Canyon Spectral vs Scott Scale, ramstorlek.

Crosster

Medlem
Hej.
Jag är inne på att skaffa mig en FS och har fastnat lite för Canyon Spectral 7.0 EX.
Dock känner jag mig väldigt kluven när det gäller ramstorleken. Jag är 183 cm lång och har 84 i i ben.
Enligt Canyons "Perfect Position System" så borde jag ha L men när jag jämför geometrin med min nuvarande cykel (Scott scale 660) som är i Storlek L så verkar Spectral i storlek M vara något större än min Scott.

Jag själv upplever min Scott rätt lagom om inte något stor och vill nog inte ha en större cykel men är det fel att jämföra geometrin mellan en FS och en HT eller sitter jag helt fel när jag cyklar kanske?
Jag känner att en M lockar mest då den verkar mest lik min nuvarande men är ju orolig att den kommer vara för liten när all data pekar mot en L om man nu sitter helt annorlunda.
Finns det någon här som har en Spectral och har någon åsikt om storleken?

Länkar båda cyklarna nedan.

https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/2016/spectral-al-7-0-ex.html

http://www.ilkleycycles.co.uk/217/products/scott-scale-660-.aspx

Ingen input förhållande till en Scale men jag har L på min Spectral 29" och jag är 180cm med 82cm i bench skulle inte vilja ha mindre.

Dock kör jag med 50mm stem.

Jag har en i L (enligt canyons rekommendation), men jag är 188 med 89 grenmått. Den passar mig som handen i handsken tycker jag. Du skulle kanske behöva hitta någon vänlig själ i närheten som vill låna ut sin så du kan testa?

Jämför man min scale med min spark där båda är L så känns helfjongan större. Tror du skulle klara dig fint på en M, fast nu är vi inte kyrkan.

Beställde en Spectral 8.0 igår i storlek L jag är 188cm och skulle jag varit 190 så skulle jag haft XL enligt deras storleksguide samt deras kundssupport.

Rea på några av modellerna nu, därför jag beslutade att slå till.

Cykeln fanns i lager och den skickades vid lunch idag. Hoppas på cykel innan Fredag!

En kompis körde Scale 2012 M och nu Spectral 2014 L. Han är 182 och jag 183 och vi är väldigt överens om att Scalen var alldeles för liten och Spectral precis lagom.
Nu kan det ju ha hänt något med geon sista åren men det har jag ingen koll på :-)

Är också 1.83 och kör en 7.0 EX 2016 i Large. Helt perfekt storlek enligt min smak. Du får gärna komma och provcykla om du vill. Bor i Mölnlycke.

/Anders

Har haft scale och har en spectral, du ska köra på large! Jag är också 1.83 och kör large men kan dock utan att det känns konstigt köra på frugans medium..

johnny165 sa:
Har haft scale och har en spectral, du ska köra på large! Jag är också 1.83 och kör large men kan dock utan att det känns konstigt köra på frugans medium..

Tack för alla svar. Det lutar mer åt en Large nu.

Har du en 2014, 2015 eller 2016? Tror cyklarna var lite mindre 2014 om jag förstått det rätt.

Jag är 182 och kör en medium (Spectral AL 9.9, 2015) och för mig fungerar den perfekt... men jag har kanske en ovanlig körstil :)

Efter att fått se och känna lite på Pahoehoe cykel här så kändes Large absolut inte för stor.
Beställde en L igår och i samband med beställningen så skrev jag in mina mått i PPS och när jag kollar på orderbekräftelsen så står det "Stem length 50 mm" så detta blir säkert jättebra om 60mm nu är standard. :)

Tack för alla svar. Det lutar mer åt en Large nu.

Har du en 2014, 2015 eller 2016? Tror cyklarna var lite mindre 2014 om jag förstått det rätt.[/quote]

Jag har en 2015, den är lite mindre än den från 2014 har jag hört..

Tillbaka
Topp