Canyon spectral eller kona hei hei trail

Jompa78

Ny medlem
Är ute efter en stigcyckel med motionslopp egenskaper. Vet man inte får allt.

Har fastnat i om Canyon spectral 27.5 eller kona hei hei 29 är bästa alternativet.

Blir spectral roligare i Hellas' roligare men långsammare eller slår kona både sten, rötter och allmänt trampande på platsen?!? Tips på andra hojar eller hjälp på vägen

J

Hei Hei är sjukt rolig. Det var visserligen en 29 DL i kolfiber jag provkörde. För samma pris får man två Spectral AL av den varianten jag har (2015 7.0 EX). :)

Knivigt, men ändå inte.
Har du råd, köp en Kona.
Eller om du önskar lite mer race'ig geo, kika på en Scott Spark (eller nya Genius...)

larsaw sa:
...
Har du råd, köp en Kona.
...

+1
Jag inser att min inlägg ovan inte riktigt klargjorde att detta är min åsikt också. :)

Jag älskar min Spectral. Det är en bra och rolig cykel. Men hur man än vrider å vänder på den så är den ingen Kona.

Jag tror oavsett vilken av dem du väljer så tror jag du ska kika på 29", då du även är sugen på långlopp.

Själv gick jag från en Spectral 29" till en Heihei, ångrar mig inte det minsta.

VKruger sa:
Jag tror oavsett vilken av dem du väljer så tror jag du ska kika på 29", då du även är sugen på långlopp.

Själv gick jag från en Spectral 29" till en Heihei, ångrar mig inte det minsta.

Spectral 29" görs dock inte längre.

Det intressanta är väl att heihei trail och XC-varianten är exakt samma ram fast med olika längt på gaffeln.

Oggler sa:
Det intressanta är väl att heihei trail och XC-varianten är exakt samma ram fast med olika längt på gaffeln.

Hei hei trail är väl 27.5 och Hei Hei Race 29? Har provkört båda. Mycket trevliga cyklar! Race DL hade sram drivlina och 29". Kändes snabb men inte superlekful.

Trail var är trevlig upplevelse, Shimano SLX 1x11 och 27.5 var väl den största skillnaden som jag kunde känna av. Gillade båda, trail kändes lite mer "hoppig" om man gillar sånt men inte lika snabb :)

Edit:

Efter provkörningen tänkte jag att jag skulle vilja ha Hei Hei Race för när man bara vill va snabb men Hei Hei Trail när det ska lekas lite. Valde Kona Process 111, en lite lekfullare 29a. Tyckte det drog iväg lite mycket i pris med kolfiberhoj som Hei Hei.

Senast ändrad:
Och åter igen Scott Spark är längre och lägre med ännu mera "attack" MEN det är ju en svennebanan-Scott och inte en cool-Kona...

Gjorde en liten geo-battle när Sparken lanserades, knäppt o nördigt ja' vet, men sån är jag ;)

KonaHeiHeivsScottSpark-GeometryBattle.jpg

NickPick sa:
Att scotten är låg anser iaf jag som en nackdel.
Ja på Scotten har det blivit en hel del ofrivillig närkontakt med stenar trots att jag anser mig vara rätt ok på att anpassa läget på vevarna efter stöket. Inget jätteproblem men det är märkbart.

Konas coolhet är ju väldigt varierande. Rätt kool när jag började cykla i skogen för en sådär 15 år sedan, sedan väldigt ocoola några år i samband med magic-link debaclet. Coola igen när processen kom med lite framåtsträvande geometri, fast nu på sistone tycker jag att de börjat kännas lite ocoolare igen, fast ändå coolare än mkt annat.

Erik O sa:
Konas coolhet är ju väldigt varierande. Rätt kool när jag började cykla i skogen för en sådär 15 år sedan, sedan väldigt ocoola några år i samband med magic-link debaclet. Coola igen när processen kom med lite framåtsträvande geometri, fast nu på sistone tycker jag att de börjat kännas lite ocoolare igen, fast ändå coolare än mkt annat.

Jag skaffar Kona -> märket blir ocoolt. Slump?

wobblie sa:
Erik O sa:

Jag skaffar Kona -> märket blir ocoolt. Slump?

