Canyon Spectral 125

Makkeman

Ny medlem
Canyon Spectral 125
Vad tycker detta underbara forum om denna nysa pjäs i canyons arsenal?
När det gjordes en review på neuronen var väldigt många inne på att det var för old school geo och att det sög.
Nu finns där en trailbike med 125/140 fjädring som är long, low, slack.
Är detta deras ultimata stigcykel då den har fått ratingen 4 och tål EWS stigar men rapp nog för ens hemmastigar?

manneblask

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Ja, nästan perfekt skulle jag säga. Undrar bara om 64 grad gaffelvinkel inte är för flack för slingriga svenska stig.

Kolversionen har flip-chip, då kan man höja vevlagret och blir gaffelvinkel 64,5 grad, som jag tycker både är bättre!

Exakt. Men tror inte det är några problem. För mig har det dock alltid varit svårt att köpa Canyon pga Spräcktral 😛

Makkeman

Ny medlem
Canyon Spectral 125
Bara köpa, ser perfekt ut för stig 👍
måste bara lyckas övertala sambon att jag behöver CF 7 an och spara ihop till den xD
Ja, nästan perfekt skulle jag säga. Undrar bara om 64 grad gaffelvinkel inte är för flack för slingriga svenska stig.

Kolversionen har flip-chip, då kan man höja vevlagret och blir gaffelvinkel 64,5 grad, som jag tycker både är bättre!
Varför tror du den är för flak? svängradien?

jonte987

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Mm, fast med brantare HTA och flip för chainstay så man kunde byta till mullet om man ska köra utför hade varit nice

Edit. För låg att köra mullet som den är nu

Valhalla_

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Jag kör ofta min propain spindrift på stig och enda gången 64,5 graders HA är knepigt är i väldigt tekniska klättringar på o-stig..

SocialGimp

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Äldre modeller har ett rykte att gå av i kedjestagen. Men de har säkerligen designat bort den bristen numera.
Tror också det är ett seglivat rykte som numera är bortbyggt. Den stora missen dock, från Canyons sida, var väl hur de hanterade reklamationerna. Modellen som sådan är säkert skitfin men Canyon har för en lång tid svärtat ner sitt rykte genom tveksam reklamationshantering i samband med "Spectral-skandalen".

SocialGimp

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
2018 var det en hel del problem

Det var ju 4 år sedan o den nya kom väl 2021?

Minns inte riktigt men har för mig att den gamla Spectral låg i kategori 3 och enligt garanti-skriften så gällde inte garantin bl a om du hoppade med cykeln eller åkte i en bikepark. Nu tror jag Spectral ligger i kategori 4 men jag har inte koll på vad som står i garantin.

glitch

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Det var ju 4 år sedan o den nya kom väl 2021?

Minns inte riktigt men har för mig att den gamla Spectral låg i kategori 3 och enligt garanti-skriften så gällde inte garantin bl a om du hoppade med cykeln eller åkte i en bikepark. Nu tror jag Spectral ligger i kategori 4 men jag har inte koll på vad som står i garantin.
jag syftar på den som kom 2018....åren går😂

eric_s

Medlem
Canyon Spectral 125
Någon annan än jag som reagerade på att dom skriver att vevpartiet på CF7 modellen är "Sram X1 CF Eagle".
Tycker inte de ser ut som ett X1 vevparti på bilderna, samt att de verkar lite märkligt att dom slänger in kolfibervevar på deras billigaste cf variant.

Berk

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Någon annan än jag som reagerade på att dom skriver att vevpartiet på CF7 modellen är "Sram X1 CF Eagle".
Tycker inte de ser ut som ett X1 vevparti på bilderna, samt att de verkar lite märkligt att dom slänger in kolfibervevar på deras billigaste cf variant.

På bilden är det en GX alu vevparti. Vet inte om specs är fel eller om dom har byt Specs efter att bilderna har tagits.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
På senaste Spectralen ska de dessutom medvetet ha förstärkt baktriangeln för att för att få till en rejält styv bakände.
Från artikeln om Leo Malmeryd som jobbar på Canyon -
Ibland kan det dock vara frustrerande, fortsätter han, att dras med ett bagage av misstag från tidigare modeller.
– Vi vet ju att cyklarna vi gör nu håller och är bra liksom, då kan det vara lite drygt när man läser om gamla grejer i kommentarerna.

jonte987

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Vad menar du med utan förvarning? Man måste väl får vad man läser på webbsidan när man beställer? Tillverkare kan byta till andra komponenter efteråt, men då måste dom vara bättre eller dom måste kompensera.
Man får kanske/förhoppningsvis faktisk spec när man beställer. Det står ofta så i alla fall.

Jag har inte beställt så många hela cyklar men flickans Vitus kom med 76mm bcd istället för 104 tror inte jag fick någon Info om det.

SocialGimp

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
De flesta märken, inklusive de större o "finare", kan komma att levereras med andra komponenter än de man köpt. Hur det hanteras från fall till fall vet jag inte.

En Propain Spindrift som min brorson köpte kom med uppgraderade komponenter där ett styre skulle komma senare utöver det. En Trek Top Fuel som jag har nu (lånehoj visserligen) skulle kommit med RS AXS dropper men kom med en vanlig Reverb.

Fast det där med vevpartiet på Spectralen, att inte bilderna stämmer överens med spec, är nog bara ett misstag.

n3wton

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
På senaste Spectralen ska de dessutom medvetet ha förstärkt baktriangeln för att för att få till en rejält styv bakände.
Från artikeln om Leo Malmeryd som jobbar på Canyon -
Ibland kan det dock vara frustrerande, fortsätter han, att dras med ett bagage av misstag från tidigare modeller.
– Vi vet ju att cyklarna vi gör nu håller och är bra liksom, då kan det vara lite drygt när man läser om gamla grejer i kommentarerna.
Ja, det är en jävla skit att man hålls ansvarig för saker man gjort tidigare. Jävla skit liksom.

Oavsett om de sålt bajsramar tidigare så verkar ju folk ha en väldig tolerans med sådant och öppnar plånboken ändå. Det om något är vad man ska bli förvånad över. Det är få företag förunnat att kunna göra en dålig produkt men ändå sälja som smör.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Ja, det är en jävla skit att man hålls ansvarig för saker man gjort tidigare. Jävla skit liksom.

Oavsett om de sålt bajsramar tidigare så verkar ju folk ha en väldig tolerans med sådant och öppnar plånboken ändå. Det om något är vad man ska bli förvånad över. Det är få företag förunnat att kunna göra en dålig produkt men ändå sälja som smör.
Sälja bajsramar och sen köra dålig kundservice ska dock inte försvaras på något sätt.

På vanliga Spectral cf8 lyfts det fram i en bildtext att det är kolfiberstyre, och sen i specifikationen står det aluminium. Den levererades med kolfiberstyre som tur var.

Bladin

Aktiv medlem
Canyon Spectral 125
Var det problem med kundservicen för första ägaren också (när det gäller spruckna ramar)? Förutom att de sprack då.

eric_s

Medlem
Canyon Spectral 125
Misstänker att dom skrivit fel. Har själv beställt en cf7, kanske kan man kräma ur en liten ersättning om man hävdar att man köpte den pga. vevpartiet.

Jag pratade nu med Canyon, det är ett X1 CF Eagle vevparti som följer med. CF borde väl vara kolfiber-varianten då? Hittar inget när man googlar det, de är antingen X1 1000 Eagle eller X1 Carbon DUB som dyker upp.

Topp