockstyrecykel skulle jag nog välja något med 1x för att det är modernare, enklare, snyggare, lägre vikt.
Trodde det gällde ALLA cyklar enligt dig. :)
Absolut, allt annat än 1x är historia. Precis som fälgbromsar som försvann helt för några år sedan. Tubdäcken står på tur härnäst.

Bilagor

• 1x.png
    1x.png
    650.3 KB · Besök: 125
Några tankar:

-Både Nishiki och Canyon Roadlite är gjorda för ganska smala däck. För pendling vill jag kunna köra minst 37mm breda däck (gärna större) plus skärmar.
-Själv har jag 8km till jobbet, fungerar bra med rakt styre. Med 2 mil enkel väg håller jag med de som rekommenderar bockstyre. Om inte annat för möjlighet till minskat luftmotstånd de dagar man har motvind.
-Jag tycker personligen att 34/32 skulle vara för tungt som lägsta växel för pendling. Jag har 38/42 som lägsta växel och den använder jag varje dag. 38/11 är min högsta växel och den använder jag sällan (möjligen nedför Tranebergsbron i medvind). Dvs för mig skulle 50/11,12 vara rätt onödigt. 1x med 38 fram och 11-42 bak är för mig idealiskt för pendling på cykel med rakt styre. Min racer har några högre växlar.
-Hydraliska bromsar är absolut inget must have för mig, har kört året om med V-bromsar i många år.

Sixten Fors sa:
elise sa:
Är 166 cm lång och innerben ca 76 cm. Tror du deras xs funkar då eller är den för liten?
Roadlite AL SL 7 i XS levereras med små hjul (584 mm) och det vill man inte ha.
Small levereras med riktiga hjul för vuxna (622 mm) det vill man ha.
Small har 48 cm långt sadelrör, det är inga problem.
Min dotter har 46 cm sadelrör på sin cykel och började cykla på cykeln vid ca 155 cm längd. På den tiden levererades även XS med vuxenhjul.
Small har 415 mm räckvidd (reach) och till 166 cm kroppslängd passar det då bra med 60-70 mm lång styrstam. Cykeln levereras med 80 mm styrstam, så du får köpa en ny förslagsvis 60 mm stam för 110 kr https://www.wiggle.se/brand-x-styrstam-for-mountainbike/ det tar ungefär 5 minuter att byta styrstam. Insexnyckel ingår med cykeln.

Hej igen! Tack för era svar och sorry för seg respons, jag kom just hem från Sydkorea och tar nu upp cykeljakten igen.

Sixten, efter ditt svar ovan kikar jag nu på Canyon Roadlite AL 6.0. Den nya verisionen på deras sida kostar 8100 kr, den gamla 9700 kr ungefär. Ser att det är olika modeller på växlar på dem. Är sugen på den nya 6.0 för runt 8k då det passar min budget mer. Blir den bra tror du? Är det samma resonemang iom min längd att det är storlek S jag ska köra på?

Ursäktar min okunskap. Pedaler nämnde du ett par bra. Vad för skärmar och stöd kan jag köpa till? Är det svårt att sätta på för en total newbie på cykelmeck? Inte ens fixat en punka liksom. Går det att i efterhand sätta på pakethållare om jag känner jag behöver det? Vad för någon i så fall? Vilka däck ska jag köra med, de som följer med eller köpa andra?

Jag kommer pendla ca 8-10 km enkel väg på 99% asfalt inne i Göteborg stad.

Mycket tacksam för er hjälp!

Användare Mej; klurigt med alltihop! Eftersom inte xs var så bra iom hjulstorlek och s var slutsåld så övergav jag den modellen helt. Jag vill mest köpa en bra cykel som går att sätta ihop utan problem och som är vettig med komponenterna. Känns tryggare att handla där det finns svensk support men det att många länkar till tydla sidor osv. Hur har det gått för dig?