Slumpen finns inte.

tack som tusan, Kona verkar vara rekomendationen. 29 tum känns nog mest i tiden och även om jag kan tycka spectral ser något mer enduro aktig ut och kanske är vassare utför?! såå borde det räcka med kona i de allra brötigaste partier i hellas. och hålla för ett motionslopp typ 2-4 mil utan att ramla ihop av trötthet:)

Jag har konaen och frun har spectral 140mm

Jag tycker det är två jätta uliga cykler.

Generellt er komponenterna på spectralen bättra och det kännas och så. Konaen har lifetime på ramen. Men jag är inta imponerat af byggkvalitet på konaen, och har nästan byttat alla komponenterna. Kanske om det är monteret och installerat bättre att skillnan inte ville vara så stor.

Kona
deore bremsor har krånglat från dag 1, och är aldrig brevet bra.- byttat
Hjulen är slavigt byggat och jag burde nok tag dem isär och det ordentligt op - byttat
Fremgafflen är absolut sämre end foxen på spectralen - kommer att byttas
Deore veksla byttat till xt - stor skillnad
Sadeln är konstigt liten - byttat
Däcken är for stigorientet til rästen af cykeln ikon och Arsent -byttat
Där var en del fäl i lacken på konanen.

Är jag nöjd, ja det är en fanatisk rolig cykel, den är snap och lagom mällen race och enduro. Vill jag köpa den igen, ja men jag vill nok värra lidit mere OBS hos LBS når jag tar ut cykeln. Ekstra bleed, måla moment på ekor etc.

Spectral. Alla komponenter sitter kvar, absolut mere enduro. Vill jag cykla 4 mil på den, nej. Hjulen är for små och var brevet tokig af dem kilo jag vista det sidder på cykeln 140 slag, 200/180 skivor, drop post etc. Men frun älskar den och har stort förtroende pågrund af dem samma grejor som jag inta tycker om. Hun vill absolut hällere cykle 4 mil på den end konaen.

Konklusionen är nok att båda cykler är jätte bra, men dem är uliga. Om du är ok med ekstra väkt for ekstra fortroende i branta bakker och bättre dämpning så är spectralen bra. Om du är til stig cykling och gärna vill våra snap så är konaen nok cykeln.

Jompa78 sa:
tack som tusan, Kona verkar vara rekomendationen. 29 tum känns nog mest i tiden och även om jag kan tycka spectral ser något mer enduro aktig ut och kanske är vassare utför?! såå borde det räcka med kona i de allra brötigaste partier i hellas. och hålla för ett motionslopp typ 2-4 mil utan att ramla ihop av trötthet:)

Jag har en Kona Hei Hei Trail DL 2017 29", kan ju säga att den är helt grym & rolig i skogen.
( i år heter den tydligen inte trail, men har 120 mm gaffel, jag köpte min i fjol)
Den är oxå bra på grusväg, är väl mest singel klinga som inte är så sexigt i min värld, annars är den klockren.
Går inte mycket fortare än runt 40km/h med 32 klinga och 11/42 kassett.

anderski sa:
Jompa78 sa:

Jag har en Kona Hei Hei Trail DL 2017 29", kan ju säga att den är helt grym & rolig i skogen.
( i år heter den tydligen inte trail, men har 120 mm gaffel, jag köpte min i fjol)
Den är oxå bra på grusväg, är väl mest singel klinga som inte är så sexigt i min värld, annars är den klockren.
Går inte mycket fortare än runt 40km/h med 32 klinga och 11/42 kassett.

Finns det utrymme att sätta större klinga fram eller är det trångt? Den ser ju ut att vara trång även kring stagen, åtminstone på bild, vad får man in för däck på den?

Rätt tajt, för att byta klinga, ska kolla med lsb eller Kona får vi se, men i skogen är ju 32 bra.
34 kankse kan funka.
Jag har std Maxxis däck dvs 2,25, fram kan man ha 2,4 minst skulle jag tro, är nån cm på varje sida av gaffeln.
Bak ser det inte så kul ut tyvärr.. Rätt lite marginal på vänstra kedje staget.

Tillbaka
Topp