/Elise

DanielS sa:
Några tankar:

-Både Nishiki och Canyon Roadlite är gjorda för ganska smala däck. För pendling vill jag kunna köra minst 37mm breda däck (gärna större) plus skärmar.
-Själv har jag 8km till jobbet, fungerar bra med rakt styre. Med 2 mil enkel väg håller jag med de som rekommenderar bockstyre. Om inte annat för möjlighet till minskat luftmotstånd de dagar man har motvind.
-Jag tycker personligen att 34/32 skulle vara för tungt som lägsta växel för pendling. Jag har 38/42 som lägsta växel och den använder jag varje dag. 38/11 är min högsta växel och den använder jag sällan (möjligen nedför Tranebergsbron i medvind). Dvs för mig skulle 50/11,12 vara rätt onödigt. 1x med 38 fram och 11-42 bak är för mig idealiskt för pendling på cykel med rakt styre. Min racer har några högre växlar.
-Hydraliska bromsar är absolut inget must have för mig, har kört året om med V-bromsar i många år.
Bara för att ge lite perspektiv på saker:
34/32 med 90 i kadens betyder ca 12 km/h med normal hjulstorlek. Och om man utgår från att det är några fåtal platser på pendlingsrutten som är jobbiga kanske man momentant kan tänka sig att gå ner mot 60 i kadens. Då handlar det om 8 km/h. Om man tycker detta är problematiskt är väl individuellt. Personligen skulle jag få väldig dålig användning av en så låg utväxling som 38/42 i Sverige.

GoranS sa:
Om man tycker detta är problematiskt är väl individuellt. Personligen skulle jag få väldig dålig användning av en så låg utväxling som 38/42 i Sverige.

Vilken tur då att man kan välja och anpassa detta relativt enkelt. Lägsta växeln använder jag i sista långa sega backen upp mot området där jag bor, tippar på att det går ca 10km/h. Vill inte komma hem toksvettig. Hade 38/36 som lägsta ett tag, det tyckte jag blev för tungt i samma backe. Alla är vi olika..

elise sa:
Ursäktar min okunskap. Pedaler nämnde du ett par bra. Vad för skärmar och stöd kan jag köpa till? Är det svårt att sätta på för en total newbie på cykelmeck? Inte ens fixat en punka liksom. Går det att i efterhand sätta på pakethållare om jag känner jag behöver det? Vad för någon i så fall? Vilka däck ska jag köra med, de som följer med eller köpa andra?
/Elise

Köp cykel i butik, helt oslagbart jämfört med att beställa cykel från Tyskland. Allt extrameck som krävs för att få till cykeln precis som du vill ha den gör de säkert gratis åt dig om det är en bra cykelbutik.

elise sa:
Användare Mej; klurigt med alltihop! Eftersom inte xs var så bra iom hjulstorlek och s var slutsåld så övergav jag den modellen helt. Jag vill mest köpa en bra cykel som går att sätta ihop utan problem och som är vettig med komponenterna. Känns tryggare att handla där det finns svensk support men det att många länkar till tydla sidor osv. Hur har det gått för dig?

Hej igen! Jag velade fram och tillbaka mellan olika Canyon-modeller men det slutade med att jag beställde en Nishiki Pro Air (Dam 2018) från Länna Sport för 8995:-. Det som avgjorde var mina goda minnen från en Nishiki jag haft tidigare samt det smidiga med att beställa tillbehörspaketet och få det monterat vid leverans...

Så här långt

+ Väldigt nöjd med cykeln generellt - storlek, geometri, kvickhet!
+ Däcken, 30mm, funkar fint tycker jag, även förbi alla vägarbeten i gbg.
+ Nöjd med mitt val med rakt styre, men kommer sätta på barends för att ha möjlighet att variera lite
- Ovan nämnda tillbehörspaket gjorde cykeln oväntat tung, det var kraftiga grejer... Då jag tex bara ska ha pakethållaren till att ha cykelväska på hade det varit bättre med en smidigare.
- Hade inte skadat med en växel till för de värsta uppförsbackarna, men det är inte så illa att jag kommer göra något åt det. Hoppas på att några turer till jobbet ger bättre benmuskler :)

Hoppas du blir nöjd vad du än väljer!

Tillbaka
Topp